zap group mishpati logo

הפטנט שלי - על בקשת פטנט

איזו בקשת פטנט כדאי יותר להגיש - פרוביזורית או רגילה?

מאת: בן-עמי ושות' עורכי פטנטים
17.11.13
תאריך עדכון: 13.09.21
3 דק'
הפטנט שלי - על בקשת פטנט

יזמים רבים מעוניינים לדעת טרם הגשת הפטנט הראשונה שלהם, מה כדאי יותר להגיש - בקשת פטנט פרוביזורית (מוגשת בארה"ב) או בקשת פטנט רגילה (בארה"ב, ישראל או כל מדינה אחרת)?


ראשית, חשוב לדעת שמבחינת שמירת זכויות הרישום של הממציא בעולם, אין הבדל בין בקשת פטנט פרוביזורית לבקשה רגילה. על-פי אמנת פריז (שנחתמה ב 1883 !), לבעל הזכויות ישנה תקופה של עד שנה מיום הגשת הבקשה הראשונה להגיש בקשת פטנט בכל אחת מ 175- המדינות החברות באמנה, תוך בקשת דין קדימה מהבקשה הראשונית. דין הקדימה מבטיח שכל הפרטים של הבקשה הראשונית יקבלו את תאריך ההגשה הראשון, בלא תלות בסוג הבקשה שהוגשה לראשונה.

איזו בקשה עדיף להגיש?

כשעומדים בפני החלטה איזו בקשה עדיף להגיש בתחילת הדרך, כדאי לקחת בחשבון מספר שיקולים:

עלות – דמי הגשת בקשת הפטנט כוללים את עלות כתיבת הבקשה (בדרך כלל ההוצאה הגבוהה ביותר), האגרות הממשלתיות ותשלום לעורך הפטנטים עבור ההגשה. בעקבות השינויים השנה בחוק הפטנטים האמריקאי ( First-to-File במקום First-to-Invent ), מאד לא מומלץ להגיש בקשה פרוביזורית עם פרטים חלקיים ולהשלימם בבקשה מלאה תוך שנה. לכן, ההמלצה כיום היא - גם כשמדובר בבקשה פרוביזורית- לתאר את כל פרטי האמצאה ולכתוב בקשה מפורטת עד כמה שניתן ומומלץ לעשות זאת בפורמט של בקשה רגילה. כתיבת בקשה פרוביזורית טובה יכולה להיות זולה יותר מבקשה רגילה ואין צורך להגיש שרטוטים פורמליים. אגרת ההגשה נמוכה יותר, כמו גם תעריפי ההגשה של עורכי הפטנטים.

כשיש תקציב מצומצם, עדיף להגיש בקשה פרוביזורית.

זמן כניסה לשוק של המוצר או השירות – למי שמתכוון לשווק את המוצר או השירות במהירות (כמו רבות מחברות ההיי-טק שמפתחות מוצרים ושירותים בזמן קצר יחסית), עדיף להגיש בקשה רגילה כדי לזרז את קבלת הפטנט, מאחר שרק פטנט מאושר יגן על המוצר בשוק. תהליך של הגשת בקשה פרוביזורית ורק אחריה בקשה רגילה, ידחה את תאריך אישור הפטנט.

בשלות הטכנולוגיה – לעתים, בזמן הגשת הבקשה הראשונה, לא כל פרטי האמצאה ידועים עד הסוף ופיתוחה טרם החל או נמצא בעיצומו. הגשת בקשה פרוביזורית במקרה כזה מאפשרת לרשום שנה לאחר מכן בקשה מלאה ומפורטת יותר. במקרה שהפיתוח חסר עדיין אבני דרך משמעותיות, מומלץ לא לגלוש להוצאות הכרוכות בבקשה רגילה. במקרה כזה עדיף לחכות לבקשה מפורטת ובעלת 'בשר' שתוגש בשלב מאוחר יותר. לעתים מדובר בטכנולוגיה שזמן הכניסה שלה לשוק ארוך מאד (דוגמא טובה היא שוק התרופות), ולכן אין כל נזק בדחיית הגשת הבקשה הרגילה.

מתחרים ומפרים פוטנציאלים – אם קיים חשש שמתחרים ומפרים פוטנציאלים ייכנסו בקרוב לשוק, עדיף להזדרז ולהגיש בקשה רגילה כדי להחיש את קבלת הפטנט וחסימת המתחרים באותה מדינה.

 

* עו"פ גד בנט, דוא"ל: info@benami.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים