zap group mishpati logo

עבירות סמים בצבא: זהירות! כתם לכל החיים

מעונשי מאסר ממושכים ועד רישום פלילי שיעלה לכם ביוקר: אם נתפסתם בשימוש בסמים בצבא אל תקלו בכך ראש ופנו במהירות לעורך דין

09.05.21
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
עבירות סמים בצבא: זהירות! כתם לכל החיים

פעמים רבות חיילים צעירים, בני 18 או 19, מתייחסים בקלות ראש לשימוש בסמים במהלך השירות הצבאי. על רקע המדיניות המקלה ביחס לחלק מעבירות הסמים באזרחות, רבים מהחיילים סבורים שגם בצה"ל מתייחסים לעבירות אלו בביטול ונוטים להתעלם מהן.

ואולם, המציאות בשטח היא שונה לחלוטין. בשונה מהאזרחות, רשויות הצבא מתייחסות בחומרה יתרה לעבירות כמו שימוש בסמים ואחזקת סמים (גם אם מדובר בסמים קלים כמו קנאביס), קל וחומר לעבירות חמורות יותר כמו סחר בסמים או שידול קטין לשימוש בסם.

חייל שנתפס משתמש בסמים – גם כאשר הוא בחופשה מהצבא - מצוי בסכנה גדולה יותר ועלול להיגרם לו נזק משמעותי יותר לעומת אזרח שנתפס עם סמים. בין היתר, הוא עלול להיות נתון למעצר ממושך, לספוג עונש מאסר ארוך וכמובן, עלול להיות לו רישום פלילי.

אם אתם חשודים בשימוש בסמים, או בכל עבירת סמים אחרת, אתם צפויים לחקירה באזהרה במצ"ח, ייפתח נגדכם תיק פלילי, ומאוחר יותר עשוי להיות מוגש נגדכם כתב אישום

מהי המשמעות של שימוש בסמים בצבא?

שימוש בסמים בצבא הוא עבירה פלילית לכל דבר, שנתפסת בחומרה יתרה לעומת האזרחות. אם אתם חשודים בשימוש בסמים, או בכל עבירת סמים אחרת, אתם צפויים לחקירה באזהרה במצ"ח, ייפתח נגדכם תיק פלילי, ומאוחר יותר עשוי להיות מוגש נגדכם כתב אישום.

כתב האישום, המבוסס על הראיות שנאספו נגדכם במהלך החקירה, יוגש לבית דין צבאי, המקביל לבית משפט מחוזי. אם תורשעו, יוטל עליכם עונש, שתלוי במידה רבה בנסיבות המקרה. יודגש, כי הצבא נוטה להחמיר בעבירות סמים ואתם עלולים להישלח למאסר ממושך.

האם חייל שנתפס עם סמים בזמן חופשה מהצבא הוא כמו כל אזרח?

לחלוטין לא. הצבא רואה בחומרה כל שימוש בסמים של חיילים, אפילו אם הם נמצאים בחופשה בבית, או משתמשים בסמים במסיבה, ולא נמצאים בבסיס.

ניתן לחייב חיילים לספק בדיקת שתן רק כאשר קיים צו של קצין שיפוט בכיר המורה זאת. כיוון שמדובר בסוגיה משפטית מורכבת, מומלץ לכן לפני שתנקטו צעד, להתייעץ עם עו"ד מומחה בתחום

האם מותר לסרב לתת דגימת שתן בצבא?

סירוב לתת דגימת שתן או להיבדק נחשבים לעבירה על פי חוק השיפוט הצבאי ועלול להוביל לעונש מאסר משמעותי. עם זאת, ניתן לחייב אתכם לספק בדיקת שתן רק כאשר קיים צו של קצין שיפוט בכיר המורה זאת. לכן, כיוון שמדובר בסוגיה משפטית מורכבת, שהיא לא תמיד חד משמעית בפסיקה של בתי הדין, מומלץ לפני שנוקטים בפעולה כלשהי, להתייעץ עם עורך דין המתמחה בנושא.

מה כוללת חקירת מצ"ח על עבירות סמים?

כאמור, הצבא מתייחס אחרת לעבירות סמים, לעומת המערכת האזרחית. כפועל יוצא מכך, גם חקירה במצ"ח בחשד לשימוש בסמים תיראה אחרת לגמרי וייעשה בה שימוש באמצעים אחרים לחקירת החשד, לעומת שימוש בסמים באזרחות.

>>> קיראו עוד משולחנו של ע"ד אמנון בן נעים >>> גידול קנביס: שימוש עצמי או סחר בסמים?

בין האמצעים שבהם עשויה לנקוט מצ"ח במסגרת החקירה: חיפוש בטלפון של החייל או במחשב שלו, חקירה של חיילים נוספים, ביצוע האזנות סתר, חיפוש בבית ועוד אמצעים שנובעים מהמדיניות המחמירה של הצבא בנושא עבירות הסמים.

כיוון שמדובר באמצעי חקירה משמעותיים שעלולות להיות השלכות דרמטיות לגבי המשך הטיפול בתיק, יש להתמודד עימם באמצעות ליווי צמוד של עורך דין, הבקיא באופן שבו מתנהלות חקירות במצ"ח ובהבדלים בינן לבין חקירות פליליות באזרחות.

שימוש בסמים בצבא עלול להכתים את החייל ברישום פלילי, שעלול לחסום אותו בעתיד מבחינה מקצועית, מה שלא יאפשר לו לעסוק בשורה ארוכה למדי של מקצועות

אילו השלכות עלולות להיות לרישום פלילי?

לרישום פלילי בעקבות ביצוע עבירות סמים בצבא עלולות להיות השלכות קשות. קל וחומר, כאשר מדובר על חיילים צעירים שהם לרוב נורמטיביים, כל עתידם לפניהם וכל "פשעם" הוא ביצוע עבירת סמים, לעתים מינורית, שבאזרחות סביר שתיק החקירה בגינה היה נסגר.

שימוש בסמים בצבא עלול להכתים את החייל ברישום פלילי, שעלול לחסום אותו בעתיד מבחינה מקצועית, מה שלא יאפשר לו לעסוק בשורה ארוכה למדי של מקצועות, ובכלל זה מהנדס, נהג אוטובוס, מתווך דירות, מנהל תיק השקעות, עורך דין, פסיכולוג, חוקר פרטי ועוד.

עבירות סמים חמורות יותר, כמו לדוגמה סחר בסמים (הנחשבת לעבירה שיש עימה קלון), עלולות אף לגרום להרחקתו של החייל בעתיד מהשירות הציבורי ולמנוע ממנו להשיג תעודת יושר מהמשטרה, מה שעלול להגביל אותו עוד יותר.

חייל, עישון קנאביס

לסיכום, הצבא רואה עבירות סמים של חיילים בחומרה יתרה ונוקט במדיניות נוקשה בהרבה לעומת המערכת האזרחית, שלעתים מתייחסת בסלחנות לחלק מעבירות אלו. חקירה במצ"ח על עבירות סמים שונה מחקירה במשטרה וחיוני להתייעץ לפניה עם עורך דין המתמחה בנושא.

זאת ועוד, לרישום פלילי עקב עבירות סמים בצבא עלולות להיות, כאמור, השלכות דרמטיות על עתידם של חיילים נורמטיביים לחלוטין ומכאן שיש להתייחס ברצינות רבה לחשדות ולפנות בנושא לקבלת ייעוץ משפטי של עורך דין כדי להתמודד עם הסיטואציה בצורה הטובה ביותר.

* הכותב, בעל עבר של 30 שנה בתפקידי חקירות, מודיעין ותעבורה במשטרה, מתמחה במשפט פלילי, ומלווה חיילים רבים הנחשדים בביצוע עבירות פליליות 

עו"ד אמנון בן נעים

עו"ד אמנון בן נעים

אמנון בן נעים משרד עורכי דין בחדרה, עוסק בכל ההיבטים הנוגעים הן לתחום המשפט הפלילי והן בתחום התעבורה.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד אמנון בן נעים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה