zap group mishpati logo

האם ניתן לגבות ארנונה באופן רטרואקטיבי?

בית המשפט קבע לאחרונה, כי ניתן לגבות ארנונה באופן רטרואקטיבי. זאת, אם נפלה טעות שהיתה ידועה לאזרח

האם ניתן לגבות ארנונה באופן רטרואקטיבי?

בית המשפט המחוזי בחיפה פסק ביום 26.10.10, כי מותר לתקן רטרואקטיבית חיוב ארנונה שנפלה בו טעות.
זו החלטה תקדימית וחשובה, הקובעת, כי אזרח אינו יכול להתחמק מתשלום חוב ארנונה בגלל טעות של הרשות המקומית.

המדובר בתושבי כפר ורדים, שהגישו עתירה כנגד המועצה המקומית, בשל חיוב רטרואקטיבי של ארנונה לשנים 2009-2003, בטענה, לפיה, לא ניתן לחייבם בחיוב רטרואקטיבי בגלל טעות של המועצה.

המועצה המקומית כפר ורדים, אשר יוצגה ע"י הכותב, טענה, כי התיקון בשומת הארנונה נעשה לאחר שהתברר, שבמשך כל התקופה בוצע החיוב, לפי שטח קטן יותר מהשטח הקיים במציאות, וזאת, משום שהשומות שהוצאו לעותרים התייחסו לדגם בית קטן יותר, שלגביו הוגשה בקשה להיתר בנייה, על ידי קודמיהם של העותרים. לימים, בנו העותרים בית ששטחו גדול יותר, אלא שהבקשה להיתר הבנייה והיתר הבנייה שניתן, לא הועברו למועצה, ומכאן הטעות שהביאה לחיוב על פי שטח קטן מזה שבפועל.

בית המשפט קבע, כי העותרים קיבלו את הודעות השומה בהם פורט שטח הבית, והם ידעו, או היו צרכים לדעת, שחיובם בארנונה נעשה לפי שטח שהוא קטן במידה ניכרת משטח ביתם למעשה.

תיקון טעות טכנית

בית המשפט הסכים עם המועצה, כי החיוב הרטרואקטיבי אינו אלא תיקון טעות טכנית, ואין בו משום הטלת מס רטרואקטיבית או שינוי רטרואקטיבי של שיעורי מיסוי.
בית המשפט קבע, כי במקרים בהם הדבר מוצדק, ניתן לתקן טעות בשומה באופן רטרואקטיבי.

המקרים שבהם ראה בית המשפט אפשרות לתקן שומה באופן רטרואקטיבי, הם אותם המקרים שבהם ניתן על ידי הרשות הסבר מניח את הדעת, למהותה של הטעות ולנסיבות שבהן היא נגרמה.

ההסבר שניתן במקרה זה ע"י המועצה, כשהוא מצטרף לעובדה שהעותרים לא טענו שהם לא ידעו ולא יכלו לדעת שחיוב הארנונה המוטל עליהם הוא בגין שטח קטן במידה ניכרת משטח ביתם, משמיט בסיס אפשרי לטענת הסתמכות על מצג שנעשה על ידי המועצה, ובכך נשמט גם הבסיס לעתירה כולה.

רוצים לקרוא את פסק הדין? תקדין - פסק דין

(עת"מ (חי') 6373-04-10 שקד ואח' נ' מנהלת הארנונה של המועצה המקומית כפר ורדים)

*עו"ד עדי אבירן הרטל ממשרד ארמון-סברדלוב, מלאך ושות' הינו מומחה במשפט מינהלי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים