zap group mishpati logo

מיסים: ישראל תעביר מידע ביחס לחשבונות בנק

על משמעות ההסכם בין ישראל לארצות הברית ליישום הוראות חוק ה-FATCA אשר נחתם לאחרונה

מאת: ד"ר אבי נוב, עו"ד
21.07.14
תאריך עדכון: 28.03.24
3 דק'

ההסכם בין ישראל לארצות הברית ליישום הוראות חוק ה-FATCA נחתם לאחרונה, והוא מסדיר את העברת המידע לרשות המס של ארה"ב מהבנקים בישראל. הסכם ה-FATCA נולד בעקבות חוק ה- Foreign Accounts Tax Compliance Act (FATCA), שנחקק בארצות הברית בשנת 2010, שמטרתו מניעת התחמקות מתשלום מס על ידי תושבי ארצות הברית בעלי חשבון בנק מחוץ לארצות הברית. החוק חל על כלל הגופים הפיננסיים שאינם אמריקנים, ובכלל זה הבנקים בישראל.

המידע שיימסר מישראל לארצות הברית יכלול פרטים אודות חשבונות בנק המוחזקים בישראל בידי מי שמוגדר כ- US Person. מדובר בעיקרון באזרחי ארצות הברית, תושבי ארצות הברית, חברות שהוקמו תחת דיני ארצות הברית, נאמנויות בתנאים מסוימים, וכן לגבי נכסים פיננסיים המוחזקים בידי ישויות משפטיות שיש בהן לאמריקנים החזקה מהותית. הליך הדיו-דיליג'נס מתואר בנספח להסכם ה-FATCA.

ההסכם בין המדינות

הסכם ה-FATCA נדרש, בין היתר, לאור העובדה כי בנקים במיוחד, התקשו ליישם את החקיקה והרגולציה המורכבת אשר נכפו עליהם על ידי הרשויות בארצות הברית. החקיקה והרגולציה האמריקאית בעניין זה יצרו קשיי יישום משפטיים וחוקתיים בישראל.

מוסד ישראלי פיננסי מוגדר בהסכם ה-FATCA, כמוסד פיננסי שהוא תושב ישראל, למעט סניף של מוסד בנקאי כאמור שנמצא מחוץ לישראל וכן סניף של מוסד בנקאי כאמור שאינו תושב ישראל אך נמצא בישראל. בנספח להסכם ה-FATCA נקבעה רשימה של גופים והחשבונות הפטורים מדיווח, כמו גופים המנהלים את חיסכון פנסיוני וגופים פיננסיים נוספים המהווים סיכון נמוך לשימוש למטרות של העלמת מס, כמו קרנות השתלמות לשכירים, קופות גמל למטרות מיוחדות או נאמנים על תוכניות אופציות לעובדים לפי סעיף 102 לפקודת מס הכנסה.

הוראות מרכזיות בהסכם

הבנקים בישראל נדרשים לבצע הליך של בדיקה מקיפה, בהתאם להוראות הסכם ה-FATCA, ביחס לחשבונות הבנק במטרה לאתר בעלי חשבון הנחשבים כ-US Person. בנקים בישראל נדרשים לבצע בהתאם להסכם ה-FATCA מספר בדיקות, ביחס לכל חשבון בנק, ובין היתר: לבדוק את רישומי הבנק על מנת לאתר תיעוד של בעלי חשבון הנחשבים כ-US Person או תושבי ארצות הברית, מקום הלידה של בעלי חשבונות הבנק, על מנת לחשוף האם זה בארצות הברית, הכתובת של בעלי חשבון בנק, על מנת לחשוף האם זה בארצות הברית, ועוד.

הסכם ה-FATCA קובע עוד, כי מוסד פיננסי ישראלי חייב לאסוף מידע אודות חשבונות בנק מדווחים, ובכלל זה, שמו וכתובתו של בעלי חשבון הנחשבים כ-US Person, היתרה בחשבון הבנק לסוף שנה, והכנסות ורווחים בחשבון הבנק בתנאים המפורטים בהסכם. כמו כן, נקבע כי כימות ההכנסות וסיווגן יעשה בהתאם להוראות דיני המס בישראל.

* נכתב על ידי ד"ר אבי נוב, עו"ד, מומחה לדיני מיסים ומיסוי בינלאומי

* ד"ר אבי נוב, עו"ד, בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • זהירות: מלכודת מס

    זהירות: מלכודת מס

    כשמבצעים עסקה בתחום הנדל"ן חשוב להכיר את המבחנים הקבועים בחוק ולתכנן את ביצוע הפעולות מראש בכדי להימנע מתשלומים מיותרים
    3 דק'
  • עמותה – מתי כיצד ולמה

    עמותה – מתי כיצד ולמה

    עיקרי הדרישות שיש להקפיד על קיומן, כדי שעמותה תוכר כ"מוסד ציבורי"
    3 דק'
  • קנס מנהלי

    קנס מנהלי

    מהו קנס מנהלי? באילו נסיבות מקובל להשית אותו? מדוע חשוב להיעזר בעורך דין מומחה?
    3 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה