zap group mishpati logo

10 טיפים: איך להתחיל סטארט-אפ ברגל ימין

לפנות לעורך פטנטים, לקבוע אבני דרך, ולהימנע מגיוס משקיעים בשלב מוקדם מדי. מה צריכים לעשות סטארט-אפים בשלבים ראשוניים - מדריך

מאת: עו"ד מאיר פוקס*מאיר פוקס - עורך דין
06.08.18
תאריך עדכון: 04.03.24
7 דק'
10 טיפים: איך להתחיל סטארט-אפ ברגל ימין

יש לכם רעיון מעולה לסטארט-אפ שיכבוש את העולם? נשמע נהדר, אבל לפני שאתם עושים צעדים נמהרים, שעלולים לעלות לכם ביוקר, כדאי שתעצרו לרגע, תנשמו עמוק, ותחשבו לאן אתם רוצים להגיע, ואיך אתם מתכוונים לעשות את זה.

בשורות הבאות נציג בפניכם מספר 'טיפים' שיעזרו לכם להפוך את הסטארט-אפ מרעיון לחברה משגשגת. אמנם אין כאן נוסחאות מהפכניות, אבל בהחלט יש כמה עצות חשובות איך להגן על קניין רוחני,  מהי החשיבות של תכנית עסקית, ומתי יהיה נכון  לפנות למשקיעים. 

הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות לעורך פטנטים. זאת, כדי להבין אם הרעיון שלכם חדשני מספיק כדי שיוכל להירשם כפטנט

1. ראשית, פנו לעורך פטנטים // העלות המשוערת: 5,000-10,000 דולר

הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לפנות לעורך פטנטים. זאת, כדי להבין אם הרעיון שלכם חדשני מספיק כדי שיוכל להירשם כפטנט. פגישה ראשונית בדרך כלל אינה מחייבת תשלום של שכר טרחה. לאחר מכן עורך פטנטים יערוך חיפוש של פטנטים דומים ויבהיר לכם אם יש לרעיון תוחלת. הרעיון חדשני במיוחד וטעון רישום דחוף? ניתן לעשות זאת, באמצעות הגשת בקשה זמנית (Provisional Patent Application) בארה"ב שעלותה הכנתה נמוכה יותר בדרך כלל והמשמרת  את קדימות תאריך  הגשת הבקשה כלפי כל ממציא אחר, וזאת לכ-170 מדינות אמנה בעולם.

עליכם למצוא חלל עבודה, שמתאים לצרכים שלכם ושבו תוכלו גם לפגוש אנשי מקצוע

2. אתרו חלל עבודה/נסו להיכנס ל'אקסלרטור' // העלות המשוערת: 2,000-1,000 שקל

הלאה: כעת עליכם למצוא חלל עבודה, שמתאים לצרכים שלכם ושבו תוכלו גם לפגוש אנשי מקצוע. אם יש לכם חלל, שממנו אתם יכולים לעבוד ללא עלות - מה טוב. אם לא קיים בנמצא חלל כזה, כדאי שתשכרו חלל עבודה באחד ממתחמי העבודה המשותפים או שתנסו להיכנס לאקסלרטור של אחת החברות הגדולות אם הרעיון שלכם עשוי להיות בליבת העסקים שלהם, הם ישמחו לעזור, תמורת הזכות להשתתף באופן כלשהו בתוצאות הפיתוח בהמשך.

ליזמים בשלבים ראשונים, שיש להם רעיון חדשני אך אין להם מימון כדי לקדמו, מומלץ לפנות כבר בשלב ההתחלתי לקרן תנופה של רשות החדשנות

3. פנו לקרן תנופה כדי לקבל מימון ראשוני // כמה תקבלו: 200-50 אלף שקל

ליזמים בשלבים ראשונים, שיש להם רעיון חדשני אך אין להם מימון כדי לקדמו, מומלץ לפנות כבר בשלב ההתחלתי לקרן תנופה של רשות החדשנות. הקרן מעמידה מימון ראשוני ליזמים לצורך הגשת בקשה לרישום פטנט והכנה של אב טיפוס למוצר וכו'. 

קבעו יעדים לטווח הקצר, הבינוני והארוך

4. קבעו אבני דרך, כתבו תכנית עסקית // העלות המשוערת: 10,000 שקל

עכשיו הגיע הזמן לעצור, ולחשוב אסטרטגית: בשלב זה עליכם לקבוע אבני דרך טכנולוגיות ועסקיות לפעילות החברה, כדי שתוכלו להגשים את היעדים שלכם. קבעו יעדים לטווח הקצר, הבינוני והארוך. שימו לב: חשוב מאוד שיעדים אלה יהיו מדידים, על מנת שניתן יהיה לבחון אם אתם עומדים בהם. 

אבני הדרך חייבים להיות חלק מתוכנית עסקית, שבה תגדירו גם את המודל העסקי, זאת אומרת איך אתם מתכוונים להרוויח מהאמצאה. לצורך כתיבתה, מומלץ להתייעץ עם מומחה לפיתוח עסקי, שיעזור לכם לבדוק מיהם המתחרים, באיזו נישה שאיננה רוויה כדאי לכם להתמקד, ומה היתרון היחסי שיש לכם על פני המתחרים.

נסו להימנע ככל האפשר מלהכניס משקיעים לחברה בשלב מוקדם מידי. נסו להגיע לשלב מתקדם ככל האפשר בפיתוח בעצמכם, ורק אז פנו לגייס כסף

5. היזהרו מלהכניס משקיעים בשלב מוקדם מדי // העלות המשוערת: דילול מיותר

גם אם אתם ממש זקוקים לכסף, נסו להימנע ככל האפשר מלהכניס משקיעים לחברה בשלב מוקדם מידי. נסו להגיע לשלב מתקדם ככל האפשר בפיתוח בעצמכם, ורק אז פנו לגייס כסף. הסיבה: ככל שהרעיון שלכם יהיה מגובש יותר, כך ניתן יהיה לייחס לו שווי גבוה יותר במו"מ עם משקיעים ותצטרכו לוותר על אחוז אחזקה נמוך יותר בחברה לטובת המשקיע. 

אם טרם הגשתם בקשה לפטנט והמצאתכם בת פטנט, היזהרו מלחשוף את ההמצאה בפני אחרים. אם ההמצאה תיחשף באופן ציבורי לא תוכלו לקבל פטנט

6. היזהרו מלחשוף את ההמצאה, הכינו הסכם סודיות // העלות המשוערת: כמה מאות שקלים

אם טרם הגשתם בקשה לפטנט והמצאתכם בת פטנט, היזהרו מלחשוף את ההמצאה בפני אחרים. אם ההמצאה תיחשף באופן ציבורי לא תוכלו לקבל פטנט. ההמלצה בהקשר זה היא להחתים על הסכם סודיות כל גורם שאתם מציגים לו את הרעיון. ההסכם יכול להיות מנוסח ע"י עורך דין המתמחה בקניין רוחני וחוזים.

אם החלטתם להגיש בקשת פטנט כדאי להעביר את הבעלות על הבקשה לחברה, ולעשות את זה מהר

7. יש לכם המצאה? העבירו אותה לחברה שלכם // העלות המשוערת: כולל האגרה ושכר הטרחה להקמת החברה: כשלושת אלפים שקלים

אם החלטתם להגיש בקשת פטנט כדאי להעביר את הבעלות על הבקשה לחברה, ולעשות את זה מהר. הסיבה: חברה היא פלטפורמת ההשקעה האידיאלית למשקיעים, וגם: על ידי העברת ההמצאה לחברה בתחילת הדרך תימנעו ממיסוי מיותר. הסבר: אם הזכות באמצאה מועברת לחברה חדשה שהוקמה על ידי הממציאים/יזמים והיזמים מקבלים מניות בחברה ללא שישלמו סכום כלשהו עבור המניות, אז לא מתעוררת בעיה. מנגד, אם מגויס כסף לחברה לפי שווי מסוים, ורק לאחר מכן מעבירים את ההמצאה לידיה ומקבלים מניות ללא תמורה (או עבור תמורה סמלית/ערך נקוב של המניות), רשות המסים יכולה לראות בכך אירוע מס ולדרוש תשלום  מס מהיזמים.

בשלב מוקדם מאוד, חשוב שתערכו הסכם מייסדים. זאת, כדי למנוע חילוקי דעות בהמשך לגבי סיכומים כלשהם שהיו בעל פה

8. הכינו הסכם מייסדים, רצוי באנגלית // העלות המשוערת: פורמטים שאינם מותאמים ספציפית קיימים באינטרנט בחינם

הקמתם חברה עם כמה חברים? מצוין. בשלב מוקדם מאוד, חשוב שתערכו הסכם מייסדים. זאת, כדי למנוע חילוקי דעות בהמשך לגבי סיכומים כלשהם שהיו בעל פה. בהסכם, שאותו מומלץ לערוך באנגלית (למען המשקיע הזר שיבוא), חשוב להגדיר, בין היתר, את חלוקת המניות בין היזמים, לקבוע מי ממנה דירקטור, ולהגדיר כבר מראש את חלוקת התפקידים (מנכ"ל, סמנכ"ל כספים וכו'). כמו כן, חשוב להגדיר מי יהיו בעלי זכויות החתימה. מומלץ להקנות למנכ"ל זכויות רחבות ככל האפשר. זאת, כדי לאפשר לו לתפקד בצורה יעילה וזריזה ביומיום. 

בהסכם המייסדים, עליכם לחשוב על תרחישים שונים. למשל: מה יקרה אם היזמים לא יסתדרו האחד עם השני?

9. יחסי כוחות בחברה/נסו לחשוב מה יקרה אם לא תסתדרו // העלות המשוערת: דיונים סוערים עכשיו במקום מחלוקות אח"כ

בהסכם המייסדים, עליכם לחשוב על תרחישים שונים. כך למשל, קבעו מה יקרה אם חלק מהיזמים, שהינם בעלי יכולות כספיות משמעותיות יותר, ישקיעו עוד כסף. האם אותם יזמים יקבלו שיעור גבוה יותר מהמניות והיתר ידוללו? סוגיה נוספת וקריטית במיוחד (ולא הכי נעימה אך חשובה): מה יקרה (חלילה) ביום שבו היזמים לא יסתדרו האחד עם השני. האם אחד היזמים יקבל את הרעיון המרכזי של החברה וישלם לאחרים? האם הוא יימכר ביחד לצד שלישי? 

מקימים סטארט-אפ ועובדים ביחד

10. קבעו מנגנונים להבטחת השקעה של אנג'לים // העלות המשוערת: סיכון לאבד את המשקיע, אבל זה שווה את זה

אנג'ל הוא משקיע פרטי, שלרוב משקיע בחברה סכומים צנועים יחסית, נאמר כמה מאות אלפי דולרים, ומנסה מטבע הדברים לקבל כמה שיותר מניות עבור ההשקעה שלו. חשוב לקבוע מנגנון שיבטיח שההשקעה אכן תתממש, והמשקיע לא יקבל מניות בחברה מעבר למה שהוסכם שמגיע לו תמורת אותה השקעה. אפשר לעשות זאת, למשל, על ידי הקצאת המניות רק כנגד כל מנה של כסף שהושקע בפועל או על ידי הפקדת שטרי העברת מניות בידי נאמן, אשר  יוכל לגרוע מכמות המניות שבידי המשקיע אם לא ישקיע את מלוא סכום הכסף שהובטח.

 

*עו"ד פוקס הינו שותף במשרד עורכי הדין גדעון קורן ושות' והינו בעל רשיון לעריכת דין בישראל ובמדינת ניו יורק, וכן הינו יועץ למשרד עורכי הפטנטים, בן-עמי ושות'

מאיר פוקס - עורך דין

מאיר פוקס - עורך דין

עם יותר מ-25 שנות ניסיון בתחומי המשפט המסחרי, עו"ד מאיר פוקס "מוסמך בישראל ובניו יורק" Admitted to the Bar in Israel and New York מייצג מעטפת שירותית, מקצועית ובלתי מתפשרת עבור קהל לקוחותיו. עם ידע עשיר בדיני חברות, טכנולוגיה וקניין רוחני בתחומי ההייטק ומדעי החיים, טיפל עו"ד פוקס לאורך השנים בהנפקות חברות בנאסד"ק ובגיוס הון, והעניק ייעוץ שוטף למספר רב של חברות סטארט-אפ.

קניין רוחני, דין אמריקאי, משפט מסחרי

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מאיר פוקס - עורך דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה