zap group mishpati logo

הסכם הורות משותפת: מי צריך רומנטיקה כשיש ילד

יותר ויותר זוגות, שאין ביניהם קשר רומנטי, מחליטים להביא לעולם יחד ילד. הסכמה כזאת מחייבת עריכת הסכם הורות משותפת למקרה שמשהו ישתבש

מאת: עו"ד נורית דגןעו"ד דגן נורית
02.09.19
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
הסכם הורות משותפת: מי צריך רומנטיקה כשיש ילד

הסכם הורות משותפת מיועד לזוגות המעוניינים להביא לעולם יחד ילד מבלי לקיים ביניהם מערכת זוגית רומנטית. הסכם זה יכול להיות רלוונטי בשלל סיטואציות. למשל, לזוג הטרוסקסואליים מבוגרים שאין ביניהם קשר זוגי, או להומו ולסבית, שרוצים להביא לעולם יחד ילד. לא מדובר בהסכמה ספונטנית, אלא בהסכם מפורט שנשקל בכובד ראש ונועד למטרה ספציפית. זהו מודל משפחתי שנפוץ יותר ויותר בעידן שבו התא המשפחתי הקלאסי מתפרק, ובמקומו מופיעים סוגים חדשים של תאים משפחתיים, המחייבים מסגרת חוקית ברורה.

הבאת ילד לעולם מחייבת את הצדדים לקבוע ביניהם מערכת הסכמות לגבי האחריות המשותפת שלהם, אופן גידול הילד והיבטים שונים הנובעים מכך. החלטה כזאת מחייבת עיגון מפורש של תנאי ההורות המשותפת והסכמות בין ההורים. בשורות הקרובות נבקש להרחיב מעט על מסגרת הסכמית זו, ולפרט מה היא צריכה לכלול.

בין היתר, ההסכם מפרט את מסגרת האחריות של כל הורה, את כתובות המגורים של הצדדים, את זמני השהות של כל אחד מהם עם הילד, המשמורת, המסגרת החינוכית שבה ילמד, החוגים שאליהם ילך ועוד

תיאום הציפיות בין ההורים הוא העיקר

חשיבות ההסכם בתיאום ציפיות בין בני הזוג תוך העלאת כל הסוגיות הנוגעות לגידול הילד. ההסכם מגדיר מראש את החובות והזכויות של כל אחד מההורים, ומחלק ביניהם את התפקידים, כך שכל אחד מהם יודע מראש בצורה ברורה מהם תפקידיו. בין היתר, ההסכם מפרט את מסגרת האחריות של כל הורה, את כתובות המגורים של הצדדים, את זמני השהות של כל אחד מהם עם הילד, המשמורת, המסגרת החינוכית שבה ילמד, החוגים שאליהם ילך, כיצד יתנהל הקשר עם המשפחה המורחבת, מתי ואיך ייערכו נסיעות לחו"ל ועוד.

למה כדאי לערוך הסכם הורות משותפת? משום שבהיעדר מסגרת חוקית ברורה ומעוגנת עלולים להתפתח סכסוכים בין בני הזוג, שבהם כל הצדדים עלולים להיפגע. כדי להימנע מכך, יש צורך בהסכם מפורט המסדיר את כל הנושאים הנובעים מגידול ילד במשותף וצופה פני עתיד.

ההסכם צריך להיות מפורט ולכלול התייחסות לנושאים רבים. חשוב שינוסח על ידי עורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה בכלל והסכמי הורות משותפת בפרט, ויכלול את כל הסוגיות המהותיות בחיי הילד

ממשמורת, דרך חינוך הילד ועד מקום מגוריו

מה צריך לכלול הסכם הורות משותפת? הסכם כזה צריך להיות מפורט ולכלול התייחסות לנושאים רבים. חשוב מאוד שההסכם ינוסח על ידי עורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה בכלל והסכמי הורות משותפת בפרט, ויכלול את כל הסוגיות המהותיות בחיי הילד. בין היתר, על ההורים לקבוע הסדרים בנושא המשמורת (בין אם מדובר במשמורת מלאה או חלקית), סוגיית תשלום המזונות (הטומנת בחובה התייחסות להוצאות גידולו של הילד, ובכלל זה הוצאות המזון שלו, הביגוד וההנעלה, המגורים וכו'), החינוך (באיזה אופן יתחנך הילד, למשל אם בחינוך רגיל או ממלכתי-דתי).

הסכם ההורות המשותפת יש לאשר בבית המשפט ולתת לו תוקף של פסק דין. יש לכך חשיבות ניכרת, שכן אם חלילה אחד מההורים יתנער מאחריות כלפי הילד ניתן יהיה לאכוף את ההסכם בבית המשפט

חשיבות המנגנון ליישוב סכסוכים עתידיים

ההסכם, כאמור, חייב להיות מפורט וברור - זאת, כדי למנוע מחלוקות עתידיות. מומלץ לכלול בו מנגנון ברור ליישוב סכסוכים עתידיים במקרה של אי הסכמות בין ההורים. כך למשל, ניתן לקבוע שבמקרה של אי הסכמה, על ההורים לפנות להליך גישור.
חשוב לציין, כי את הסכם ההורות המשותפת יש לאשר בבית המשפט ולתת לו תוקף של פסק דין. יש לכך חשיבות ניכרת, שכן אם חלילה אחד מההורים יתנער מאחריות כלפי הילד ניתן יהיה לאכוף את ההסכם בבית המשפט.

על החשיבות של הסכם הורות משותפת ניתן ללמוד מפסק דין שניתן בשנה שעברה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב ונגע לאב חד-מיני שחתם על הסכם הורות משותפת עם אם, אך חזר בו

פסק דין: האב ניסה להתנער מהסכם ההורות

על החשיבות של הסכם הורות משותפת ניתן ללמוד מפסק דין שניתן בשנה שעברה בבית המשפט לענייני משפחה בתל אביב (תה"ס 11446-11-16 מ.ה נ' ר.ב.). פסק הדין נגע לאב חד-מיני שחתם על הסכם הורות משותפת עם אם, אך חזר בו.

באותו מקרה טענה האם כי בניגוד להתחייבותו בהסכם משלם לה האב מדי חודש מזונות בגובה של 1,200 שקל בלבד. לדבריה, היא הסתמכה על התחייבות האב לשלם לה מזונות גבוהים, כשהחליטו להביא לעולם יחד ילד. לטענתה, האב מסרב להעביר אליה את הכסף, מאחר שהיא לא מוכנה להביא עמו לעולם ילד נוסף. האם דרשה לחייב את האב לשלם לה מזונות בגובה כ-3,700 שקל בתוספת הוצאות שונות.

האב טען כי האם הפרה את הוראות ההסכם, מאחר שלא שיתפה אותו בקבלת החלטות הנוגעות לילדה. עוד טען כי הוא נמצא איתה חלק גדול מהזמן, ונושא בהוצאות רבות, גרסה שהשופט לא נתן לה אמון רב.
השופט ארז שני לא אכף את ההסכם, היות שכלל סעיף המבטל את תוקפו, במקרה שבו אחד הצדדים תובע מזונות מהאחר. עם זאת, הוא קבע כי ביטול ההסכם איננו מבטל את ערכו הראייתי, שממנו ניתן ללמוד על כוונות ההורים ביחס לתשלום המזונות.

בשורה התחתונה, חויב האב לשלם לאם סכום מזונות של כ-3,500 שקל עד הגיע בתם המשותפת לגיל שש, וסכום של 2,250 שקל לחודש עד הגיעה לגיל 18. נוסף על כך, נדרש האב לשאת בהוצאות הרפואיות החריגות של הבת, ובהוצאות החינוך שלה, לרבות צהרון, והשתתפות בחוגים.

לפני שאתם נכנסים להסכם הורות משותפת דאגו להכיר את הפרטנר שמולכם לעומק. אנשים משתנים מאוד לפני ההורות ואחריה, ועליכם לוודא שהאדם שמולכם מתאים להיכנס אתכם לתהליך המורכב

טיפים חשובים לעריכת הסכם הורות משותפת

ראשית, לפני שאתם נכנסים להסכם הורות משותפת דאגו להכיר את הפרטנר שמולכם לעומק. אנשים משתנים מאוד לפני ההורות ואחריה, ועליכם לוודא שהאדם שמולכם מתאים להיכנס אתכם לתהליך המורכב.
שנית, הקדישו זמן להבנה איך ברצונכם לגדל את הילד, ומהם הערכים החשובים לכם בגידולו. כתיבת מעין חזון משותף לשניכם בנושא גידול הילד תשרת אתכם נאמנה.
שלישית, נסו לערוך הסכם מפורט ככל האפשר. השתדלו שלא להשאיר כמעט דבר ליד המקרה, כדי למנוע שאלות פתוחות וסכסוכים אפשריים בעתיד. מאחר שהילד יגדל בשני בתים שונים, נסו ליצור אחידות ולקבוע כללים ברורים בנוגע לאופן גידולו.

הסכם הורות משותפת: מי צריך רומנטיקה כשיש ילד

לסיכום, הסכם הורות משותפת נועד עבור זוגות המעוניינים להביא לעולם ילד מבלי לקיים ביניהם קשר זוגי רומנטי. חשיבות ההסכם בתיאום ציפיות בין בני הזוג תוך העלאת כל הסוגיות הנוגעות לגידול הילד. חשוב שההסכם יהיה מפורט וברור, ינוסח על ידי עורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה, ויכלול את כל הסוגיות המהותיות הנוגעות לחיי הילד ולגידולו.

* הכותבת מתמחה בתחום דיני המשפחה ומלווה זוגות רבים בעריכת הסכמי הורות משותפת 

עו"ד דגן נורית

עו"ד דגן נורית

נורית דגן היא עורכת דין מוסמכת, בעלת תואר ראשון במשפטים מטעם מכללת שערי משפט, וחברה בלשכת עורכי הדין בישראל. עוסקת בכל הקשור לדיני משפחה, לדיני מקרקעין, לפשיטת רגל ולביטוח לאומי, לאחר שעברה מגוון השתלמויות בתחומים אלה מטעם לשכת עורכי הדין. כמו כן, היא ליטיגטורית מנוסה ומגשרת מוסמכת.

פשיטת רגל, מקרקעין ונדל"ן, דיני משפחה וגירושין, גישור

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד דגן נורית

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה