zap group mishpati logo

מיסוי מכירת דירת ירושה – מדריך

דירת ירושה יכולה לשמש מקור הכנסה נאה ליורשים, אך מצריכה תשלום מס שבח. עם ייעוץ וליווי של עורך דין בתחום המקרקעין, ניתן למזער את תשלומי המס תוך ניצול מיטבי של הפטורים וההקלות

מאת: מערכת זאפ משפטי
25.01.24
תאריך עדכון: 25.01.24
3 דק'
מיסוי מכירת דירת ירושה – מדריך

דירת ירושה מוגדרת כדירה שעברה בירושה מאדם שנפטר ליורשיו, על פי צו ירושה או צוואה. כלומר, הדירה היתה חלק מעיזבון המנוח ונכס מנכסיו. דירת ירושה יכולה לשמש מקור הכנסה נאה ליורשים, אך מצריכה גם תשלום מס שבח שיש לתכנן אותו כראוי בסיוע משפטי.

בעניין זה חשוב לציין כי שגויה התפיסה לפיה משלמים "מס ירושה על נדל"ן" על דירה שהתקבלה בירושה. בפועל, המס החל הוא "מס שבח" המשולם בעת מכירת הדירה על ידי היורשים, בשיעור של 25% נכון להיום.

דירת ירושה נחשבת לחלק מנכסי המשפחה שעוברים בין הדורות. תכנון נכסי משפחה הוא חשוב על מנת להבטיח העברה חלקה של נכסים אלו לדורות הבאים.

מהו "מס שבח" ומה שיעורו?

על פי חוק מיסוי מקרקעין, ניתן לקבל פטור מלא ממס שבח על מכירת דירת ירושה אם היא נחשבה עבור המוריש כ"דירת מגורים מזכה" - כלומר דירה יחידה ששימשה כבית קבע. בנוסף, על מנת ליהנות מפטור זה, חייב היורש להיות בן זוג, צאצא או בן זוג של צאצא של המוריש. אם אחד התנאים הללו לא מתקיים, לא ניתן יהיה לקבל פטור מלא אלא פטור חלקי בלבד.

פטור לינארי על דירת ירושה

הפטור החלקי, המכונה "פטור לינארי", ניתן כאשר הזכאות לפטור ממס ירושה השתנתה לאורך השנים בהן החזיק המוריש בדירה. לדוגמה, עד שנת 2014 ניתן היה פטור מלא גם אם היו למוריש דירות נוספות, ואילו משנת 2014 ואילך ניתן פטור רק אם מדובר בדירה יחידה. במקרה שכזה, היורש יהיה זכאי לפטור מלא על התקופה עד 2014 ופטור חלקי על התקופה משנת 2014 ואילך.

חשיבות מכירה מהירה של דירת ירושה

חשוב למכור את דירת הירושה בסמוך ככל האפשר לקבלתה, על מנת למקסם את שיעור הפטור ממס השבח. ככל שחולף הזמן ממועד רכישת הדירה על ידי המוריש, כך גדלים חיובי המס על המכירה עבור היורשים.

בישראל קיימים חוקי ירושת נכסים המסדירים את העברתם של נכסים ממשפחה למשפחה. תכנון מס ירושה הוא חשוב על מנת למקסם את הפטורים וההטבות הקיימים בחוק הישראלי.

ייעוץ משפטי חיוני במכירת דירת ירושה

במכירת דירת ירושה חשוב להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום המקרקעין והירושה. עורך דין מנוסה ידע לנווט בין חוקי המס השונים ולזהות האם מתקיימים התנאים לזכאות לפטור מלא או חלקי ממס שבח. כמו כן, יוכל עורך הדין לסייע בניסוח הסכם מכר מותאם ומשפטי על מנת להבטיח את זכויות כל הצדדים.

לסיכום, דירת ירושה יכולה לשמש מקור הכנסה נאה ליורשים, אך מצריכה גם תשלום מס שבח שיש לתכנן אותו כראוי בסיוע משפטי. עם ייעוץ וליווי של עורך דין בתחום המקרקעין, ניתן למזער את תשלומי המס תוך ניצול מיטבי של הפטורים וההקלות הקיימים בחוק.

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • קבוצת רכישה - בעד ונגד, ואיך להתגונן מסיכונים?

    קבוצת רכישה - בעד ונגד, ואיך להתגונן מסיכונים?

    משבר הדיור בישראל הוביל ליצירת תופעה ייחודית בענף הנדל"ן - קבוצות רכישה. התארגנות של יחידים לרכישת דירה יכולה להוביל להוזלות משמעותיות ולהועיל מאד לחברי הקבוצה, אך ישנם גם סיכונים. פרשת ענבל אור העלתה לדיון את החסרונות הבולטים של צורת התארגנות ייחודית זו. בשורה התחתונה - הצטרפות לקבוצת רכישה עדין יכולה להשתלם, אך רק למי שעושה שיעורי בית, נעזר בעורך דין ונוקט אמצעי זהירות
    5 דק'
  • זכויות הדיירים לא נרשמו? ייתכן שבכל זאת יוכרו כבעלי קניין

    זכויות הדיירים לא נרשמו? ייתכן שבכל זאת יוכרו כבעלי קניין

    בפס"ד שניתן לאחרונה - נושים שקיבלו צו עיקול על רכוש של קבלן לא הצליחו לממשו בשל כך שהדירות בבניין שעוקל נמכרו לקונים. זכות הקונים גברה על זכות הנושים, על אף שלא נרשמה בטאבו
    7 דק'
  • משכנתא לבנייה עצמית – לא מה שחשבתם

    משכנתא לבנייה עצמית – לא מה שחשבתם

    מדוע כל כך הרבה פרויקטים של בנייה עצמית נתקעים בשלב השלד שלא ברור מתי יושלם ומהו הדבר הקריטי ביותר שצריכים להפנים לפני שמתניעים פרויקט של בנייה עצמית?
    9 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה