zap group mishpati logo

תאונות עבודה בתקופת מלחמה

עו"ד דניאל רווח, המתמחה בתאונות עבודה, מסביר: טראומה הנגרמת במקום עבודה עקב המלחמה יכולה להיחשב כתאונת עבודה ולזכות את העובד בסיוע ובקיצבה הדרושים לו להתאוששות

16.12.23
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
תאונות עבודה בתקופת מלחמה

מלחמת חרבות ברזל נמשכת זה כבר למעלה מחודשיים ויחד עם האירוע הנורא שפתח אותה, אנשים רבים נמצאים במשבר וסובלים מטראומה, חרדות ודיכאון. קהילה מקצועית רחבה התגייסה לעזור לציבור, והעזרה הראשונית הופנתה לשורדי הטבח וכמובן לחטופים שחזרו בשבועות האחרונים לישראל.

אנשי המקצוע מהמגזר הציבורי וגם זה הפרטי, שנרתמו לעזרה, מצאו את עצמם לאחרונה קורסים תחת הנטל הנפשי, בין אם מדובר בפסיכולוג או בעובד סוציאלי שנחשפו לסיפורים אישיים קשים מנשוא, ובין אם מדובר בגרפיקאי באתר שהתבקש לעצב כתבה אודות הטבח, נחשף למראות קשים ומתקשה להתאושש.

עו"ד דניאל רווח, המתמחה בתאונות עבודה, מסביר שטראומה הנגרמת במקום עבודה עקב המלחמה יכולה להיחשב כתאונת עבודה, שמזכה את העובד בסיוע ובקיצבה המגיעים לו ודרושים לו כדי להתאושש.

מהי תאונת עבודה ומה היא מקנה?

עו"ד דניאל רווח: "תאונת עבודה היא פגיעה שנגרמה לעובד, במהלך העבודה. ההכרה בתאונת עבודה מקנה לעובד זכויות רפואיות וגם כספיות.

מה הן הזכויות בעקבות תאונת עבודה?

"העובד יהיה זכאי לקבל טיפול רפואי מלא על חשבון ביטוח לאומי, כולל טיפולים מיוחדים, שיקומיים ועוד, זאת כמובן לאחר שביטוח לאומי הכיר במקרה כתאונת עבודה. מבחינת זכויות כלכליות, אם העובד לא מסוגל להגיע לעבודה (תקף גם במקרה של תאונת עבודה על רקע נפשי), הוא זכאי לתשלום דמי פגיעה בשיעור של 75% מהשכר הממוצע בשלושה חודשים שקדמו למקרה, זאת למשך 90 יום בכפוף לאישור מחלה מתאים. לאחר מכן, ניתן להגיש תביעה לנכות זמנית ו/או צמיתה (קבועה) ולאחר בדיקה של ועדה רפואית, העובד יקבל תשלום נוסף בהתאם לנכות שנקבעת בהחלטת הוועדה, זאת גם אם הוא חזר לעבודה בפועל, אולם עדיין סובל מהמצב הנפשי עקב המקרה". 

מהי תאונת עבודה על רקע טראומה?

"תאונת עבודה על רקע טראומה מוגדרת כפגיעה נפשית שנגרמה לעובד במקום עבודתו או עקב מקום עבודתו, כתוצאה מאירוע חריג שגרם לו לבהלה, סבל, אלימות או כל אירוע בעל אופי טראגי אחר. לדוגמה, אם עובד בחנות היה עד למריבה אלימה בין שני לקוחות, או לשוד, או כל אירוע מפחיד שגרם לו לטראומה.

"דוגמה רלוונטית לזמנים אלה היא תאונת עבודה על רקע טראומה שיכולה להיגרם עקב חשיפה מקצועית לזוועות המלחמה, אבל חשוב לציין שיש צורך במקרה ספציפי ולא במתח מתמשך למשך פרק זמן ארוך".

טראומה על רקע מלחמה יכולה להיחשב כתאונת עבודה?

"כן, טראומה על רקע מלחמה יכולה להיחשב כתאונת עבודה, אם מוכיחים את הקשר בין העבודה לבין המלחמה, או אם מוכיחים שהטראומה נגרמה במקום העבודה עקב המלחמה".

החוק בישראל, מסביר עו"ד רווח, מגדיר תאונת עבודה כ"פגיעה כתוצאה מאירוע פתאומי שאירע במהלך עבודתו ועקב עבודתו, מה שפוסל מחלה, אך בהחלט יכול להיות מופעל על אירוע טראומטי שנגרמה במקום העבודה עקב המלחמה. למשל, עובדים סוציאליים, רופאים, אחיות או גורמי סיוע אחרים, שנפגעו נפשית כתוצאה מחשיפה לסיפורים קשים של חטופים שחזרו משבי החמאס; עובדים באתרי חדשות ובעיתונים שנחשפו למידע קשה ועוד.

"לפיכך, טראומה על רקע מלחמה בהחלט יכולה להיחשב לתאונת עבודה אם הנסיבות גרמו לכך שהיא מתרחשת בזמן העבודה או כתוצאה ממנה. כדי לקבל את מלוא הסיוע והזכאות, העובד יצטרך להוכיח שהטריגר לטראומה נגרם עקב עבודתו. הוא יצטרך לספק מסמכים רפואיים רלוונטיים, עדויות ותצהירים של אנשי מקצוע שעובדים איתו או עובדים בתחום משיק ויכולים להעיד על עוצמת הפגיעה שעלולה להיגרם לאדם במקצוע הספציפי בזמן מלחמה".

עו"ד רווח מסביר כי תאונת עבודה על רקע טראומה יכולה להיות מוכרת גם במקרים בהם אין קשר ישיר בין העובד לבין החשיפה לזוועות המלחמה. למשל, אם בזמן האזעקה לעובד לא היה מיגון מספק או מיידי והוא חווה חרדה עצומה, זה יכול להיות טריגר לטראומה שתיחשב לתאונת עבודה. "במקרה כזה ובמקרים דומים יכולה להיות הכרה במקרה אחד גם כתאונת עבודה וגם כנפגע פעולות איבה, אולם הנפגע אינו זכאי לקבל פיצוי בשני המסלולים והוא יצטרך לבחור באחד מהם".

כיצד ניתן להוכיח שהטראומה קשורה לעבודה ושהעובד נפגע נפשית בעבודה?

"אם העובד חווה טראומה בהקשר של מקום העבודה שלו, עליו להוכיח זאת על ידי צירוף ראיות המקשרות בין האירוע הטראומטי לבין העבודה. לדוגמה, אם אדם נחשף במסגרת עבודתו לתיאורים קשים שהשפיעו עליו מאוד, הוא יצטרך לצרף תיעוד של התיאורים, תיעוד של מצבו הרפואי-נפשי, מסמכים רפואיים ועדויות של עובדים ומנהלים. חשוב שהעובד לא ימתין זמן רב מדי ושיזדרז לפנות לסיוע מקצועי ולהתייעצות עם עורך דין מומחה בתחום".

מה הם התנאים להכרה בתאונת עבודה?

"כדי שתאונת עבודה תהיה מוכרת באופן רשמי היא צריכה לעמוד בשלושה תנאים: הוכחת פגיעה גופנית או נפשית אצל העובד, היא צריכה להיות פתאומית, וצריך, כאמור, להוכיח קשר נסיבתי בין הפגיעה לבין העבודה.

"לפי הספר של ביטוח לאומי, פגיעות גופניות כוללות פציעות, שברים, מחלות כרוניות שנגרמו על רקע מקצועי ומיקרוטראומה - פגיעות זעירות שנגרמו במשך שנות עבודה ושבמצטבר גרמו לנזק משמעותי. פגיעות נפשיות כוללות הפרעות חרדה, הפרעות דיכאון, הפרעות פוסט-טראומטיות ועוד".

האם קשה יותר לקבל הכרה עבור תאונת עבודה על רקע טראומה?

"זה תלוי בסיטואציה וכל מקרה לגופו, אבל לפעמים מסובך יותר לקבל הכרה עבור תאונת עבודה על רקע טראומה. הסיבה לכך היא שפגיעה נפשית היא לעתים קרובות קשה יותר לאבחון ולהוכחה מאשר פגיעה גופנית, שנראית לעין.

"עורך דין מומחה בתחום תאונות עבודה גם על רקע נפשי יידע להפנות את העובד לגורמים רפואיים מוסמכים, שיוכלו לקבוע האם נוצרה פגיעה, האם היא קשורה למקום העבודה וכיו"ב".

מה הם סוגי תאונות העבודה הנפוצים ביותר?

"סוגי תאונות העבודה הנפוצים ביותר בישראל הם תאונות על רקע נפילות בעבודה עקב תנאי עבודה לא בטיחותיים, רצפה חלקה מדי או שבורה, מדרגות לא תקינות וכו'. במקום השני נמצאות תאונות דרכים בדרך למקום העבודה או מהעבודה לבית. במקום השלישי - תאונות ממכשירים בעבודה, ציוד תעשייתי לא בטיחותי וכיו"ב. בין לבין יש גם תאונות במעבדות, במתחם העבודה עצמו ועוד".

האם טראומה בזמן חל"ת יכולה להיות מוכרת כתאונת עבודה?

"זה מאוד תלוי בסוג הטראומה. אם למשל העובד חווה בעבודתו יחס מזלזל ומשפיל או אפילו אלימות, ייתכן שההוצאה לחל"ת תיחשב לגורם שהקצין את התסכול ואת הטראומה, ולכן במקרים כאלה ניתן יהיה להוכיח קשר נסיבתי בין הטראומה למקום העבודה. גם במקרים שבהם העובד חווה אירוע מבהיל כמו שוד למשל במקום עבודתו, וההוצאה לחל"ת גורמת לו לחוש בודד ומבודד מהעובדים האחרים שחוו איתו אותה סיטואציה והיוו לו קבוצת תמיכה כלשהי - גם במקרים כאלה ניתן לשקול הגשת תביעת תאונת עבודה על רקע טראומה שהקצינה עקב היציאה לחל"ת".

(צילום: שאטרסטוק) 

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד רווח דניאל

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה