zap group mishpati logo

הקלות לבני זוג העובדים בעסק בבעלותם המשותפת

רשות המסים החליטה להרחיב, בתנאים מסוימים, את ההקלות לבני זוג העובדים בעסק בבעלותם המשותפת או בבעלות אחד מהם ואשר דרשו חישוב נפרד

29.11.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
הקלות לבני זוג העובדים בעסק בבעלותם המשותפת

רשות המסים הודיעה ביום 25 בנובמבר 2012 על הרחבת הקלות המס לבני זוג העובדים בעסק ואשר דרשו חישוב נפרד, כמפורט להלן. הודעה זאת של רשות המסים באה בעקבות פסק דין שניתן בתחילת השנה בבית המשפט העליון בעניין מלכיאלי.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מיסים

פסק הדין בעליון
פקודת מס הכנסה קובעת בעיקרון, כי בני זוג נשואים יכולים לתבוע כי חבותם במס תתבצע עפ"י חישוב נפרד כאילו לא היו נשואים (חישוב זה יוצר הקלת מס משמעותית בשל הזכאות של כל אחד מבני הזוג לניכויים וזיכויים), ובלבד שאין תלות בין מקורות הכנסותיהם. דרישה זאת מכונה "דרישת אי-תלות".

השאלה היא אם דרישת אי-התלות בין מקורות ההכנסה של בני הזוג היא בגדר חזקה חלוטה, או שמא בני זוג זכאים לשומה נפרדת במקום בו הוכיחו כי למרות קיומה של תלות בין מקורות הכנסותיהם, בפועל גובה שכרם נובע משיקולים ענייניים בלבד ולא מתכנון מס.

פסק הדין בעניין גבריאלי עסק בשאלה האם זוגות נשואים העובדים יחד בעסק שבבעלותם זכאים לבצע חישוב מס נפרד.
בפברואר 2012 פסק בית המשפט העליון, כי זוגות נשואים העובדים יחד בעסק שבבעלותם אינם זכאים לבצע חישוב מס נפרד. כך יוצא שבני זוג המחזיקים במשותף בכלל מניות חברה, המשלמת את שכרם, או כמעט בכולן, יצטרכו מעתה להגיש דו"ח מס משותף ולא נפרד.

הפסיקה במחוזי
הפסיקה של בית המשפט העליון הפכה למעשה פסקי דין שונים של בית המשפט המחוזי שקבעו שחישוב נפרד מותר במקום שניתן להוכיח אי-תלות. בעקבות פסק הדין נוצרה בעיה חמורה עבור זוגות נשואים רבים אשר הסתמכו על פסקי הדין במחוזי.

חשוב לציין, כי בפסק דין של בית המשפט העליון בעניין מלכיאלי הכירו השופטים בכך שהפסיקה החדשה מובילה לתוצאה לא רצויה, שלפיה בני זוג נשואים העובדים יחד בחברה שבבעלותם מופלים לרעה מבחינת שיקולי המס, לעומת בני זוג שאינם נשואים או כאלה העובדים במקומות עבודה נפרדים. בהתאם לכך, השופטים קראו לתקן את החוק המיושן אשר נחקק לפני קרוב ל 60 שנה. רשות המסים הייתה ערה לקריאה הזאת של השופטים וגם נענתה לקריאה דומה של ועדת הכספים כמפורט להלן.

ההחלטה של רשות המסים
רשות המסים החליטה להרחיב, בתנאים מסוימים, את ההקלות לבני זוג העובדים בעסק בבעלותם המשותפת או בבעלות אחד מהם ואשר דרשו חישוב נפרד. רשות המסים תאפשר למעשה את החלת סעיף 66 (ה) לפקודת מס הכנסה ביחס לשנות המס לפני שנת 2012 (כולל) וכן לגבי תיקים הנחשבים כפתוחים לרבות תיקים התלויים ועומדים בבית המשפט. ביחס לשנים 2013 ואילך, הוקמה וועדה ברשות המסים הבוחנת בימים אלה פתרון לסוגיה זאת.

להלן ההקלות שרשות המסים תאפשר ביחס לחישוב נפרד:
א.תתאפשר החלת סעיף 66(ה) לפקודת מס הכנסה, המאפשר חישוב נפרד בתנאים מסוימים ועד לסכום של 48,960 שקלים (בשנת 2012) ביחס לשנים קודמות עד לשנת המס 2012. הקלה זו תחול לגבי כל התיקים הפתוחים בהם עולה סוגיית חישוב מאוחד או נפרד, לרבות תיקים התלויים ועומדים בבית המשפט, לנישומים העומדים בתנאי הסעיף, גם אם לא הודיעו על בקשתם במועד.

ב. רשות המסים תבטל קנסות וריבית בגין המס הנובע מסוגיית חישוב נפרד או מאוחד.

ג. רשות המסים תאפשר פריסת חוב המס הנובע מסוגיית חישוב מאוחד או נפרד עד ל- 12 תשלומים.

רשות המסים הודיעה, כי כל ההקלות האמורות מותנות בהגשת בקשה לפקיד השומה לתיקון הדוחות השנתיים לשנים הרלוונטיות עד ליום 1.3.2013.

* ד"ר אבי נוב, עורך דין, מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי.  

   הפרופיל של ד"ר אבי נוב בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים