zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: זווית אישית

פטירת אבי חייבה אותי לסעוד את אמי בשנותיה האחרונות. במהלך שנים אלה, כשמצב אמי הדרדר, הבנתי כמה חיוני להכין ייפוי כוח מתמשך. סקירה מקצועית מניסיון אישי

08.01.20
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
ייפוי כוח מתמשך: זווית אישית

ירידה באיכות החיים אינה בהכרח אובדן שליטה בהם. שליטה בחיים עשויה להשיב חלק ניכר מאיכותם. יפויי כוח מתמשך הוא כלי משפטי חדשני, המאפשר לבני משפחה לדאוג לרווחת יקיריהם בשעה שיזדקקו להם.

כולנו בני אנוש. בחיי היומיום, אנחנו בטוחים בעצמנו, בבריאותנו ובחיינו. והכי חשוב: אנחנו בוטחים ביקירנו, ילדינו ובני זוגנו. עם זאת, לא תמיד היקרים לנו יודעים בדיוק מה עובר עלינו, מהם הפחדים שלנו, וכיצד נרצה להתמודד ביום שבו חס וחלילה תיגדע שגרת חיינו ומצבנו הבריאותי יידרדר.

לצערנו, רוב בני האדם אינם הולכים מן העולם ללא סבל. מרבית בני האדם, בעיקר אלה שהגיעו לגיל זקנה, עוברים תהליך של הזדקנות הגוף והנפש. כך, לא פעם, נוצר מצב של הזדקקות לסיוע, מאלה שאנו חשובים להם. מעבר לעובדה שאנו יודעים כי יקירינו ידאגו לנו בעת צרה, כי כך חינכנו אותם כל חייהם, בל נשכח כי כשהשנים חולפות, משתנים הרגלי החיים, הרגלי התזונה, הלבוש, האהבות, הרגישויות ועוד. כל אלה הם חלק מההגדרה שלנו כבני אדם עם צרכים מגוונים.

לכן, כשיגיע "יום סגריר" בו נזדקק לעזרת יקירינו, עלינו לתת להם כלים, כדי שיוכלו לקיים את רצונותינו באופן הטוב ביותר עבורנו. בדיוק לשם כך, נוצר הכלי המשפטי המהפכני "ייפוי כוח מתמשך", שעל מאפייניו עמל המחוקק שנים ארוכות.

ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאנשים לתת הוראות מסודרות מראש ולמנות את הדמויות הקרובות והנאמנות ביותר, כדי שיטפלו בענייניהם, אם וכאשר חס וחלילה יגיע מצב שבו לא יוכלו לקבל החלטות בעצמם

לקיחת השליטה לידיים בסיטואציה בלתי אפשרית

מטרת ייפוי הכוח המתמשך היא לעצב את חיינו, ולאפשר לנו לקחת מראש שליטה על החלטות, במקרה שחלילה מישהו מאיתנו יוגדר כ"אדם שאינו מבין בדבר". מדובר במצב רפואי שבו חולה כבר אינו יכול לבטא את אשר על לבו, לומר מה רצונותיו ולקבל החלטות באשר לחייו. מדובר במגוון תחומים: החלטות כלכליות, אישיות ורפואיות, וכך באמצעות ייפוי הכוח המתמשך אדם יכול לקחת שליטה במצב בו לכאורה כבר אין לו שליטה. שליטה יכולה להפיק לאדם איכות חיים במצב בו אותה איכות חיים נפגעת ובכך חשיבותו הגדולה של ייפוי הכוח המתמשך.

בנוסף, הלכה למעשה, ייפוי כוח מתמשך נועד לאפשר לאדם ולמשפחתו להימנע מההליך הקשה והמורכב של מינוי אפוטרופוס. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לאנשים לתת הוראות מסודרות מראש ולמנות את הדמויות הקרובות והנאמנות ביותר, כדי שיטפלו בענייניהם, אם וכאשר חס וחלילה יגיע מצב שבו לא יוכלו לקבל החלטות בעצמם.
במסגרת ייפוי כוח מתמשך, הממנה (נותן ההוראות) בוחר ממונה, אדם קרוב אליו, עמו יש לו יחסי אמון טובים, שעליו הוא יכול לסמוך כי יקיים את ההוראות בצורה הטובה ביותר. ניתן לבחור יותר מאדם אחד להיות ממונה.

במועד פטירת אבי, אימי כבר היתה נכה ומוגבלת מאוד, משום שכבר אז היתה חולה במחלת ריאות קשה, נתמכה בבלון חמצן 24 שעות ביממה והתניידה באמצעות כסא גלגלים בלבד

יום בהיר אחד, בגיל 18, הפכתי לבעל מכולת שמטפל באמו

ניתן לומר כי נסיבות חיי האישיות הובילו אותי לעסוק בנושא ייפוי הכוח המתמשך, מבלי ש"נשאלתי על כך מראש". נולדתי להוריי היקרים, זמירה ויצחק ישראלי ז"ל, לפני 41 שנים. כשהייתי בן 15, נפלה אימי למשכב ולקתה במחלת ריאות כרונית.

בשנת 1996, אבי יצחק זכרו לברכה, שהיה איש בריא ופעיל, נפטר באופן פתאומי במהלך שבת שגרתית בעת שהייתו בבית הכנסת. לאחר פטירתו הפתאומית, נותרנו אמי ואני (הייתי אז תלמיד כיתה י"ב) לבדנו, עם חנות המכולת שניהל אבי. במועד פטירת אבי, אימי כבר היתה נכה ומוגבלת מאוד, משום שכבר אז היתה חולה במחלת ריאות קשה, נתמכה בבלון חמצן 24 שעות ביממה והתניידה באמצעות כסא גלגלים בלבד.

כך, מאז היותי בן 18, נדרשתי להפוך לאדם בוגר באופן מיידי. במקום לסיים את חוק לימודיי ולהתגייס לצה"ל, לפתע הפכתי יום בהיר אחד לבעל מכולת, שמטפל באמו. באותה עת, אמי היתה מוגבלת מאוד מבחינה פיזית, אך מבחינה שכלית וקוגניטיבית היא תפקדה בצורה מיטבית והיתה אם ומדריכה לתפארת!

מאז - ועד יום פטירתה - החיים של אמי ושלי נקשרו עמוקות. טיפלתי בה בכל אספקט של חייה, החל מניהול עסקיה וכלה בניהול מצבה הרפואי והאישי שהלך והדרדר עם השנים. טיפלתי בכל הנושא הרפואי, האשפוזים בבתי חולים, התנהלות מול הרופאים, מימוש זכויותיה האזרחיות במוסד לביטוח לאומי, מס הכנסה, מימוש זכויות במקרקעין ועוד.

נרשמתי להשתלמות "ייפוי כוח מתמשך". אנשים שהכירו אותי ואת סיפור חיי הפצירו בי ואמרו לי כי בתור עו"ד ובמיוחד לאור הניסיון הרב שצברתי בטיפול באימי ז"ל, אין מתאים ממני להתמחות בנושא 

ייפוי כוח מתמשך? עשיתי את זה, חוויתי את זה, הייתי שם

עם נישואיי לרעייתי היקרה, עת עזבתי את הבית המשותף של אמי ז"ל ושלי, אמי לא היתה יכולה להיוותר לגור בגפה. לכן, שכרנו מטפלת זרה שעברה להתגורר עימה וסעדה אותה, והעברנו אותה להתגורר בסמוך למקום מגורינו. 

גם בתקופת נישואיי, במקביל להקמת משפחתי ומשרד עורכי הדין שבבעלותי, המשכתי ללא לאות לטפל בכל ענייניה של אמי ז"ל, הן הרכושיים והן הרפואיים שהלכו והצטברו הואיל ועם חלוף השנים מצבה הבריאותי הלך והידרדר. הלכה למעשה, סעדתי את אמי למשך כ-20 שנים, עד ליום פטירתה בבוקר יום כיפור תשע"ז בחודש אוקטובר 2016.

מס' חודשים לאחר פטירתה, נרשמתי להשתלמות שעסקה בנושא "ייפוי כוח מתמשך". בפני אנשים רבים שהכירו אותי ואת סיפור חיי הפצירו בי ואמרו לי, כי בתור עו"ד ובמיוחד לאור הניסיון הרב שצברתי בטיפול באימי ז"ל, אין מתאים ממני להתמחות בנושא חשוב זה. לאחר מס' דקות בהרצאה הראשונה ביום ההשתלמות הראשון, לא אפריז אם אומר שנעתקה נשמתי!

לכל אורך ההרצאה, חשתי כי בעוד המרצה מדברת, אני עצמי יכול לעמוד על הבמה, ולספר פעם אחר פעם - עשיתי את זה, חוויתי את זה, הייתי שם. הרגשתי שהמרצה למעשה מדברת על חיים שלמים, שחייתי במשך שני עשורים שלמים בחיי, בהם ליוויתי את אמי ז"ל.

קחו מראש אחריות רפואית, אישית וכלכלית על חייכם, במקרה שהמצב הרפואי ייצא משליטה. השבת שליטה בחיים עשויה להשיב חלק ניכר מאיכותם

הבנה מהו ייפוי כוח מתמשך ברגעים האינטימיים ביותר

לאחר שסיימתי לצערי למלא את תפקידי בטיפול באמי ז"ל, היא הותירה לי מתנה נפלאה. בזכות הטיפול ארוך השנים בה ובזכות הכשרתי המשפטית, אני מבין לעומק את כוחו האמיתי של ייפוי כוח מתמשך ולמה הוא נועד ויכול לתת מניסיוני לאחרים את מה שלמדתי בזכות הטיפול בה יחד עם הכשרתי כעו"ד מומחה בתחום אני חש שיש לניסיון זה ערך מוסף משמעותי ביותר.

ניסיון החיים לימד אותי מה משמעותו של ייפוי כוח מתמשך, ברגעים האינטימיים ביותר של אדם שנדרש לבטא את עצמו, אך אינו יכול לעשות זאת. באותם רגעים, שבהם האדם רוצה להסביר ממה הוא חושש בלילה, ולהבדיל, מהו הביגוד שהוא אוהב ללבוש בבוקר ומה צבע הבגדים, מה הוא או היא אוהבים לאכול, לאיזו מוזיקה הם אוהבים להקשיב, איזה סוג טיפול רפואי הם מבקשים לקבל במקרה הצורך, היכן הם מבקשים להיות מטופלים במקרה הצורה ועוד הוראות רבות שיאפשרו שליטה ואיכות חיים במקום שאותה שליטה ואיכות חיים עלולים להיפגע.

לא אשכח את הרצאתו של מר יואב קריים, פעיל חברתי מוביל למען זכויות הנכים בישראל, שהתייחס לייפוי הכוח המתמשך במילים מרגשות: "במקרה של מתמודדים, עצם העובדה כי כתב ההוראות קיים, תיתן להם ביטחון, והסיכוי לכך שיזדקקו לו יקטן משמעותית". מדובר בדברים כה מרגשים ונכונים.

העובדה שאדם מנסח מסמך מסוג זה ויודע כי הוא שולט בחייו, מסייעת לו להתמודד עם מצבים קשים, אם וכאשר מצבים אלה ייכפו עליו. הידיעה כי נתן הוראות מראש נותנת לאדם מנוח, מורידה ממנו לחצים מזיקים ובמידה מסוימת משפרת את מצבו הרגשי. ידוע כי מצב רגשי תקין מסייע רבות גם למצבו הגופני של אדם.

ייפוי כוח מתמשך: זווית אישית(1)
לסיכום, אני ממליץ לכל אחת ואחד מכם לערוך ייפוי כוח מתמשך. זהו תהליך מרגש ומרתק, שבו תלמדו רבות על עצמכם ועל היקרים לכם מכל. והכי חשוב: קחו מראש אחריות רפואית, אישית וכלכלית על חייכם, במקרה שהמצב הרפואי ייצא משליטה. שכן, ירידה באיכות החיים אינה בהכרח אובדן שליטה בהם. השבת שליטה בחיים עשויה להשיב חלק ניכר מאיכותם.

* עו"ד אבישי ישראלי מתמחה בתחום המקרקעין. בעל התמחות מיוחדת גם בעריכת מסמכי ייפוי כוח מתמשך הנחיות מקדימות לצורך מינוי אפוטרופוס ומסמך הבעת רצון על פי החוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים