zap group mishpati logo

האם ניתן לנכות הוצאות השגחה על ילדים?

ביהמ"ש העליון קבע, כי הוצאות השגחה על ילדים יותרו בניכוי כנגד ההכנסה החייבת של שני בני הזוג.

מאת: מערכת משפטי
07.02.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
האם ניתן לנכות הוצאות השגחה על ילדים?

כבר כמה חודשים טובים שאת מתחבטת בשאלה- להתפטר או להמשיך להעסיק את המטפלת? המטפלת נחמדה, מטפלת היטב בילדייך הקטנים, את די מרוצה ממנה. גם העבודה בסדר. את נהנית להגיע בכל יום למשרד- העבודה נחמדה, גם האנשים טובים. אבל, וזה אבל גדול, מבחינה כלכלית את ממש לא בטוחה ש"כל הסיפור הזה" שווה. את משלמת למטפלת כמעט כמו השכר שאת מרוויחה. כמעט? יש חודשים שבהם המטפלת מרוויחה יותר ממך.

האם תוכלי לנכות את הוצאות השגחת הילדים?

למציאת עו"ד מיסים באינדקס משפטי 

ב-30 באפריל 2009 נתן ביהמ"ש העליון את פסק דינו בנוגע לערעור פקיד השומה נגד גב' ורד פרי שהוגש על פסיקת ביהמ"ש המחוזי בעניינה, וקבע כי הוצאות ההשגחה על ילדים (מטפלת, מעון) הן הוצאה בייצור הכנסה, והן יותרו בניכוי כנגד ההכנסה החייבת של  שני בני הזוג.

בפסק דינו של ביהמ"ש העליון נקבע, כי הוצאות ההשגחה יותרו בניכוי רק אם שני בני הזוג עובדים, וכי ראוי שהוצאות ההשגחה יותרו בניכוי באופן שווה כנגד הכנסתם החייבת של כל אחד מבני הזוג. כן נקבע, כי הוצאות ההשגחה ינוכו החל בשנת המס 2010 בלי תחולה רטרואקטיבית.

תרומת הנשים לשוק העבודה

בית המשפט העליון ציין בפסק הדין, כי הגיע הזמן שבישראל הוצאות השגחה על ילדים יוכרו כהוצאה בייצור הכנסה. לדברי השופט אליעזר ריבלין: " השמת הילדים תחת השגחה מהווה הכרח שבלעדיו אין ההורה יכול להפיק הכנסות – הכרח שנובע מאחריותם הטבעית של הורים על ילדיהם - אחריות המעוגנת גם בחובה החוקית שמוטלת על ההורים".

את משלמת למטפלת כמעט כמו השכר שאת מרוויחה. כמעט? יש חודשים שבהם המטפלת מרוויחה יותר ממך. האם תוכלי לנכות את הוצאות השגחת הילדים?


כמו-כן בית המשפט העליון התייחס לערך השוויון ולתרומתן של הנשים לשוק העבודה, שכן אם הוצאות ההשגחה על ילדים לא יוכרו, נשים רבות לא יוכלו לצאת לשוק העבודה ולהשתלב בו, וכדברי ביהמ"ש: " ההכרה בתרומתן של הנשים לשוק העבודה חוצה את גבולות רמת ההכנסה. היא אינה מצטמצמת ליתרון המסי או הכספי שנוצר להן בשל יתרת ההכנסה על ההוצאה. הימנעות מהכרה בהוצאות הטיפול וההשגחה היא שריד חסר ערך, ובענייננו גם נוגד את החוק, לחלוקה הארכאית של תפקידי בני-הזוג שלפיה טבעם של דברים הוא שבת-הזוג אמונה על הטיפול ועל ההשגחה...".

יש לציין, כי פסק-דין חשוב זה עוד לא נבחן בפועל.  הוא זוכה לתמיכה רבה בקרב האמהות העובדות והציבור הרחב, אך משרד האוצר לא תומך בפסק הדין, משום שלטענתו התוצאה שלו משמעה הכבדה על הקופה הציבורית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • איך לבחור עורך דין?

    איך לבחור עורך דין?

    בחירת עורך דין - גוגל, פייסבוק, המלצות - בדקנו מהן הדרכים המובילות לבחירת עו"ד בישראל שנת 2018
    1 דק'
  • עו"ד יובל חן מסביר: איך מוציאים דרכון גרמני?

    עו"ד יובל חן מסביר: איך מוציאים דרכון גרמני?

    כיצד ניתן לקבל דרכון ואזרחות גרמנית? ומהם התנאים להוצאת אזרחות גרמנית? עו"ד ד"ר יובל חן, מנהל פורום דרכון ואזרחות גרמנית בפורטל משפטי, השיב על שאלות הגולשים
    3 דק'
  • מתכוננים ל-2022: אילו הפסדים תוכלו לקזז?

    מתכוננים ל-2022: אילו הפסדים תוכלו לקזז?

    עוד רגע נגמרת שנת 2021, והעולם העסקי והפיננסי כבר סופר את הזמן לאחור וסוגר את הקצוות. מה עוד ייכנס לשנת המס הנוכחית, ומה יעבור הלאה לשנה הבאה? ומה קורה עם הפסדים שצברנו השנה, האם נוכל לקזז אותם ולהזדכות בשנה שלאחריה? כל התשובות
    4 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה