zap group mishpati logo

מזונות ילדים דרך הוצל"פ או דרך ביטוח לאומי - מה כדאי?

גביית המזונות - הגבלת רשיון נהיגה, צו עיכוב יציאה מהארץ, קדימות החוב - לכל אחד מהמסלולים יש את היתרונות שלו למול החסרונות

13.02.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
מזונות ילדים דרך הוצל"פ או דרך ביטוח לאומי - מה כדאי?

נשים רבות (לרוב מדובר בנשים) מקבלות לידיהן פס"ד חלוט/ הסכם שקיבל תוקף פס"ד, לפיו עליהן לקבל מהאב (בדרך כלל)  מזונות בסכום שיבטיח את קיום וסיפוק צרכי ילדיהם המשותפים. 

ממי ניתן לקבל הכי מהר את מזונות הילדים באופן היעיל והמקסימלי ביותר? 

החייב לא משלם מזונות - למי כדאי לפנות?

אולם, כעבור תקופה מתברר שהחייב מתחמק מתשלום המזונות והן נותרות מול שוקת שבורה. מכאן עולה השאלה למי כדאי לפנות? ממי ניתן לקבל הכי מהר את מזונות הילדים באופן היעיל והמקסימלי ביותר? במאמר זה נסקור חלק מהיתרונות / החסרונות בכל אחת מהאפשרויות, כאשר יש לזכור ולציין כי כל מקרה צריך להיות נדון לגופו ונסיבותיו. 

 מבין היתקונות בפתיחת תיק בהוצל"פ: ניתן להגביל את רישיון הנהיגה של החייב כבר ממועד פתיחת התיק (לא צריך לחכות 6 חודשים)

היתרונות/ חסרונות העיקריים בפתיחת תיק בהוצל"פ 

• תיקי המזונות נהנים מ"העדפה מתקנת" בהליכי הוצל"פ על פני תיקים אחרים, אולם ההליך כפוף לתגובותיו של החייב, החייב יכול לטעון טענות "פרעתי" וטענות קיזוז שונות המאריכות את משך הטיפול ואשר במהלכן הזוכה לא מקבלת דבר.  

• ניתן להגיש בקשה לביצוע פס"ד בטרם חלפו 30 יום ממועד המצאתו של פס"ד. כל אשה או גבר שקיבלו פס"ד לידיהם, יכולים להגישו לביצוע ויהיו זכאים מכוחו. לעומת זאת בביטוח לאומי ישנם מצבים / קשרי זוגיות אשר אינם מאפשרים קבלת מזונות ילדים מהמוסד לביטוח לאומי. 

• עיקולי צד ג' מתחדשים באופן אוטומטי במשך שנה.

• ניתן לעקל את מלוא השכר, כלומר אין הגנה על השכר שהחייב, כולל קצבת נכות מביטוח לאומי.

• ניתן לעתור למאסר של החייב בגין המזונות. (בניגוד להגשת תביעה למזונות מביטוח לאומי). 

• ניתן להגביל את רישיון הנהיגה שלו כבר ממועד פתיחת התיק (לא צריך לחכות 6 חודשים). 

• לא ניתן לקבל צו תשלומים על מנת לפרוס את החוב או לשלמו בתשלומים.

• תיק מזונות לא ייכלל במסגרת בקשה לאיחוד תיקים והחייב לא יוכר כחייב מוגבל באמצעים בגינו.

• ניתן להטיל באופן מיידי צו עיכוב יציאה מהארץ והוא לא יתבטל באופן אוטומטי כעבור שנה. 

• חוב מזונות הוא חוב אשר זוכה בקדימות על פני חובות רגילים.

• ניתן להגדיל את החוב בגין הוצאות חריגות, כפי שנקבע בפס"ד בנוסף לדמי מזונות, על ידי שליחת קבלות והוכחות תשלום. בניגוד לביטוח לאומי שם צריך שהסכומים בפס"ד יהיו מוגדרים אחרת לא יהיו ניתנים לכימות ולתשלום.

• ההוצאה לפועל לא מתחשבת בגובה שכרה של האם (הזוכה) ודורשת את מלוא חוב המזונות שנקבע בפס"ד,  בתוספת הצמדה וריבית (במקרה שלא מדובר בפס"ד בית דין רבני)  והחוב תופח בהתאם. 

• תביעה לתשלום מזונות בביטוח לאומי מאפשרת לזוכה לקבל את הסכום המזונות בתוספת הוצאות חריגות ומחציות למיניהן (כדאי שסכומן יהיה מוגדר ככל האפשר, אחרת זה לא ייכלל ),  תוך 30 יום מפתיחת התביעה ולעיתים אף פחות. 

• הסכום בתביעה לביטוח לאומי מוגדר על פי תקרות, כאשר את ההפרש מהתקרה שנקבעה בתקנות, פועל המוסד לביטוח לאומי בעצמו לגבותו מהחייב בדרכים שונות (כאשר אינו רשאי להוציא כנגדו צו מאסר, בניגוד להוצל"פ שכן רשאית). 

הליך זה מבטיח לזוכה את קבלת המינימום הנדרש לקיום ילדיה, גם אם החייב לא משלם או מתחמק מתשלום, זאת בניגוד לרשות ההוצל"פ אשר הינה רק גוף מבצע ומעביר כספים. ברגע שהחייב שילם, הסכום יועבר להוצל"פ ומשם לחשבונה של האשה או לחשבון הנאמנות של עוה"ד עבורה. אם החייב לא שילם, הזוכה לא תקבל דבר.

אם סכום המזונות גבוה מהתקרה בתקנות, הזוכה יכולה לדרוש אותו באמצעות הגשת בקשה לביצוע בהוצל"פ, ובמקביל היא תקבל את המינימום שנקבע בתקנות

סכום מזונות גבוה מהתקרה או אשה עובדת

מה קורה אם סכום מהמזונות שנקבע גבוה מהתקרה בתקנות או שהאשה עובדת ומקבלת רק חלק מסוים מהסכום שנקבע בפס"ד? 

הזוכה יכולה לדרוש אותו באמצעות הגשת בקשה לביצוע בהוצל"פ, ובמקביל היא תקבל את המינימום שנקבע בתקנות. 

במקרה בו האשה עובדת ויש לה הכנסה גבוהה, המוסד לביטוח לאומי מתחשב בהכנסתה של הזוכה בטרם הוא קוצב את סכום דמי המזונות אשר ישלמו לה

הכנסה גבוהה לאשה

מה קורה אם האשה עובדת ויש לה הכנסה גבוהה (כלומר מעל התקרה שנקבעה לתשלום בביטוח לאומי?)  במקרה כזה, המוסד לביטוח לאומי מתחשב בהכנסתה של הזוכה בטרם הוא קוצב את סכום דמי המזונות אשר ישלמו לה (ע"פ התקנות ונוסחאות חישוב). לפיכך, הזוכה תקבל רק את ההפרש שיקבע לאחר חישוב. מכאן נובע, כי אשה עובדת המשתכרת שכר גבוה ואשר זכאית למזונות, צריכה לבדוק אם תהיה זכאית לקצבה כלשהי מביטוח לאומי, ואם לא אזי עדיף לה לפנות להוצל"פ לשם גביית החוב, ורצוי שזה יהיה בליווי עורך דין מקצועי.

חלק מהיתרונות הנוספים ונלווים לגביית החוב באמצעות ביטוח לאומי הינם: מענק עבודה מרשות המיסים, הנחות בעירייה, מענק לימודים, הנחת חברת חשמל - 50%

יתרונות נוספים לגבייה באמצעות הבטל"א

חלק מהיתרונות הנוספים ונלווים לגביית החוב באמצעות ביטוח לאומי הינם: מענק עבודה מרשות המיסים, הנחות בעירייה, מענק לימודים, הנחת חברת חשמל - 50%. מרביתם קיימים גם בקרב אימהות חד הוריות/ גרושות ויש לבדוק כל מקרה לגופו. 

לסיכום, ישנם מקרים בהם כדאי לפנות ישירות ובהקדם לביטוח לאומי או לכל הפחות לגשת לבדוק את הזכויות בהתאם להכנסות. ישנם מקרים בהם כדאי לפעול במהירות מול הוצל"פ וישנם מקרים בהם ראוי לשלב בין שני הגורמים הללו. 

*יש לציין שאלו רק חלק מהיתרונות וחסרונות של כל הליך, כאשר כל הליך צריך להיבדק לגופו ורצוי כי ייעשה בליווי עורך דין. 

 

** המידע במאמר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו ואינו מהווה המלצה לנקיטת אי אלו הליכים או לאי נקיטתם של אי אלו הליכים. הסתמכות על האמור במאמר הנה על אחריות הקורא בלבד וכפועל יוצא, האחריות לכל תוצאה ישירה או עקיפה, בשל הסתמכות על האמור במאמר זה על הקורא בלבד.

 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אברג'יל שגית- משרד עו"ד וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה