zap group mishpati logo

העלאת הריבית בישראל – כל מה שחשוב שתדעו

בנק ישראל העלה שוב את הריבית במשק, ל-1.25%. המטרה: לעצור את האינפלציה המשתוללת. כיצד צעד זה צפוי להשפיע על חיינו ועל שוק הנדל"ן?

מאת: סתיו קורן
05.07.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
העלאת הריבית בישראל – כל מה שחשוב שתדעו

עיקרי הכתבה:

  • הקפצת הריבית תשפיע ישירות על שוק הנדל"ן - נוטלי משכנתאות ששילבו בתמהיל המשכנתא שלהם את מסלול הפריים עלולים לספוג פגיעה משמעותית. החזר המשכנתא צפוי לעלות בממוצע בכ-110 שקל בחודש ובכ-40 אלף שקל בתקופת זמן של 30 שנה.
  • האם בעקבות עליית הריבית נוכל ליהנות מהורדת מחירים? לא בקרוב. מומחים מעריכים כי אם בארה"ב האינפלציה כבר בשיא או אף מאחוריו, בישראל השיא צפוי רק בעוד מספר חודשים.
  • אילו תחומים יושפעו מעליית הריבית? הראשונים להיפגע יהיו נוטלי המשכנתאות ושוכרי הדירות. אך גם הריבית על המינוס תתייקר וצפויה עלייה במחירים של רכבי הליסינג, כמו גם עלייה במחירי מוצרי היסוד שנמצאים בפיקוח.
    ________________________________________

בנק ישראל הודיע אמש (ב') על הקפצת הריבית במשק ל-1.25%, וזאת בפעם השלישית ברצף בתקופה של קצת פחות משלושה חודשים. רק שבפעם הזו נרשמה העלייה המשמעותית ביותר ביחס לעליות הקודמות. בעקבות העלייה, ריבית הפריים תעלה לשיעור של 2.75%  וזאת לאחר שנים ארוכות בהן ריבית הפריים עמדה על 1.6%.

בנק ישראל העלה את הריבית בעקבות בנקים מרכזיים נוספים בעולם, ביניהם הבנק הפדרלי בארה"ב, והבנק המרכזי בבריטניה. תכליתה של העלייה בריבית היא ריסון האינפלציה המשתוללת. כיצד, אם כן, העלייה בריבית צפויה להשפיע על המשק וכיצד היא תשפיע על שוק הנדל"ן?

לווים חדשים עלולים להתקשות לקבל משכנתאות חדשות בשל מגבלת גובה ההחזר החודשי שהבנקים מחייבים

הקפצת הריבית תשפיע ישירות על שוק הנדל"ן

נוטלי משכנתאות רבים אשר שילבו במסלול המשכנתא שלהם את מסלול הפריים עלולים לספוג פגיעה משמעותית. על פי הערכות של התאחדות יועצי המשכנתאות, החזר המשכנתא צפוי לעלות בממוצע בכ-110 שקל בחודש ובכ-40 אלף שקל בתקופת זמן של 30 שנה.

 "ראשית, נוטלי המשכנתאות יספגו עלייה בהחזר החודשי בעיקר במסלול הפריים הפופולרי. לחלקם העלייה תהיה חדה", אומר דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי חברת שיווק הנדל"ן דרא. "שנית, לווים חדשים עלולים להתקשות לקבל משכנתאות חדשות בשל מגבלת גובה ההחזר החודשי שהבנקים מחייבים, ואולי יקבל משכנתה קטנה יותר. שני הפרמטרים שציינתי עלולים להתבטא בירידה ברכישת דירות בטווח הקרוב".

הקפצת הריבית צפויה להשפיע גם על שוק השכירות. בעקבות התייקרות המשכנתאות, בעלי דירות להשקעה עתידים לעלות את שכר הדירה. "בשוק השכירות העלאת הריבית צפויה לייקר את שכר הדירה אף יותר, מאחר שרוב המשקיעים שמשכירים את הדירות ממונפים במשכנתאות והעלויות שלהם גדלות. מבחינת יזמי הנדל"ן, ריבית גבוהה יותר מעלה את מחיר הכסף, שוחקת את הרווחיות שלהם ובמקביל מגדילה את הוצאות המימון", מסביר אוהב ציון.

בטווח הקרוב המחירים רק ימשיכו לעלות בישראל ומסתבר שהריבית צפויה לעלות בשיעור נוסף של 0.5% בהחלטה הבאה של בנק ישראל

האם בעקבות עליית הריבית נוכל ליהנות מהורדת מחירים?

אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב, סבור כי האינפלציה בישראל עדיין לא בשיא בהשוואה למדינות אחרות. "למרות עליית ריבית בשיעור יחסית גבוה, בנק ישראל עדיין 'מאחורי העקום', המשק הישראלי נמצא בפאזה מוקדמת לעומת המדינות האחרות בהתפתחות האינפלציה".

לדבריו, "אם בארה"ב ובמדינות נוספות האינפלציה כבר בשיא או אף מאחורי השיא, בישראל השיא צפוי רק בעוד מספר חודשים. בישראל עדיין אין סימנים ברורים של ירידה בביקושים שעשויים לקרר לחצי אינפלציה", כתב זבז'ינסקי בתגובתו לעליית הריבית.

בשורה התחתונה, בטווח הקרוב המחירים רק ימשיכו לעלות בישראל ומסתבר שהריבית צפויה לעלות בשיעור נוסף של 0.5% בהחלטה הבאה של בנק ישראל - כך לפי התחזיות של מיטב, וזאת על רקע עליית הריבית הצפויה בארה"ב.

עליית הריבית צפויה לעלות בטוח הארוך את מחירי מוצרי היסוד שנמצאים בפיקוח, מפני שהעלות של הריבית נכללת במרכיבים של סל העלויות המפוקחות

אילו תחומים יושפעו מעליית הריבית?

כאמור, הראשונים להיפגע יהיו נוטלי המשכנתאות ושוכרי הדירות. אך זה לא מסתיים כאן כמובן – גם הריבית על המינוס תתייקר וכן צפויה עלייה במחירים של רכבי הליסינג. בנוסף, עליית הריבית צפויה לעלות בטוח הארוך את מחירי מוצרי היסוד שנמצאים בפיקוח, מפני שהעלות של הריבית נכללת במרכיבים של סל העלויות המפוקחות. עם זאת, מטרת העל של העלייה ההדרגתית של ריבית המשק היא לצנן את המשק ובכך לגרום להורדת ביקושים – למשל, אנשים יקנו פחות דירות כי המשכנתאות יקרות, ובהתבסס על התאוריה הזו המחירים יירדו, כי גם הביקושים למוצרים מסוימים ירדו.  

המשכנתאות יתייקרו בעקבות העלאת הריבית. צילום: שאטרסטוק

מי הם המרוויחים מעליית הריבית?

עליית הריבית גורמת לערך הכסף לעלות, כך שבעלי חסכונות לטווח ארוך צפויים ליהנות מההתייקרות מפני שהחיסכון שלהם יהפוך לאטרקטיבי יותר.

בשורה התחתונה: עליית הריבית צפויה להשפיע על תחומים רבים – המשכנתאות צפויות להתייקר וכך גם שכר הדירה. בנוסף, גם מחירי המוצרים המפוקחים עתידים לעלות. אם כל זה לא מספיק, בטווח הקרוב אין צפי להורדת מחירים, ובתקופה הקרובה אנחנו צפויים להתמודד עם עלייה משמעותית במחירי כמעט כל המוצרים. מי אמר יוקר מחיה? 

צילומים: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה