zap group mishpati logo

התקנת מערכות בטיחות, וחסכון של 1,500 שקל באגרת הרישוי לרכב

תיקון חדש מעניק הנחה משמעותית באגרת הרישוי על התקנת מערכות בטיחות ברכב. באילו מערכות מדובר, ואיך מקבלים את ההנחה?

מאת: מערכת משפטי
01.10.17
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
התקנת מערכות בטיחות, וחסכון של 1,500 שקל באגרת הרישוי לרכב

עסקת הענק למכירת מובילאיי תמורת 15 מיליארד דולר עוררה התרגשות אדירה בשל היקפה העצום. לצד תרומתה הגדולה לאוצר המדינה, הייתה לעסקה תרומה נוספת. היא עוררה מודעות ציבורית למערכות למניעת תאונות דרכים, המוצר המרכזי של מובילאיי. 

עידוד נהגים להתקין מערכות בטיחות הוא גם הרציונל העומד מאחורי תכנית חדשה של משרד התחבורה, המעניקה הנחה של 1,500 שקל באגרת הרישוי לכלי רכב המתקינים את המערכות.
"התכנית נכנסה לתוקף בימים האחרונים, ויש בה כמה אותיות קטנות שכדאי לשים אליהן לב", אומר אוריאל חליבה, מנהל אוריאל מערכות לרכב, המתמחה בהתקנת המערכות. 

מהם פרטי התוכנית, ובאילו תנאים צריך לעמוד כדי ליהנות מההטבות הניתנות במסגרתה - אלו הן רק חלק מהשאלות שעליהן ננסה לענות בכתבה זו.

מי שעומד בתנאי התוכנית ומתקין מערכות בטיחות שאושרו על ידי משרד התחבורה, יקבל הנחה של 1,500 שקל באגרת הרכב השנתית

מהי מטרת התוכנית, ומה היא כוללת?

התוכנית מבקשת לצמצם את מספר תאונות הדרכים בכבישים, באמצעות עידוד נהגים להתקין מערכות בטיחות ברכבם. מי שעומד בתנאי התוכנית ומתקין מערכות בטיחות שאושרו על ידי משרד התחבורה (ראו בהמשך) יקבל הנחה של 1,500 שקל באגרת הרכב השנתית.

ההנחה משולמת בשלוש פעימות לאורך שלוש שנים: בשנה הראשונה והשנייה ניתנת הנחה של 700 שקל (בכל אחת מהשנים), ובשנה השלישית ניתנת הנחה של 100 שקל. עם זאת, על פי תנאי התכנית סכום האגרה לתשלום אחרי ההנחה לא יפחת מ-10 שקלים.

בעל הרכב מחויב להתקין שני סוגי מערכות כדי לקבל את ההטבה: מערכת שמתריעה על סטייה לא מתוכננת מהנתיב, ומערכת שמזהה מבעוד מועד התנגשות ומתריעה על כך

אילו מערכות יש להתקין ברכב כדי לקבל את ההטבה?

בעל הרכב מחויב להתקין שני סוגי מערכות כדי לקבל את ההטבה: מערכת שמתריעה על סטייה לא מתוכננת מהנתיב, ומערכת שמזהה מבעוד מועד התנגשות ומתריעה על כך. 

כדי לעמוד בתנאי התכנית, יש לבחור במערכות של אחת מתוך שלוש חברות, שאושרו לשימוש על ידי משרד התחבורה: מובילאיי, אייווקס או אדי מערכות. המתקינים המורשים של כל אחת מהמערכות מטעם משרד התחבורה מופיעים באתר האינטרנט של המשרד.

התכנית נכנסה לתוקף עם פרסום התיקון לתקנות התעבורה ב-19 בספטמבר. יודגש, כי כדי לזכות בהטבה, ההתקנה חייבת להתבצע לאחר מועד זה

עבור אילו כלי רכב תינתן ההטבה?

ההטבה תינתן עבור כלי רכב פרטיים מסוג M1 או כלי רכב מסחריים מסוג N1, שמשקלם אינו עולה על 3.5 טון. מועד הרישום של כלי הרכב חייב להיות בין 1 בינואר 2000  ועד 1 במאי 2017 (כלי רכב ישנים יותר או חדשים יותר לא יזכו בהטבה).

התכנית נכנסה לתוקף עם פרסום התיקון לתקנות התעבורה ב-19 בספטמבר. יודגש, כי כדי לזכות בהטבה, ההתקנה חייבת להתבצע לאחר מועד זה. כלומר: לא יהיה החזר רטרואקטיבי לרכב שביצע את ההתקנה קודם לכן. בנוסף, ההטבה תינתן רק לרכב שהרישיון שלו בתוקף.

 ההטבה לא ניתנת לכלי רכב חדשים, שבהם כבר מותקנות המערכות

האם ההטבה מגיעה לרכב חדש, שבו כבר מותקנת מערכת בטיחות? ומה לגבי ליסינג?

ההטבה ניתנת רק לכלי רכב משומשים שבהם מותקנות מערכות הבטיחות. היא לא ניתנת לכלי רכב חדשים, שבהם כבר מותקנות המערכות. באשר לליסינג, ההנחה ניתנת רק לכלי רכב הנמצאים בבעלות פרטית דרך ליסינג מימוני. כלומר, היא לא תינתן לאנשים ששוכרים את הרכב בליסינג תפעולי דרך מקום העבודה. 

שלוש החברות שקיבלו עד כה הרשאה להתקנת המערכות, נדרשו להתחייב על מחיר מרבי שלא יעלה על 2,100 שקל למערכות הכוללות מצלמה, ועל מחיר שלא יעלה על 3,850 שקל למערכות הכוללות מצלמה ורדאר

כמה עולות המערכות, והאם צריך לשלם תשלום נוסף עבור התקנה?

שלוש החברות שקיבלו עד כה הרשאה להתקנת המערכות, נדרשו להתחייב על מחיר מרבי שלא יעלה על 2,100 שקל למערכות הכוללות מצלמה, ועל מחיר שלא יעלה על 3,850 שקל למערכות הכוללות מצלמה ורדאר. 

המחיר הנדרש כולל את שתי המערכות הנחוצות עבור קבלת ההטבה, והוא כולל מע"מ ואחריות לשנה. לא ניתן לדרוש מחיר נוסף עבור התקנת המערכות.

כדי ליהנות מההטבה, על בעל הרכב להתקין מערכת בטיחות מאושרת, באמצעות מתקין מורשה

מה צריך לעשות כדי לקבל את ההטבה?

כדי ליהנות מההטבה, על בעל הרכב להתקין מערכת בטיחות מאושרת, באמצעות מתקין מורשה. לפני ההתקנה, על המתקין לוודא כי הרכב שבו תתבצע ההתקנה זכאי להטבה, וכי קיימת מכסה של מערכות לצורך קבלתה.

הממשלה הקצתה לנושא 180 מיליון שקל, שיאפשרו מתן הנחות ל-120 אלף כלי רכב משומשים (המכסה כוללת 80,000 התקנות המיועדות ל-2017 ו-40,000 התקנות המיועדות ל-2018).

המתקין ידווח למשרד התחבורה על התקנת המערכת, וההטבה תופחת אוטומטית מדמי אגרת הרישוי

מה צריך לעשות לאחר ההתקנה כדי לקבל את ההטבה?

שום דבר. המתקין ידווח למשרד התחבורה על התקנת המערכת, וההטבה תופחת אוטומטית מדמי אגרת הרישוי. לאחר ההתקנה תקבלו אישור מהמתקין, שיהווה אסמכתא למקרה של בעיה כלשהי (מומלץ לשמור את אישור זה).

מי שיתקין את המערכות יותר מחודשיים לפני מועד חידוש הרישיון, יקבל את ההחזר הראשון כבר באגרת הרישוי הקרובה

נזכרתי בהטבה רגע לפני חידוש הרישיון. האם אהיה זכאי להטבה?

בעניין הזה מומלץ שלא לחכות לרגע האחרון. מי שיתקין את המערכות יותר מחודשיים לפני מועד חידוש הרישיון, יקבל את ההחזר הראשון כבר באגרת הרישוי הקרובה. מי שיתקין את המערכות בטווח זמן קצר מחודשיים לפני מועד חידוש הרישיון, יזכה בהחזר רק בשנה שלאחר מכן.

התקנת מערכת בטיחות ברכב

האם ניתן להתקין מערכת בטיחות משומשת ולזכות בהטבה?

לא. לפי התיקון, ההטבה תינתן רק עבור התקנת מערכות בטיחות חדשות אצל מתקין מורשה.

לא ניתן להעביר את המערכת מרכב לרכב. לכל מערכת יש מספר סידורי המשויך למספר הרישוי או השלדה של הרכב במטרה למנוע העברה של המערכות

אני מעוניין למכור את הרכב, האם אמשיך לקבל את ההנחה גם ברכב הבא שארכוש?

לא. ההטבה "נצמדת" רק לרכב שבו מבוצעת ההתקנה. לא ניתן להעביר את המערכת מרכב לרכב. לכל מערכת יש מספר סידורי המשויך למספר הרישוי או השלדה של הרכב במטרה למנוע העברה של המערכות.

מטרת התיקון היא לעודד נהגים להתקין את המערכות מתוך הבנה שמערכות אלה עשויות להוביל לצמצום תאונות הדרכים

האם קיימת חובה להתקין את מערכות הבטיחות בכלי רכב משומשים?

לא, אין חובה כזאת. מטרת התיקון היא לעודד נהגים להתקין את המערכות מתוך הבנה שמערכות אלה עשויות להוביל לצמצום תאונות הדרכים.

הצפצופים מעצבנים אותי. האם ניתן לנתק את המערכות לאחר ההתקנה?

לא, המערכות מחוברות כך שלא ניתן להסיר אותן מהרכב, וגם לא לכבות אותן במהלך הנסיעה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה