zap group mishpati logo

עריכת צוואה - צוואה מאומתת בידי נוטריון

עריכת צוואה אינה עניין של מה בכך. אנשים רבים מעוניינים להסדיר מראש את חלוקת רכושם לאחר מותם, ועורכים צוואה. מדוע מומלץ לאמת צוואה בידי נוטריון? מה העלות של צוואה שמאומתת בידי נוטריון? כל התשובות לפניכם

מאת: עו"ד רן מרכוס
04.01.15
תאריך עדכון: 22.10.15
5 דק'
עריכת צוואה - צוואה מאומתת בידי נוטריון

1. מהי צוואה בפני נוטריון?

צוואה בפני נוטריון היא  אישור של הנוטריון שהוא למעשה משמש כמעין רשות שיפוטית לאישור הצוואה.
דהיינו: במקרה שצוואה נערכת בפני עו"ד או שלא בפני עו"ד, היא חייבת להיות מאומתת בפני שני עדים. במקרה שצוואה נערכת או נכתבת בפני נוטריון, אישורו של הנוטריון הוא מספיק, ואין שום צורך באימות או אישור נוסף של הצוואה.

2. מה היתרון בעריכת צוואה?

ראשית, יובהר כי צוואה יכולה להיות מאומתת ע"י שופט/נוטריון (נוטריון ושופט הם היינו הך מבחינת אישור הצוואה). צוואה אחרת חייבת אימות של שני עדים. חשיבות הצוואה היא קביעת עתיד רכושו של המצווה תוך חיסכון בזמן, בכסף ובעוגמת נפש לקרוביו. באמצעות עריכת צוואה, אדם יכול לקבוע איך יחולק רכושו לאחר לכתו מן העולם. בכך המצווה חוסך עלויות של הדיינויות משפטיות, מחלוקות בין יורשים וכד'. 

3. מהו היתרון בעריכת צוואה שמאומתת בידי נוטריון?

אפשרות הערעור על צוואה כזו היא הרבה  יותר נמוכה מאשר ביחס לצוואה אחרת. כאשר נערכת צוואה בפני שני עדים,  הקרובים אשר לא מרוצים מהוראות הצוואה, יכולים לפנות לביהמ"ש ולטעון שהמצווה שוכנע/הוטעה וטענות רבות אחרות. אולם, ברגע שהצוואה נעשתה ואושרה  בפני נוטריון, ההתייחסות של בימ"ש  לטענות מהסוג הזה פחות כבדות משקל, וסביר להניח שטענות כנגד הצוואה ידחו ע"י ביהמ"ש.

4. כיצד מתבצע הליך עשיית צוואה שמאומתת בידי נוטריון?  

המצווה מגיע למשרד של הנוטריון עם הצוואה מוכנה. הנוטריון בודק שהמצווה אכן כשיר ויודע על מה הוא חותם. הנוטריון בודק הן את כשירותו הרפואית והן את כשירותו המנטלית של המצווה. הוא מקריא למצווה את הצוואה ואז לאחר שהוא מבין שהמצווה הבין ויודע מה הוא מצווה ואיך רוצה שרכושו יחולק, הוא מחתים אותו על הצוואה, מאמת חתימות במסמך שהוא מצרף לצוואה, ושומר עותק אחד מקורי מהצוואה במשרד, ועותק אחד או יותר מכך נותן למצווה.

5. מהי עלות עריכת צוואה שמאומתת בידי נוטריון?  

ישנה התייחסות בדין, בתקנות הנוטריונים (שכ"ט נוטריון), לעלויות שהנוטריון יכול לגבות- עלות אישור נוטריוני לצוואה היא 241 ₪ למצווה. חשוב לציין, כי הנוטריון לא יכול לגבות מהמצווה מעבר לסכום הזה, שכן סכום זה נקבע בדין. כל עותק נוסף שהמצווה מבקש כרוך בעלות 74 ₪. ישנם מצווים שמבקשים עותקים נוספים כדי לתת לבן בת הזוג, להפקיד אצל הרשם לענייני ירושה וכד', ועל כל עותק כזה נוסף יש לשלם 74 ₪.

6. מהם המקרים בהם ניתן לעשות צוואה שמאומתת בידי נוטריון?

כל צוואה יכולה להיות מאומתת בידי נוטריון. כדי שצוואה תהיה תקפה היא חייבת להיות מאומתת בידי שני עדים (לא חובה נוטריון). לדעת הח"מ, מומלץ  לאמת את הצוואה בידי נוטריון חיצוני כדי שלא ייטען אחר-כך, כי  הנוטריון ערך את הצוואה.
החשיבות היא במשקל שביהמ"ש יתן לצוואה כזו, אם יגיע לפניו מקרה שבמסגרתו ינסו לערער על תקינות הצוואה. אם הצוואה אומתה ע"י נוטריון, המשקל שינתן לה בביהמ"ש יהיה הרבה יותר גבוה, וכמעט שלא ניתן יהיה לסכל צוואה כזו.

דוגמא הממחישה את החשיבות באימות ע"י נוטריון חיצוני: בשבוע החולף התייצבו במשרדו של הח"מ בני זוג שעשו צוואה מורכבת עתירת רכוש. את הצוואה ערך משרד עו"ד מהגדולים בארץ. המצווים הגיעו למשרד הח"מ כדי לאמת נוטריונית את הצוואה.

משרד עוה"ד אמר למצווים, שעו"ד אשר עובדים במשרד יכולים לאמת את הצוואה הזו, אבל עדיף שהצוואה תחתם ותאומת בפני נוטריון, כדי שלא ייטען אחר-כך, כי משרד עוה"ד שכנע כך או אחרת וכד'. ברגע שנוטריון חיצוני יאמת את הצוואה, המשמעות הוא שזוג עיניים נוסף ראה את הצוואה, בחן אותה ובדק כי המצווים מסכימים למה שחתמו ואישרו. על כן, המשקל שביהמ"ש נותן לצוואות כאלו הוא הרבה יותר כבד.

7. מהי צוואה הדדית בין בני זוג? 

צוואה הדדית בין בני זוג היא צוואה שבני הזוג עורכים ביחד, כשהכוונה בהדדית היא לכך, שכשמי מבני הזוג ילך לעולמו, רכושו יועבר לבן הזוג שנותר בחיים.

8. האם עריכת צוואה הדדית לא מרמזת על השפעה בלתי הוגנת שיכולה לגרום לבטלות הוראות הצוואה? 

לא. אם הנוטריון בדק ושאל והמצווים אמרו לו שזה רצונם, אין שום אפשרות לבטל או לשנות את הצוואה. מדובר ברצון חופשי של אדם ביחס לשאלה מה יעשה ברכושו לאחר לכתו מהעולם.

9. האם ניתן לבטל צוואה הדדית ע"י המצווה - אם כן, כיצד?

כל צוואה, בין אם היא הדדית, ובין אם היא אחרת, ניתנת לביטול אפילו שעה לאחר שנערכה. זאת ע"י הודעה, (עדיף כתובה, כדי שתהיה מתועדת), בה נאמר, כי המצווה מבטל את צוואתו ומבקש שלא תהיה תקפה עוד.

יודגש, כי אדם רשאי לשנות את צוואתו בכל עת - כל יום וכל דקה. 

לח"מ היו לקוחות שהוא ערך להם מספר רב של צוואות.

כמובן שמספר צוואות פותח פתח לאפשרות ערעור על הנוסחים. לכן, חשוב מאוד שנוטריון יאמת את הצוואה האחרונה, יציין במפורש שכל צוואה קודמת אותה ערך המצווה בטלה ומובטלת ובכלל זה צוואות אחרות שנערכו ע"י  אותו מצווה, וכמובן שהמצווה נמצא ע"י הנוטריון כשיר לחתום על הצוואה.

אדם שמאוכזב מהצוואה יכול לפנות לביהמ"ש בנסיון לערער על תוקפה של הצוואה. אבל, ככל שהצוואה תהיה ערוכה בצורה מקצועית ורצינית, מאומתת בידי נוטריון, הרי שהמשקל שביהמ"ש יתן לה, יהיה הרבה יותר כבד, ובסופו של יום יקבע, כי הצוואה האחרונה היא הצוואה התקפה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים