zap group mishpati logo

כיצד מתייחס בית הדין הרבני לאישה דתיה או חילונית שבגדה בבעלה?

בית הדין הרבני מתייחס בחומרה רבה לבגידה של אישה בבעלה במקרה שאכן יש הוכחה מוחלטת למעשה הבגידה. איך מוכחת בגידה ברבנות, מהו "מעשה כיעור" והאם דינה של אישה חילונית זהה למקרה של אישה דתיה?

מאת: טוען רבני יצחק בושריאן
23.07.20
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
כיצד מתייחס בית הדין הרבני לאישה דתיה או חילונית שבגדה בבעלה?

בתי הדין הרבניים פוסקים על פי ההלכה. ההלכה קובעת כי בגידה היא  מעשה חמור, ואפילו אין הבעל יכול למחול לאישה על בגידתה - הוא חייב להתגרש מהאישה והיא אסורה על הבעל ועל הבועל (האדם איתו בגדה בבעלה).  אם יש הוכחה חד משמעית על מעשה בגידה (כגון שני עדים שהעידו שראו יחסי אישות מלאים בין אישה נשואה לאדם זר), בית הדין יטיל על האישה את כל הסנקציות שמטילים על בגידה.

אם אישה בחברה החילונית מחבקת מישהו, הדבר יכול להתפרש כמעשה נורמטיבי. כלומר, הדיינים שופטים את הדין על פי נסיבות המקרה ועל פי הנורמות החברתיות של החברה שממנה האישה הגיעה

מהו "מעשה כיעור" על פי בית הדין הרבני?

אך בית הדין לא מתייחס רק לבגידה, ברוב המקרים קשה להשיג הוכחות חד משמעיות על קיום יחסי אישות מלאים, ויש רק ראיות התומכות בקשר אסור בין השניים. למשל, אישה נשואה שסעדה במסעדה רומנטית עם גבר זר בשעה מאוחרת בלילה או התייחדה עימו בבית מלון לכמה שעות. במקרים אלה לא הוכח קיום יחסי אישות מלאים בין השניים, אבל יש ראיה על מעשים אסורים המכונים בהלכה "מעשה כיעור", מעשים היכולים ללמד על טיב הקשר בין השניים.

במקרה אחד הבעל הביא צילומים של אשתו רוקדת ריקודים צמודים עם גבר זר, ובית הדין קבע שעל פי הנורמות החברתיות בחברה של בני הזוג, זה לא נחשב כמעשה כיעור

כיצד מוכיחים בבית הדין הרבני בגידה או מעשה כיעור?

אם הבעל יביא הוכחה מצולמת או עדים שראו את האישה מקיימת יחסים מלאים עם גבר זר, תהיה הוכחה ברורה שהאישה בגדה. אבל בכל הנוגע למעשה כיעור, יש לבחון את המעשה על פי הנורמות החברתיות הנהוגות בחברה שאליה האישה משתייכת. לא דין אישה המגיעה מהעולם הדתי והשמרני כדין אישה שחונכה בעולם החילוני.

התייחסות הרבנות משתנה מחברה דתית לחברה חילונית. בחברה החרדית לדוגמה, אם אישה מחבקת מישהו, אפילו חיבוק קל, זה מעשה לא מקובל בכלל ויכול להתפרש כמחווה רומנטית. אם אישה בחברה החילונית מחבקת מישהו, הדבר יכול להתפרש כמעשה נורמטיבי. כלומר, הדיינים שופטים את הדין על פי נסיבות המקרה ועל פי הנורמות החברתיות של החברה שממנה האישה הגיעה. אין הגדרה אחת לזה, וההתייחסות משתנה מאישה לאישה.

 טענת בגידה יכולה להוציא טענת ממזרות על הילדים, ויש לכך השפעות קשות על עתידם. זו סיבה נוספת לכך שדייני בית הדין מאוד זהירים בקביעת עילת בגידה

האם ריקודים צמודים נחשבים ל"מעשה כיעור"?

במקרה אחד הבעל הביא צילומים של אשתו רוקדת ריקודים צמודים עם גבר זר, ובית הדין קבע שעל פי הנורמות החברתיות בחברה של בני הזוג, זה לא נחשב כמעשה כיעור. גם במקרה אחר של אישה, תושבת קיבוץ, שנסעה עם גבר זר לחו"ל, הבעל לא הצליח להוכיח שהם ישנו יחד בחדר אחד ובית הדין הרבני החליט שהדבר לא נחשב כמעשה כיעור, כי בחברה החילונית שבה האישה חיה, העניין מקובל. חשוב להבהיר שבית הדין הדגיש כי אין ללמוד מפסק אחד למקרים אחרים, וכל  מקרה נידון לגופו בהתאם לנסיבות המקרה.

אם מוכחת בגידה, מה הן ההשלכות?

מלבד חובת הגירושים וביטול הכתובה, יכולות להיות לבגידה השפעה קשה מאוד על הילדים של בני הזוג. טענת בגידה יכולה להוציא טענת ממזרות על הילדים, ויש לכך השפעות קשות על עתידם. זו סיבה נוספת לכך שדייני בית הדין מאוד זהירים בקביעת עילת בגידה.

בדרך כלל, במעשה כיעור יפטור בית הדין את הבעל מתשלום דמי מזונות אישה ודמי כתובה 

אם הוכח מעשה כיעור, מה הן ההשלכות?

בדרך כלל, במעשה כיעור יפטור בית הדין את הבעל מתשלום דמי מזונות אישה ודמי כתובה, אך בית הדין עשוי לבחון אם התקיימו כל התנאים האחרים (לרבות: התראה ומוחזקות בדמי הכתובה) כדי להטיל על האישה את הסנקציות האלו.

לסיכום, חשוב לדעת שאם מחליטים לגשת לבית הדין עם עילת בגידה ויש בידכם הוכחות, אין דרך חזרה ויכולות להיות לכך השלכות קשות על עתידכם ועל עתיד ילדיכם. צריך לדעת להשתמש בטענה זו בתבונה ולדעת שעלולות יכולות להיות לכך תוצאות בלתי הפיכות. 

* יצחק בושריאן, ממשרד אברמוב בושריאן, טוען רבני, מתמחה בדיני משפחה, ללקוחות פרטיים ולעורכי דין

** סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה