zap group mishpati logo

מבנה יביל - פתרון זמין לבעיית הדיור אך יש לבדוק אישורים

המחסור בדירות מגורים ועליית מחירי הדירות, מובילים רבים בישראל ובעולם לשקול אפשרות של הקמת מבנה יביל למגורים. בנסיבות המתאימות, אכן יש למבנה יביל יתרונות רבים

05.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מבנה יביל - פתרון זמין לבעיית הדיור אך יש לבדוק אישורים

בארצות הברית ובאירופה, בנייה של מבנים יבילים נחשבת נפוצה. לעומת זאת, בישראל בניית מבנים יבילים לדיור החלה רק לפני כ-30 שנה, וזכתה לפרסום רב בזמן העלייה הגדולה מברית המועצות. העולים שוכנו במבנים שכונו בזמנו "קרוילות". גם המשפחות שפונו מגוש קטיף שוכנו בקרוילות. בשני המקרים, המבנה היביל נתפס כפתרון מגורים זמני.

המבנה היביל מוסע על גבי משאיות מיוחדות, בהובלה המצריכה רישוי וליווי משטרתי. לאחר שהמבנה היביל מותקן במקומו המיועד, הוא מחובר לתשתיות השונות, כגון: חשמל, מים, ביוב, כבלים ועוד

מהו מבנה יביל?

מבנה יביל הוא מבנה הבנוי בשיטות בניה תעשייתית חדשה. המבנה, על כל חלקיו, נבנה במפעל, ומועבר בדרך כלל למקומו המיועד כשהוא מוכן בשלמותו. משקלם של הקירות ומחיצות הפנים במבנה יביל, כמו גם משקל התקרה והרצפה, נמוכים משמעותית ממשקלם בבניה "רגילה" בבטון ובלוקים.

המבנה היביל מוסע על גבי משאיות מיוחדות, בהובלה המצריכה רישוי וליווי משטרתי. לאחר שהמבנה היביל מותקן במקומו המיועד, הוא מחובר לתשתיות השונות, כגון: חשמל, מים, ביוב, כבלים ועוד. ניתן לעשות בו שימושים שונים, כולל לדיור. בשל העלות הנמוכה יחסית של מבנה יביל ומהירות הקמתו, רבים רואים בהקמת מבנה יביל פתרון קבע גם למגורים וגם לעסקים, ולא פתרון זמני בלבד.

בעל הקרקע פנה למשרד הח"מ, ובעקבות התביעה שהוגשה, הפולש פונה בצו בית משפט, מבלי שזכויותיו הנטענות בקרקע או במבנה הוכרו. המבנה היביל סולק על גבי משאית, בליווי משטרתי

מהם השימושים שניתן לעשות במבנים יבילים?

בניגוד לדעה המקובלת, מבנים יבילים משמשים למגוון צרכים: למגורים, לתעשייה, לבתי כנסת, לצימרים ואף כמבנים מוגנים. בכל המקרים, השימוש במבנה יביל דורש רישוי, בהתאם לסוג השימוש.
יש מי שעושים שימוש בלתי חוקי במבנה יביל. כך, לדוגמה: אדם שניסה לפלוש למקרקעין שאינם שלו ולנכס אותם לעצמו, הניח עליהם מבנה יביל באמצעות מנוף ומיד עבר להתגורר בו. כוונתו היתה לטעון בעת הפינוי כי מדובר בפינויו מביתו, על כל המשתמע מכך. בעל הקרקע פנה למשרד הח"מ, ובעקבות התביעה שהוגשה, הפולש פונה בצו בית משפט, מבלי שזכויותיו הנטענות בקרקע או במבנה הוכרו. המבנה היביל סולק על גבי משאית, בליווי משטרתי.

החסרונות העיקריים של מבנה יביל הם הקושי בהובלה ליעד. כמו כן, בדרך כלל לא בונים מעל מבנה יביל קומות רבות נוספות ולא נעשה בו שימוש לבניית מגדלים וכו'

מהם היתרונות והחסרונות של השימוש במבנה יביל?

למבנה יביל יש יתרונות רבים. מדובר במבנה זול יותר להקמה, לעומת מבנה עשוי בלוקים ובטון. גם זמן ההקמה של מבנה יביל קצר יותר באופן משמעותי. בנוסף, ניתן להרכיב מבנה יביל לצד מבנה בלוקים, ללא צורך בעבודות בניה מורכבות. החסרונות העיקריים של מבנה יביל הם הקושי בהובלה ליעד. כמו כן, בדרך כלל לא בונים מעל מבנה יביל קומות רבות נוספות ולא נעשה בו שימוש לבניית מגדלים וכו'. כלומר, מבנה יביל מספק פתרונות דיור מצומצמים יחסית.

לפני הזמנת המבנה היביל יש לבדוק ברשות המקומית את תכנית בניין העיר (תב"ע) החלה על האתר שבו מבקשים להקים את המבנה, ואת האפשרות להקים בו מבנה יביל

כיצד מוציאים אישור - היתר בנייה למבנה יביל?

התקנת מבנה יביל מצריכה קבלת אישורים - היתר בנייה, ממש כמו כל מבנה אחר. לכן, לפני הזמנת המבנה היביל יש לבדוק ברשות המקומית את תכנית בניין העיר (תב"ע) החלה על האתר שבו מבקשים להקים את המבנה, ואת האפשרות להקים בו מבנה יביל. אם הדבר אכן אפשרי, יש להגיש בקשה להיתר בנייה, ורק אז להזמין את המבנה עצמו.

בתי המשפט מתארים את התופעה של הקמת מבנים יבילים ללא היתר כרעה חולה ומקפידים על אבחנה ברורה בין מי שאכן אינו נדרש להיתר, למי שנדרש להיתר ופעל שלא כדין

באילו מקרים אין צורך באישורים (היתר בנייה) למבנה יביל?

יש מי שמשתמשים בקלות היחסית של הנחת מבנה יביל והעלות הנמוכה שלו, כדי להניח מבנה יביל על קרקע שנמצאת בבעלותם, אך מבלי לבקש עבורו היתר מתאים, הן להובלה והן להנחה על הקרקע. כשהם מתבקשים להרוס את המבנה, הם מגישים התנגדות להריסה, בטענה שמדובר בקרוון ארעי ולא במבנה קבע. מדובר בטענה המצריכה הוכחה ברורה. בית המשפט אינו מקבל את הטענה כפשוטה.

למעשה, בתי המשפט מתארים את התופעה של הקמת מבנים יבילים ללא היתר כרעה חולה, ומקפידים על אבחנה ברורה בין מי שאכן אינו נדרש להיתר, למי שנדרש להיתר ופעל שלא כדין. כך, לדוגמה: בעל מבנה שהוקם בחוף הים, ויוצג על ידי משרד הח"מ, טען בבית המשפט כי מדובר במבנה ארעי נייד ומתנייד, שלא נועד לשימוש קבע, ולכן אין צורך בהיתר בנייה לצורך הצבתו, על אף שהמבנה תואר על ידי התביעה כמבנה יביל.

בית המשפט קיבל את הטענה, שאכן מדובר במבנה ארעי ולא במבנה קבוע. הפסיקה קבעה מבחן ברור, לפיו לצורך הכרעה בשאלה אם מדובר במבנה קבוע או ארעי אין שום חשיבות לשם הניתן כדי לתאר את המבנה: "קרוון ארעי "או "מבנה יביל". מה שקובע הם הגורמים הבאים: הנייחות (או הניידות) של המבנה, והשימוש שנעשה במבנה בפועל. שני מבחנים אלה הם המבחנים הקובעים, בשאלה האם יחולו על המבנה דיני התכנון והבנייה והאם נדרש היתר בנייה להצבתו.

מבנה יביל - פתרון זמין לבעיית הדיור אך יש לבדוק אישורים(1)

לסיכום: כדי להציב מבנה יביל למגורים, יש לקבל היתר בנייה, ממש כמו מבנה מבלוקים ומבטון. מומלץ לקבל את ההיתר לפני הזמנת המבנה וכמובן לפני הקמתו. טענה לקיום מבנה אירע שאינו מחייב היתר מצריכה הוכחות מוצקות לכך. בכל מקרה של שאלה בדבר צורך בהיתר ו/או במקים בהם מתעוררת מחלוקת מול הרשות המקומית, יש להתייעץ עם עורך דין, כדי למנוע נזקים והפסדים מיותרים.

* הערה: מאמר זה אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי בידי עורך דין. מדובר במידע כללי בלבד, שאינו מהווה ייעוץ משפטי מחייב ואף לא חוות דעת משפטית. אין להסתמך על הדברים בכל צורה שהיא.

** משרד עורכי דין ונוטריון ברטלר מתמחה במקרקעין, אנרגיה ובמשפט מסחרי. עו"ד שמואל ברטלר משמש נוטריון, בורר ומגשר מוסמך. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים