zap group mishpati logo

קופת גמל להשקעה: מוצר פיננסי חדש

הכסף "שוכב" בבנק בלי ריבית? קופת גמל להשקעה היא מוצר פיננסי שמאפשר להשקיע את הכסף, עם אפשרויות מימוש גמישות ונרחבות, יחסית לאפשרויות אחרות

21.06.18
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
קופת גמל להשקעה: מוצר פיננסי חדש

קופות הגמל המסורתיות הן מוצר פיננסי לחיסכון לטווח ארוך - שניתן למשוך את הכספים ממנו, כקצבה רק לאחר גיל פרישה. לאחרונה - החל מסוף 2016 - אישר משרד האוצר מוצר חיסכון חדש ונזיל, המהווה קופת גמל חדשה - קופת גמל להשקעה. 

במסגרת קופת הגמל להשקעה, קיימת אפשרות למשוך את הכספים שנצברו בכל עת, בצורה הונית - חד פעמית, בסכום מלא או חלקי, ללא תשלום מס על פירעון מוקדם

מה המשמעות של קופת גמל להשקעה, מבחינת החוסכים?

מדובר בקופת גמל שתיתן אפשרות לחוסכים בה ליהנות מהיתרונות של קופת גמל רגילה. עם זאת, במסגרת קופת הגמל להשקעה, קיימת אפשרות למשוך את הכספים שנצברו בכל עת (גם לפני גיל פרישה) בצורה הונית - חד פעמית, בסכום מלא או חלקי, ללא תשלום מס על פירעון מוקדם (כמו בקופות הגמל המסורתיות שקיימות בשוק). משיכה תחייב בתשלום מס על רווחי הון בלבד, בגובה 25%. 

לחלופין, ניתן יהיה למשוך את הכספים כקצבה חודשית פטורה ממס, לאחר גיל 60.

כל אחד יכול לפתוח קופת גמל להשקעה - ולהפקיד לקופה בתשלום חודשי או באופן חד פעמי, בכל גיל ובכל סכום

למי מיועדת קופת הגמל להשקעה?

כל אחד יכול לפתוח קופת גמל להשקעה - ולהפקיד לקופה בתשלום חודשי או באופן חד פעמי, בכל גיל ובכל סכום. ההפקדות מוגבלות בתקרה של 70,000 שקלים לשנה. 

הכספים ינוהלו ע"י בתי ההשקעות, באמצעות מגוון רחב של מסלולים, בהתאם לאופיו וצרכיו של הלקוח. ניתן לעבור ממסלול למסלול בכל זמן, ללא תשלום מס. חשוב לדעת - על פי רשות המיסים - רק בעת מכירה/ מימוש, יש לשלם מס. כאשר הפעולה אינה מוגדרת כמכירה/ מימוש, אין חבות מס.

המוצר החדש מומלץ עבור מי שאינו רוצה לנהל את השקעותיו בשוק ההון בעצמו.

יתרון בקופת גמל להשקעה: מדובר במוצר לכל תקופה: טווח קצר, טווח בינוני וטווח ארוך. בניגוד לקופת הגמל הקלאסית, שהיא לטווח ארוך בלבד (לגיל פרישה)

מהם היתרונות של קופת גמל להשקעה?

1. מדובר במוצר לכל תקופה: טווח קצר, טווח בינוני וטווח ארוך. בניגוד לקופת הגמל הקלאסית, שהיא לטווח ארוך בלבד (לגיל פרישה). כלומר: מדובר במוצר נזיל.

2. קופת גמל להשקעה מנוהלת על ידי גופים מוסדיים ודמי הניהול עשויים להיות נמוכים - בערך 0.75% מהצבירה; ובלי דמי ניהול על ההפקדות (מקסימום לדמי ניהול: 4% על הפקדה ו-1.05% מצבירה). 

3. נקבעה תקרה שנתית להפקדות בקופות הגמל להשקעה - 70,000 שקלים. זהו סכום מספק, עבור רוב הציבור. יש לזכור כי זהו חיסכון שמי (על שם החוסך). דהיינו: ניתן לחסוך לכל אחד מבני המשפחה (בן/ בת זוג, ילד/ה) - ולכן זו הטבה גדולה. אם אתם מעוניינים לשים בחיסכון סכום גבוה יותר, ניתן להפקידו בפוליסת השקעות של חברות הביטוח (שם אין תקרה להפקדה). 

4. ניתן לקבל הלוואה, כנגד הצבירה שבקופת גמל. 

ניתן לקבל מהקופה הלוואה בגובה עד 80% מהיתרה, לתקופה עד 7 שנים

האם ניתן לקחת הלוואה, באופן שאינו כרוך במשיכה?

אכן, תיתכן הלוואה - ללא משיכה. 

למשל: נניח כי בקופת הגמל להשקעה יש צבירה בסך 300,000 שקלים. יש לחוסך צורך ב-150,000 שקלים. המחשבה המיידית היא "לשבור" את קופת הגמל ולמשוך את הכספים. במקרה כזה, החוסך לא יוכל ליהנות מכל הטבות המיסוי שבקופה. 

חשוב לדעת: ניתן לקבל מהקופה הלוואה בגובה עד 80% מהיתרה, לתקופה עד 7 שנים. ברוב המקרים, הלוואה כזו ניתנת בריבית נמוכה, ביחס לכל האלטרנטיבות שהשוק מציע (הסיבה לריבית הנמוכה: יש להלוואה בטוחה טובה - הכסף המצוי בחיסכון; לכן, ההלוואה כרוכה בסיכון נמוך, עבור המלווה). ההלוואה, במובחן ממשיכה, משמרת את ההטבות.

פוליסת חיסכון מאפשרת השקעה ברמות סיכון שונות, מבלי לבטא הטבה פנסיונית 

מהו ההבדל בין קופת גמל להשקעה לבין פוליסת חיסכון?

בנוסף לקופות הגמל להשקעה, אשר משווקות בבתי השקעות, ישנו מוצר מתחרה שהושק (עוד לפני קופות הגמל להשקעה) - על ידי חברות הביטוח בלבד.

מדובר בפוליסות חיסכון/ פוליסות פיננסיות. זוהי פוליסה המאפשרת השקעה ברמות סיכון שונות, מבלי לבטא הטבה פנסיונית (בקופות גמל להשקעה, יש הטבת מס למי שאינו מושך את הכסף ומחליט לקבל קצבה אחרי גיל 60).

מעבר לכך, מכשיר זה אינו מוגבל בתקרת השקעה. זהו יתרון, ביחס לקופת גמל להשקעה, המוגבלת בהפקדה עד 70,000 שקלים בשנה.

קופת גמל להשקעה איננה קשורה להפרשות מתוך השכר - אלא לחסכונות פרטיים של הציבור ש"שוכבים" בבנקים, מושקעים בנדל"ן או בניירות ערך

מהו ההבדל בין קופת הגמל החדשה לקופה הקלאסית הקיימת בשוק?

קופת הגמל הקלאסית שקיימת כיום בשוק היא מוצר חיסכון פנסיוני, לחוסכים של שכירים ועצמאים, המפקידים חלק מהשכר שלהם, לחיסכון ארוך טווח בקופת הגמל. 

כתגמול, הם נהנים משתי הטבות מס:

1. פטור ממס הכנסה על הסכום המופרש מהשכר;

2. פטור ממס על רווחי ההון - שההשקעות של החיסכון משיגות. 

בקופות הגמל שקיימות כיום, חל איסור למשוך את הכסף עד גיל פרישה. ניתן למשוך את הכסף כקצבה חודשית בפנסיה (כלומר בגיל פרישה). הוצאת הכספים לפני גיל פרישה תגרור קנס בשיעור 35%. 

קופת גמל להשקעה איננה קשורה להפרשות מתוך השכר - אלא לחסכונות פרטיים של הציבור ש"שוכבים" בבנקים, מושקעים בנדל"ן או בניירות ערך. מדובר למעשה באפיק השקעה נוסף - לטווח קצר, בינוני או ארוך - לצד אפיקי ההשקעות הקיימים בשוק.

למעשה, אפיק השקעה זה (קופת גמל להשקעה) כולל תמריץ נוסף, לחיסכון לטווח ארוך:  במקרה שהחוסך יחזיק בכספים עד גיל פרישה; ויבחר למשוך אותם כקצבה חודשית - הוא ייהנה גם מפטור ממס, על רווחי ההון שצבר.

חישוב הכספים שהצטברו

לסיכום: אם עדיין לא פתחתם קופת גמל להשקעה - הגיע הזמן שתפתחו! מוצר זה כולל תנאי פתיחה טובים יותר, מכל מוצרי ההשקעה האחרים. מוצר זה מתאים לחיסכון חד פעמי או חיסכון חודשי - עם הטבות שלא תמצאו בשום מקום אחר. דמי הניהול סבירים - ומדובר בניהול מקצועי של הכספים שלכם. ישנו מגוון רחב של אפיקי מסלולי השקעה. אתם יכולים לעבור בין חברות שונות (מעבר לא ייחשב אירוע מס). קיימת נזילות מלאה - וניתן לממש את הקופה מתי שתרצו, ללא חשש מתשלום "קנס".

 

* פרופסור זיו רייך הינו דיקן בית הספר לביטוח באקדמית נתניה.

** האמור במאמר זה אינו מהווה ייעוץ השקעות והפועל על פי האמור בכתבה זו, עושה זאת על אחריותו בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים