zap group mishpati logo

מגדל תובעת את המדינה על נזקי השריפה בכרמל / סקירה

שנתיים לאחר אסון הכרמל, חברת הביטוח מגדל תובעת את המדינה. התביעה מוגשת מכח עילת ה"תחלוף", אשר מעוגנת בחוק חוזה הביטוח

05.11.12
תאריך עדכון: 30.03.24
2 דק'
מגדל תובעת את המדינה על נזקי השריפה בכרמל / סקירה

לאחרונה פורסם בתקשורת, כי חברת הביטוח מגדל מבקשת בתביעתה פיצוי בסך של ארבעה מליון שקלים בשל הנזק שנגרם למבוטחים באזור אסון הכרמל. ע"פ הפרסומים, נטען, כי רשויות המדינה "לא נקטו זהירות סבירה", והתרשלו בהתנהלותם עוד לפני שהשריפה פרצה.

התביעה הוגשה מכוח עילת "תחלוף" / "שיבוב".

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוח ותביעות רכוש

זכות התחלוף

זכות התחלוף, המעוגנת בסעיף 62 לחוק חוזה הביטוח, התשמ"א – 1981, היא זכותו של המבטח ששילם תגמולי ביטוח להיכנס בנעלי המבוטח ולתבוע שיפוי מן המזיק.

ביסוד זכות זו עומדים שני טעמים עיקריים:

האחד – לפיו החוטא לא יצא נשכר. שכן, אלמלא היה לניזוק ביטוח, הוא היה רשאי להגיש את תביעתו כנגד המזיק ולממש את יומו בדין. אולם, מאחר שזכות זו עוברת למבטח, אשר נשא בהוצאות, אין הגיון למנוע מבעדו לממש את זכויות המבוטח, לו שילם כאמור תגמולים.

השני – נעוץ בהגנה על אינטרס ציבור המבוטחים, שכן אילו לא היה זכאי המבטח לחזור אל הצד השלישי, הרי שציבור המבוטחים היה נאלץ לשאת בעלות הנזקים האמורים כתוצאה מיקור בלתי נמנע של מחירי הביטוח.  

ע"פ ההגיון הבריא, ככל שהנזק אשר נגרם למבוטח אירע ב"אשם" (רשלנות ו/או הפרת חובה חקוקה, למשל) של גורם כזה או אחרת (בענייננו המדינה), הרי שהמבוטח היה יכול לתבוע את נזקיו מכוח פקודת הנזיקין ו/או הוראות חוקיות אחרות בעילה נזיקית. משרכש ביטוח ומשחברת הביטוח שיפתה אותו, הרי שהזכות לתבוע את נזקיו עוברת לידיה.

האם קמה הזכות?

יחד עם זאת, כדי למלא אחר הוראות סעיף 62(א), חברת הביטוח צריכה להראות כי אכן קמה לה זכות, כלומר: כי שילמה למבוטח תגמולי ביטוח מכוח על פי חובה הקיימת בפוליסה (ולא כמתנדבת). חברת הביטוח צריכה להוכיח את שיעור הנזק וכן כי קמה אחריות / אשם למדינה להתרחשות הנזק.

יצוין, כי תביעות אלה שכיחות למדי במקרים של נזקים המלווים בנזק אשר נגרם למבוטח ב "אשם" של צד כזה או אחר.

עוד בנושא:

מהי תביעת שיבוב? מתי מוגשת?

* לאתר המשרד של עו"ד אלמוג-שפירא

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים