zap group mishpati logo

תביעת שיבוב - לא לעולם חוסן

לא בכל מקרה בו מוגשת תביעת שיבוב יש להיעתר לה. תביעות שיבוב לא תזכה את חברת הביטוח בפיצוי ו/או השבה מאת הצד השלישי מקום בו לא עמדה בנטל השכנוע ולא הוכיחה, כי הצד השלישי הוא זה שאכן האחראי לנזקי מבוטחה

מאת: עו"ד גיל ורגון ועו"ד אבי גבאי
13.05.12
תאריך עדכון: 26.02.18
4 דק'
תביעת שיבוב - לא לעולם חוסן

תביעת שיבוב/תחלוף המעוגנת בסעיף 62 (א) חוק חוזה הביטוח, תשמ"א-1981 (להלן: "החוק") היא תביעה המוגשת מטעם חברת הביטוח נגד מי שאחראי לנזק של מבוטח שלה, וזאת לצורך השבת תגמולי הביטוח ששילמה לאותו מבוטח.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום ביטוחי חיים 

זכות התחלוף קמה למבטח כלפי צד ג' בהתקיים 3 תנאים: 1. התגבשות חבות מכוח חוזה של המבטח כלפי המבוטח בהתאם לתנאי פוליסה ברת תוקף; 2. תשלום תגמולי ביטוח בפועל למבוטח מכוח החבות; 3. קיום זכות המבוטח כלפי צד ג' בגין פיצוי בשל אירוע הביטוח. (ע"א 685/81 ליסנסס וג'נרל חברה  לביטוח בע"מ נ' בורכרג ליינס בע"מ, פ"ד לח(3) 429,421 (1987).

מהות זכות התחלוף

על מהותה של זכות התחלוף עמד בית משפט העליון באומרו: " תחלוף הינו החלפתו של אדם על ידי אחר בהקשר של טענה, תביעה או זכות משפטית, כך שהמחליף יורש את זכותו של המעביר על כל מרכיביה... באופן בסיסי מדובר בהעברה של זכויות משפטיות מצד אחד לאחר כך שהנעבר בא בנעליו של המעביר. תחלוף מלא משמעותו החלפה מלאה באופן השולל אפשרות שגם המעביר וגם הנעבר יחזיקו בו זמנית באותה זכות. תחלוף מכוח דין – להבדיל מתחלוף הסכמי- הינו העברת זכויתיו של אחד לאחר, הנקבעת בדין". (ראו: 7817/99 אבנר איגוד לביטוח נפגעי רכב בע"מ נ' קופת חולים מכבי, פ"ד נז(3) 49, 62-63 (2003).

בית המשפט העליון הבהיר, כי "במקום שהמבוטח אינו יכול לתבוע את המזיק על-פי הסכם ביניהם, גם המבטח אינו יכול לתבוע אותו...".( ע"א 9311/99 מנורה חברה לביטוח בע"מ נ' נרות ירושלים אילום (1987) בע"מ, פ''ד נו(2) 550).

היעתרות לתביעת שיבוב – מתי?

השאלה שנשאלת היא האם בכל מקום בו מוגשת תביעת שיבוב על-ידי חברת הביטוח יש מקום להיעתר לה כ"כזה ראה וקדש"? 
על שאלה זו תשובה ברורה - כבכל תביעה, על חברת הביטוח התובעת, אשר באה בנעלי מבוטחה, רובץ נטל השכנוע הנדרש להוכיח את העובדות העומדות ביסוד טענותיה כלפי הצד השלישי, שהוא זה האחראי, לגישתה, לנזק שנגרם למבוטחה.

כך לדוגמא, נזכיר את פסק הדין בתא"מ (שלום כ"ס) 2686/09 מנורה חברה לביטוח בע"מ נ' לייף טיים הומס בע"מ, פסק דין מיום 19 ינואר 2012 (פורסם ב"נבו") (משרדנו ייצג באותו המקרה את הנתבעת - היא החברה הקבלנית ), בו הגישה חברת ביטוח תביעה כנגד חברה קבלנית בגין פיצוי ששילמה למבוטחיה ובעבור תשלום ששילמה לתיקון נזקים שנגרמו בבית המבוטחים (אשר נבנה על-ידי החברה הקבלנית).

באותו המקרה, דחה בית המשפט את התביעה בקובעו, כי חברת הביטוח כשלה מלהוכיח כי הנזק שנתגלה בבית המבוטחים הינו נזק כזה אשר נובע ממעשה או מחדל שבאו לפתחה של הנתבעת - החברה הקבלנית.

המסקנה: תביעת שיבוב אינה חסינה

המסקנה מכל האמור הינה, כי תביעות שיבוב אינה חסינה ולא תזכה את  חברת הביטוח בפיצוי ו/או השבה מאת הצד השלישי מקום בו לא עמדה בנטל השכנוע ולא הוכיחה, כי הצד השלישי הוא זה שאכן האחראי לנזקי מבוטחה.

כך גם לא תתקבל תביעת שיבוב מקום בו היחסים ו/או ההסכמות שבין הניזוק לצד השלישי אינם מאפשרים לחברת הביטוח לתבוע את הצד השלישי: "במקום שהמבוטח אינו יכול לתבוע את המזיק על-פי הסכם ביניהם, גם המבטח אינו יכול לתבוע אותו". (ע"א 9311/99 מנורה חברה לביטוח בע"מ נ' נרות ירושלים אילום (1987) בע"מ, פ''ד נו(2) 550).

על כל פנים, אין מקום להקל ראש בתביעת שיבוב, ואם הוגשה נגדכם אחת כזו, אנו ממליצים לאסוף את כל החומרים והמסמכים שיכולים לשפוך אור על הפרשה ולשקול בכובד ראש פנייה לעו"ד לצורך ייעוץ משפטי.

*תוכן רשימה זו נועד למתן אינפורמציה בלבד, הוא אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו תחליף לייעוץ משפטי שניתן ע"י עו"ד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה