zap group mishpati logo

לשון הרע: הפנים האחרות של הפייסבוק

נעלבתם מהבוס בעבודה? נפגעתם מבן זוג לשעבר והחלטתם לחלוק את דעתכם עליו בפרופיל הפייסבוק שלכם? כדאי שתחשבו שוב.

מאת: עו"ד אבירם שחל
21.04.11
תאריך עדכון: 28.05.19
3 דק'

בשנים האחרונות אנו עדים לפריחתן של הרשתות החברתיות ובראשן רשת הפייסבוק ועל השפעתן ההולכת וגוברת על כל תחומי חיינו. מיצירת קשרים רומנטיים דרך פרסום מסחרי ועד ארגון הפיכות פוליטיות, הכל נעשה באמצעות הפייסבוק. גם עולם המשפט לא נותר אדיש לתופעת הפייסבוק וסכסוכים בנושאים כגון הפרת זכויות יוצרים ופרסומים מפרים אחרים שמועלים לרשת החברתית מתנהלים בימים אלו. בנוסף, תוצר לוואי אחר של התפתחות הרשתות החברתיות הינו שיח ציבורי פרוע ומתירני במיוחד העלול לעלות אף עד לכדי הפצת לשון הרע.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום זכויות יוצרים וקניין רוחני

לקבלת ייעוץ בנושא תביעת לשון הרע פנו אל עורכי דין נזיקין

הרחבת האחריות המשפטית על פרסום בפייסבוק

לאחרונה הרחיב בית המשפט את האחריות המשפטית על פרסום חומרים בפייסבוק גם למקרה של הליך של קובלנה פרטית אשר הינה סוג מיוחד של הליך פלילי שבו אדם פרטי יכול להגיש קובלנה כנגד אדם אחר בגין עבירות לפי פקודת זכויות יוצרים, לשון הרע וכו'.
בית המשפט השלום בחיפה הרשיע (ק"פ 08-1002) נאשם אשר פרסם בפרופיל שלו ברשת החברתית פייסבוק תמונות של חברתו לשעבר בצירוף כיתוב של קללות ונאצות כלפיה. בפסק הדין הכיר בית המשפט העלאת תמונות ברשת הפייסבוק כפרסום לכל דבר ולצורך העניין אין זה משנה אם היה הנאשם מגביל את אפשרות הצפייה והכניסה לפרופיל שלו לחבריו הרשומים בלבד. כמו כן, דחה בית המשפט את טענתו של הנאשם כי לא דמותה של חברתו לשעבר היא שתויגה (tag) לכיתוב הפוגעני אלא התמונה כולה ואמר כי מן התמונה ברור כי החברה היה מושא הכיתוב הפוגעני הטובע על מצחה "אות קלון וירטואלי".
בנוסף, בית המשפט לא קיבל את טענת הנאשם שביקש להשוות את הפרסום בפייסבוק לפליטת קללה הנאמרת מן השפה אל החוץ בעת תקרית רחוב אקראית ופסק כי הפרסום בפייסבוק הופיע במשך חודשיים ימים ופסק כי "אין להשוות בין דבר נאצה הנאמר לרגע ומשתכח מלב, לבין כיתוב מתמשך המלווה את תמונות הקובלת בפרופיל, כהגדרת (תיוג) תמונה, כהגדרת תכונה, וכטקסט המפרש למתבונן את שרואות עיניו". בית המשפט פסק כי הפרסום הפוגעני מהווה לשון הרע העלול להביא להשפלה, ללעג ולבוז וחייב את הנאשם לפצות את חברתו לשעבר בחמישים אלף שקלים.

גם אם אין עדיין מדובר בהלכה מחייבת, יש בכך כדי לרמוז על העתיד הצפוי לבוא ועל התגברות המגמה של השימוש בנקיטת הליכים משפטיים ועל הטלת אחריות, ובמקרים מסוימים אף אחריות פלילית, על מעשים כגון העלאת תמונות לרשת החברתיות והטלת עונשים כספיים כבדים.

* הכותב הוא עורך דין במשרד מורה, מאמו, שחל- משרד עורכי דין העוסק בתחום דיני רשת, זכויות יוצרים וקניין רוחני

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה