zap group mishpati logo

סיום העסקה על רקע רפואי: מה מותר, ומה אסור

עובד שעומד בפני פיטורים על רקע מחלה או מוגבלות כלשהי נמצא בסיטואציה השברירית ביותר האפשרית. איך ניתן להתמודד עם מצב זה?

מאת: עו"ד ליאת חמו
11.10.18
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
סיום העסקה על רקע רפואי: מה מותר, ומה אסור

זה יכול לקרות לכל אחד: תאונה קשה או אירוע רפואי בלתי צפוי, שפתאום גורמים לכם לצאת מנתיב החיים הרגיל. סיטואציה כזאת עלולה לאלץ אתכם לשהות בבית במשך חודשים ארוכים, וגם - לעלות לכם במשרתכם, בדיוק הנקודה השברירית ביותר בחייכם.

על פי החוק בישראל, אסור לפטר עובד בשל המוגבלות שלו, אך אין איסור עקרוני על פיטורי עובד שאינו יכול עוד לבצע את עבודתו. 
בשורות הקרובות נבקש להרחיב מעט בנושא על מנת לכל אותם עובדים חולים, הנמצאים במצב רגיש ביותר, הן מבחינה אישית והן מבחינה תעסוקתית.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר לפטר אדם בשל היותו עובד עם מוגבלות, וזאת בתנאי שאותו עובד כשיר לבצע את עבודתו או שניתן לבצע עבורו התאמות, כדי שיוכל לבצע את אותה עבודה

האם מותר לפטר עובד בשל מחלה או מוגבלות כלשהי?

שלילי. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות אוסר לפטר אדם בשל היותו עובד עם מוגבלות, וזאת בתנאי שאותו עובד כשיר לבצע את עבודתו או שניתן לבצע עבורו התאמות, כדי שיוכל לבצע את אותה עבודה. 
יצוין, כי הנטל שמטיל המחוקק על מעסיקים הינו מאוזן. מעסיקים מחויבים לבצע התאמות עבור עובדים מוגבלים, בתנאי שביצוע אותן התאמות לא מטיל על המעסיק נטל בלתי סביר.

איך מוגדר אדם עם מוגבלות לפי החוק?

ההגדרה המצוינת בחוק רחבה יחסית. החוק מגדיר אדם עם מוגבלות כאדם עם לקות פיזית, נפשית או שכלית, לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, שבשלה מוגבל התפקוד של אותו אדם באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים.

מעסיק לא נדרש לבצע התאמות, כאשר אלה פוגעות במהות התפקיד או כאשר ביצוע ההתאמות מטיל עליו נטל בלתי סביר בנסיבות העניין

מתי מעסיק לא נדרש לבצע התאמות עבור עובד עם מוגבלות ורשאי לפטרו?

מעסיק לא נדרש לבצע התאמות, כאשר אלה פוגעות במהות התפקיד או כאשר ביצוע ההתאמות מטיל עליו נטל בלתי סביר בנסיבות העניין. 

לעניין זה, יש להתחשב בגורמים כגון עלות ההתאמה למעסיק והטיב שלה, גודל העסק והיקף פעילותו, מספר העובדים בעסק, קיום מקורות מימון חיצוניים לביצוע ההתאמות ועוד.

באופן עקרוני, אין איסור על פיטורים של עובד שנפגע ואיננו יכול עוד לבצע את עבודתו, וזאת בלבד שהחברה נוהגת בו בתום לב ומנסה למצוא לו משרה חלופית מתאימה למצבו

האם מותר לפטר עובד שאיננו כשיר לבצע את עבודתו, למשל כזה שנפגע בתאונה?

באופן עקרוני, אין איסור על פיטורים של עובד שנפגע ואיננו יכול עוד לבצע את עבודתו, וזאת בלבד שהחברה נוהגת בו בתום לב, לא מזדרזת לסיים את העסקתו ׁׁׁעד לבירור מצבו, ולחילופין מנסה למצוא עבורו משרות חלופיות שמתאימות למצבו, ככל שאינו יכול למלא עוד את תפקידו.

לעובד המעוניין לשוב לעבודתו מומלץ בחום להגיש לבית הדין בקשה לסעד זמני מהר ככל האפשר לאחר הפיטורים ולא להתמהמה 

מה יכול לעשות עובד חולה שסבור כי הוא פוטר בניגוד לחוק?

עובד הסבור, כי פוטר בניגוד לחוק, רשאי להגיש תביעה בנושא לבית הדין לעבודה, שעשוי להחזירו לעבודה או לפסוק לו פיצוי כספי על הפיטורים.

לעובד המעוניין לשוב לעבודתו מומלץ בחום להגיש לבית הדין בקשה לסעד זמני מהר ככל האפשר לאחר הפיטורים ולא להתמהמה, וזאת כדי להגדיל את הסיכוי שבית הדין יקבל את בקשתו.

על פי חוק דמי מחלה, מעסיק איננו רשאי לפטר עובד שנעדר מהעבודה עקב מחלתו בתקופה שבה הוא זכאי לדמי מחלה

האם ניתן לפטר עובד שנמצא בימי מחלה?

לחלוטין לא. על פי חוק דמי מחלה, מעסיק איננו רשאי לפטר עובד שנעדר מהעבודה עקב מחלתו בתקופה שבה הוא זכאי לדמי מחלה. אם העובד ממשיך להיות חולה גם לאחר שניצל את ימי המחלה שלו, ניתן באופן עקרוני לפטרו. אולם, המעסיק חייב לעשות זאת בתום לב.

לאמור לעיל, יש להוסיף כי ניתן לפטר עובד למרות היותו חולה וזכאי לימי מחלה אם בטרם היעדרותו  מעבודתו עקב המחלה המעסיק נתן לו הודעה מוקדמת לפיטורים. אופציות אחרות שמאפשרות פיטורים בזמן ימי מחלה: מקום העבודה הפסיק לפעול באופן קבוע או שהמעסיק הוכרז כפושט רגל.

במקרה בו עובד פוטר חודש וחצי לאחר שנפגע בתאונת עבודה, נקבע כי על המעסיק היה לבדוק אם יש תפקיד אחר המתאים לעובד טרם סיום העסקתו או אם ניתן לבצע עבורו התאמות כדי שיוכל לשוב לתפקידו 

פסקי דין שבהם נדונו פיטורי עובדים חולים או מוגבלים

עובד שפוטר לאחר תאונת עבודה - מקרה שנגע לעובד שפוטר חודש וחצי לאחר שנפגע בתאונת עבודה, בעת שקיבל דמי פגיעה ועדיין לא היה ברור אם יוכל לשוב לעבודתו (סעש 25501-04-14‏ ‏דרור כהן נ' איזוטופ בע"מ). בית הדין קבע, כי העובד פוטר בחוסר תום לב ובניגוד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות. בפסק הדין נקבע כי על המעסיק היה לבדוק אם יש תפקיד אחר המתאים לעובד טרם סיום העסקתו או אם ניתן לבצע עבורו התאמות כדי שיוכל לשוב לתפקידו. 

עובדת חולה בסרטן שפוטרה מעבודתה - מקרה שנגע לעובדת שחלתה בסרטן ונעדרה מהעבודה לצורך טיפולים (ס"ע 15697-02-11 מיכל דוד נ' ג'יי.סי.הלת'קר). החברה שבה עבדה החליטה להעבירה לתפקיד אחר, כביכול על רקע חוסר שביעות רצון מתפקודה, ולאחר שסירבה לכך היא פוטרה מעבודתה. בית הדין קבע כי פיטורי העובדת נעשו בניגוד לחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ונבעו מהיעדרויותיה, וזאת מבלי שנעשה כל ניסיון מצד המעסיק לבצע עבורה את ההתאמות הדרושות. בסופו של דבר, הורה בית הדין להשיב את העובדת לתפקידה המקורי. 

טיפ - גם אם רופא תעסוקתי קבע, כי אינכם יכולים לשוב לתפקידכם המקורי, אל תוותרו על האפשרות לדרוש תפקיד אחר בחברה שמתאים למצבכם

טיפים חשובים לעובדים חולים העומדים על סף פיטורים

ראשית, בדקו האם במקום העבודה שלכם יש הסכם קיבוצי. במקרה כזה, ייתכן שקיים מנגנון המגן עליכם, ועשוי למנוע את סיום העסקתכם.

שנית, גם אם רופא תעסוקתי קבע, כי אינכם יכולים לשוב לתפקידכם המקורי, אל תוותרו על האפשרות לדרוש תפקיד אחר בחברה שמתאים למצבכם. המעסיק שלכם חייב לעשות מאמצים מיוחדים ולמצוא עבורכם תפקיד מתאים.

מה קבע בית המשפט?

שלישית, גם אם המעסיק נחוש לסיים את העסקתכם, אל תתייאשו. לעיתים ניתן לעצור את הפיטורים בבית הדין לעבודה, באמצעות צו מניעה. 

רביעית, דעו כי לגיל בהקשר זה יש תפקיד מכריע. סיום העסקה של עובדים מבוגרים עשוי להיתקל בהתנגדות רבה יותר, לעומת פיטורי עובדים צעירים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים