zap group mishpati logo

הסכם ממון: טיפים מ-5 עורכי דין לדיני משפחה

להסדיר גם פרטים שנראים זניחים, לאשר בבית משפט ולא אצל נוטריון, ולחתום גם על צוואה. כך תערכו הסכם ממון - מדריך

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
09.04.17
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
הסכם ממון: טיפים מ-5 עורכי דין לדיני משפחה

פיק הברכיים הזה נוחת על רוב הזוגות זמן קצר לפני החתונה: ההבנה שמה שהיה הוא לא מה שיהיה, ושבני הזוג לא רק הולכים להקים בית משותף, אלא גם לשאת בחובות זה כלפי זו, חובות שיש להם משמעות והשלכות משפטיות מרחיקות לכת.

המחשבה על פרידה אפשרית עלולה לשתק חלק מהזוגות, במיוחד כאלה שקיימים ביניהם פערים כלכליים. עריכת הסכם ממון, שיסדיר את העניינים הכספיים במקרה של פרידה, עשויה להכניס שקט בין בני הזוג ולתרום לתחושת הוודאות לפני החופה.

איפה מומלץ לאשר הסכם ממון, מה רצוי להסדיר במסגרתו, ולמי הוא מתאים במיוחד - אלו הן רק חלק מהשאלות שעליהן נדון בכתבה זו, באמצעות חמישה עורכי דין לדיני משפחה. אל תצעדו לחופה לפני שאתם קוראים אותן.

עו"ד גליקין ממליצה לקבוע בהסכם הממון מנגנון שיקבע אם לשני בן הזוג יש זכות להיכנס לחשבונות הבנק האישיים האחד של השני, אם יש חובת דיווח וכו'. נוסף על כך, היא מציעה לקבוע מנגנון שיסדיר את ההתנהלות הכלכלית בין בני הזוג

לקבוע מנגנוני שקיפות כשיש כמה חשבונות בנק

עו"ד אורית גליקין
עו"ד אורית גליקין

הטיפ של עו"ד אורית גליקין נוגע למצב שבו לבני הזוג יש כמה חשבונות בנק, למשל חשבון משותף וחשבון נפרד של אחד מבני הזוג לצרכי עסק. במקרה כזה כדאי לבני הזוג לחשוב היטב כיצד בכוונתם לנהל את ענייניהם הכספיים, כדי לפעול בשקיפות ולא להגיע לפיצוץ בהמשך.

עו"ד גליקין ממליצה לקבוע בהסכם הממון מנגנון שיקבע אם לשני בן הזוג יש זכות להיכנס לחשבונות הבנק האישיים האחד של השני, אם יש חובת דיווח וכו'. נוסף על כך, היא מציעה לקבוע מנגנון שיסדיר את ההתנהלות הכלכלית בין בני הזוג (למשל, מי משלם את חשבון הארנונה ומי את חשבון החשמל, איך מתחשבים בהכנסה של כל צד וצד, ואיך מאזנים בין החשבונות).

טיפ נוסף של עו"ד גליקין הוא להחריג במסגרת הסכם הממון את כל הנכסים שעימם הגיעו בני הזוג לנישואין מהנכסים שנצברו במהלך החיים המשותפים. כלומר, לקבוע שכל נכס שהביא איתו בן זוג לפני יום חתימת ההסכם נשאר שלו, וכל הנכסים שייצברו מעתה ואילך (ועד יום הפרידה, אם תתרחש חלילה) יחולקו באופן שווה בין בני הזוג.

הסכם ממון תקף כאשר שני בני הזוג בחיים, ופוקע כאשר אחד מהם נפטר. אם בני הזוג לא יערכו יחד עם הסכם הממון גם צוואה, עלול להיווצר מצב אבסורדי, שבמסגרתו אותו בן זוג שביקש להגן על נכסיו מפני בן הזוג השני, יוריש לו אותם כאשר ימות

לעשות צוואה יחד עם הסכם הממון

עו"ד טלי ורד קינן
עו"ד טלי ורד קינן

עו"ד טלי ורד קינן מתייחסת לפן לא רומנטי במיוחד, החשש שאחד מבני הזוג ילך לעולמו לאחר חתימת הסכם ממון. לדבריה, מומלץ לערוך יחד עם ההסכם גם צוואה כדי להסדיר יחד את כל ענייני הרכוש של בני הזוג, ולמנוע תאונות משפטיות. 

הסכם ממון תקף כאשר שני בני הזוג בחיים, ופוקע כאשר אחד מהם נפטר. אם בני הזוג לא יערכו יחד עם הסכם הממון גם צוואה, עלול להיווצר מצב אבסורדי, שבמסגרתו אותו בן זוג שביקש להגן על נכסיו מפני בן הזוג השני, יוריש לו אותם כאשר ימות.

טיפ נוסף של עו"ד ורד-קינן נוגע לאישורו המוקדם של הסכם ממון לפני הנישואין. לדבריה, החוק אמנם מתיר לאשר את הסכם הממון לפני הנישואין אצל נוטריון, אבל מומלץ לעשות זאת בבית המשפט כדי שההסכם יקבל תוקף של פסק דין. 

בית המשפט בודק לעומק אילו נכסים יש לבני הזוג, ומוודא שכל אחד מהם הבין את תוכנו של ההסכם שעליו חתם. פסק הדין שיינתן על ידו יהיה קשה הרבה יותר לביטול, לעומת הסכם ממון שנחתם בפני נוטריון.

בתי המשפט הקנו זכויות בדירות  לבן זוג שטען כי השקיע כספים בדירה, כי ניתנו לו הבטחות כאלו ואחרות וכד', ולכן חשוב ביותר לחתום על הסכם ממון לפני שמתגוררים בדירה של מי מהצדדים

לערוך הסכם כשגרים בדירה של אחד מבני הזוג

עו"ד צפית קצובר-דיבון
עו"ד צפית קצובר-דיבון

הטיפ הראשון של עו"ד צפית קצובר-דיבון הוא לערוך הסכם ממון במידה שבני הזוג גרים בדירה של אחד מהם. לדבריה, לא ניתן להסתפק בכך שהדירה רשומה על שמו של אחד מבני הזוג או שהיא נרכשה לפני שהם הכירו. 

הפסיקה בעניין זה התרחבה מאוד, ובתי המשפט הקנו זכויות בדירות כאלו לבן זוג שטען כי השקיע כספים בדירה, כי ניתנו לו הבטחות כאלו ואחרות וכד', ולכן חשוב ביותר לחתום על הסכם ממון לפני שמתגוררים בדירה של מי מהצדדים.

נקודה נוספת שמציינת עו"ד קצובר-דיבון היא, שלא ניתן לקבוע בהסכם ממון הסדרים בקשר לילד שלא נולד (הדבר נוגע בעיקר להסדרי מזונות ומשמורת). בעיקרון, בתי המשפט לא מאשרים הסדרים לגבי ילד שלא נולד, שכן הסדרים אלו נקבעים רק לאחר שבית המשפט בודק את צרכי הילד ואת טובתו, ולא ניתן לעשות זאת טרם לידתו.

שלישית, מדגישה עו"ד קצובר-דיבון, כי כל שינוי בהסכם ממון צריך להיות בכתב. גם השינוי צריך להיות מאושר על ידי בית המשפט או נוטריון, בדיוק כמו הסכם הממון המקורי. 

כאשר מבקשים להסדיר את הזכויות של בני הזוג, במיוחד בפרק ב', חשוב לזכור לשנות את שמות המוטבים בתוכניות הפנסיה שלהם

לא לשכוח לשנות את המוטבים בתכניות הפנסיה

עו"ד מאיר אזוט
עו"ד מאיר אזוט

עו"ד מאיר אזוט מציין את נושא הזכויות הפנסיוניות במסגרת הסכם ממון. לדבריו, כאשר מבקשים להסדיר את הזכויות של בני הזוג, במיוחד בפרק ב', חשוב לזכור לשנות את שמות המוטבים בתוכניות הפנסיה שלהם. 
לא אחת מתברר שבתוכניות הפנסיה רשומים כמוטבים בני הזוג מהנישואים הקודמים, ובן או בת הזוג הנוכחיים אינם מעודכנים, מה שעלול לעורר לא מעט קשיים משפטיים.

טיפ נוסף של עו"ד אזוט נוגע לסיטואציה שבה בני הזוג אינם נשואים, ומעוניינים לחיות כידועים בציבור. במקרה כזה, ממליץ עו"ד אזוט לחתום על הסכם לחיים משותפים, המקביל להסכם ממון, אך יכול להיחתם בנוכחות עורך דין בלבד (בניגוד להסכם ממון שחייב לקבל תוקף בבית משפט או אצל נוטריון, אם זה לפני הנישואין).

עו"ד אזוט מציע לבני הזוג שחיים יחד לפרט מה יקרה לכל אחד מהם במקרה של פרידה, ולהתייחס באופן מפורש לכך, שכל צד ישאר עם הזכויות שהביא לחיים המשותפים. זאת, אם רוצים למנוע, למשל, אפשרות לתביעה של מזונות משקמים (מזונות הניתנים באופן זמני ולתקופה קצובה ואשר נועדו לאפשר לבן הזוג שמבקש אותם "לעמוד על הרגליים" לאחר הפרידה).

בהסכם ממון מציע עו"ד בר לב להתייחס למכלול ההיבטים שקשורים לחיי בני הזוג, ובכלל זה מה קורה לילדים עד גיל 18 ואחרי גיל 18, מי ישא בעלות לימודי הנהיגה והלימודים האקדמיים, מי ישא בהוצאות חתונת הילדים ועוד

להסדיר גם את הפרטים הקטנים ביותר

עו"ד איל בר לב
עו"ד איל בר לב

הטיפ של עו"ד איל בר לב הוא להסדיר במסגרת הסכם הממון גם את הפרטים שנראים כזניחים ביותר. לדבריו, הוא מעולם לא התחרט על הסכם שהיה מפורט מדי, והסכם ממון טוב שומר על הנישואין: הצדדים לא ממהרים לשלוף את קלף הגירושין, היות שהם מבינים היטב מה המחיר.
בהסכם ממון מציע עו"ד בר לב להתייחס למכלול ההיבטים שקשורים לחיי בני הזוג, ובכלל זה מה קורה לילדים עד גיל 18 ואחרי גיל 18, מי ישא בעלות לימודי הנהיגה והלימודים האקדמיים, מי ישא בהוצאות חתונת הילדים, בנוכחות איזה מהצדדים יתקיימו אירועים משפחתיים ועוד. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים