zap group mishpati logo

שכירים? ייתכן שגם אתם זכאים לאלפי שקלים שממתינים לכם בקופת המדינה

עובדים מסביב לשעון כשכירים? ייתכן מאוד שאתם זכאים להחזר מס משמעותי. כדאי לבדוק: לעתים מדובר בסכומים העומדים על עשרות אלפי שקלים!

מאת: צעדים פיננסים
05.11.18
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
שכירים? ייתכן שגם אתם זכאים לאלפי שקלים שממתינים לכם בקופת המדינה

כשכירים, אתם עובדים קשה מאוד עבור כל שקל שאתם מרוויחים: נתקעים בפקקים פעמיים ביום, רבים עם הבוס, סופגים את הקריזות של הקולגות. בין לבין, אתם גם עוסקים במה שבאמת מעניין אתכם בעבודה שלכם... כל זאת, רק כדי לסגור עוד חודש בכבוד.

רוב השכירים אינם מודעים לכך שאם רק ידעו ממי לבקש את החזרי המס וכיצד לבקש זאת, יוכלו למצוא את עצמם, פתאום באמצע החיים, עם סכום נדיב

הידעת? 80% מהשכירים בישראל זכאים להחזר מס 

רוב השכירים אינם מודעים לכך שאם רק ידעו ממי לבקש את החזרי המס וכיצד לבקש זאת, יוכלו למצוא את עצמם, פתאום באמצע החיים, עם סכום נדיב - 10,000 שקלים, 15,000 שקלים או 20,000 שקלים - המועבר ישירות לחשבון הבנק שלהם! 

מדובר בסכומים לא מבוטלים, שכל אחד ימצא להם שימוש משמח: חופשה קצרה, שיפוץ הבית, סיוע לילדים בשכר הלימוד וכו', ובכך נעסוק במאמר זה.

רבים מכם משלמים מסים מעבר למה שאתם מחויבים על פי חוק, לעתים אף מבלי שתהיו מודעים לכך, ואתם זכאים להחזר

האמנם 80% מהשכירים זכאים להחזר מס?! 

נשמע טוב מכדי להיות אמיתי? ובכן, לא מדובר בגרסה ישראלית של העוקץ הניגרי, אלא בהחזר מס שמאות אלפי שכירים בישראל זכאים לקבל מהמדינה, מסיבות שונות ומגוונות, עקב תשלומי יתר. רבים מכם משלמים מסים מעבר למה שאתם מחויבים על פי חוק, לעתים אף מבלי שתהיו מודעים לכך, ואתם זכאים להחזר. על פי הערכות, הממוצע הארצי של החזרי המס עומד על כ-10,000 שקלים!

גורמים שונים, שאינם נלקחים בחשבון בחישוב המס במשכורת, עשויים להקנות לכם הקלות מס או נקודות זיכוי. למשל: מצב משפחתי, מצב בריאותי שלכם או של ילדיכם, לימודים, הפסדים על השקעות וכו'

מהם הגורמים לתשלומי יתר למס הכנסה?

לתשלומי היתר מספר סיבות. ראשית, הם נובעים מהעובדה שחישוב המס אמור להתייחס לשנה כולה - מינואר עד דצמבר. בפועל, המס משולם בהתאם להכנסות בכל חודש בנפרד. לכן, אם משכורתכם השתנתה במהלך השנה, או אם עבדתם רק בחלק מהשנה, צפוי להיווצר פער גדול בין המס ששילמתם בפועל, לבין המס שהייתם אמורים לשלם. מכאן, שפעמים רבות תהיו זכאים להחזר.

בנוסף, גורמים שונים, שאינם נלקחים בחשבון בחישוב המס במשכורת, עשויים להקנות לכם הקלות מס או נקודות זיכוי. למשל: מצב משפחתי, מצב בריאותי שלכם או של ילדיכם, לימודים, הפסדים על השקעות וכו'. כשהם אינם מחושבים, אתם משלמים בפועל מס גבוה יותר, ואת ההפרש צריך בהחלט לדרוש בחזרה.

המדינה אמנם אינה מסתירה את זכאותכם להחזרים, אך גם אינה עושה מאמץ מיוחד כדי שתדעו על כך. כספים שלא מבוקש עבורם החזר נשארים בקופת המדינה

מדוע "מסתירים" מכם את הזכאות להחזרי מס?

באופן טבעי, נשאלת השאלה: מדוע החזרי מס אינם נדרשים על ידי כל השכירים? התשובה: חוסר מודעות ועבודת הניירת המרובה הכרוכה בכך ומרתיעה רבים מלעשות זאת! 

המדינה אמנם אינה מסתירה את זכאותכם להחזרים, אך גם אינה עושה מאמץ מיוחד כדי שתדעו על כך. כספים שלא מבוקש עבורם החזר נשארים בקופת המדינה. אחרי 6 שנים, חלה עליהם התיישנות וכבר לא ניתן לדרוש אותם. 

מי זכאי להחזר מס - האם יש לך ילד מתחת לגיל 3? האם תרמת לאחרונה לעמותה? האם התגוררת ביישוב ספר? אלו רק חלק מהמקרים שיכולים להקים זכאות

איך אדע אם אני זכאי/ת להחזר מס?

קרא/י את השאלות הבאות. אם ענית בחיוב על חלק מהן או על כולן, ייתכן מאוד שאת/ה זכאי/ת להחזר מס. 

1. האם את/ה שכירים ומשלמים מס הכנסה?

2. האם שכרך מעל 8,000 שקלים ברוטו?

3. האם החלפת מקום עבודה או עבדת במספר מקומות במקביל?

4. האם יש לך ילד\ה מתחת לגיל שלוש?

5. האם הייתה לך פעילות בשוק ההון, בבורסה או בחברות השקעה?

6. האם תרמת לעמותות, מוסדות או בתי כנסת?

7. האם סיימת לימודים אקדמאיים או לימודי תעודה?

8. האם יש לך ילד/ה עם לקות למידה או צרכים מיוחדים?

9. האם שילמת כספים באופן עצמאי לביטוח חיים, משכנתא או ביטוח אובדן כושר עבודה?

10. האם התגוררת בישוב ספר?

11. האם את/ה משלמ/ת מזונות?

12. האם את/ה חייל/ת משוחרר/ת בתקופה של שנתיים מרגע השחרור?

13. האם משכת פיצויים או כספים מקרן הפנסיה שלך?

14. האם בתקופה עבורה אתה שוקל לבקש החזרי מס היה חודש אחד או יותר שלא עבדת בו?

בעיות רפואיות, מחלות ומוגבלויות שונות של משלם המסים או בני משפחתו, מדרגה ראשונה - בעיות אלה מזכות את השכיר בנקודות זיכוי

מהם הקריטריונים המזכים בהחזר מס?

חוסר רצף במקום עבודה - אדם שעבר ממקום עבודה אחד למשנהו במהלך שש השנים האחרונות, ייתכן מאוד שנקודות הזיכוי או שיעור המס שחישבו לו בתלוש לא נכונים מכיוון שהמידע שהוזן הינו חלקי.

בעיות רפואיות, מחלות ומוגבלויות שונות - של משלם המסים או בני משפחתו, מדרגה ראשונה. בעיות אלה מזכות את השכיר בנקודות זיכוי. אם נקודות זיכוי אלה לא חושבו במשכורתו, הוא זכאי להחזר.

הפסדים בבורסה (ני"ע) - אם במהלך שש השנים האחרונות היו לכם הפסדים כתוצאה מהשקעות, ייתכן מאוד שתהיו זכאים להחזרי מס בגינם. 

פדיון מקופות הגמל או קרן ההשתלמות לפני הזמן - ידוע לכל, כי המס המשולם על משיכה מקופת הגמל או קרן ההשתלמות שלא כדין עומד על 35%. ועם זאת, ייתכן מאוד שתוכלו לקבל החזר עבור חלק מהמס כנגד יתרת נקודות זיכוי שלא השתמשתם בהן. היו כבר מקרים שבהם התקבל גם החזר מלא - כל אדם ונתוניו האישיים. 

תרומות - תרומות ששכיר מעניק לעמותות או למוסדות מוסדרים (כגון: ישיבות, הוועד למען החייל וכו') - עשויות לזכות אותו בהקלות/החזרי מס. זאת, כל עוד התרומה עומדת על סכום הגבוה מ-400 שקלים בשנה; ובתנאי שהעמותות והמוסדות הם בעלי אישור המזכה בפטור ממס (סעיף 46 לפקודת מס הכנסה). 

לבסוף, ישנן סיבות רבות ומגוונות נוספות המזכות בהחזרי מס, כגון: סיום לימודים אקדמאיים, שחרור מהצבא (במהלך השנתיים הראשונות ממועד השחרור), ושינויים במצב המשפחתי של השכיר (נישואין, לידה, גירושין; ומצבים הנובעים מכך, כגון: תשלומי מזונות).

ניתן אמנם להגיש בקשה להחזרי מס באופן עצמאי, אולם מומלץ לעשות זאת באמצעות חברה מקצועית, שמתמחה בנושא ומכירה היטב את רשויות המס

כיצד תפעלו למקסום הזכויות שלכם וזכאותם להחזרי מס?

ניתן אמנם להגיש בקשה להחזרי מס באופן עצמאי, אולם מומלץ לעשות זאת באמצעות חברה מקצועית, שמתמחה בנושא ומכירה היטב את רשויות המס. אם תעשו את התהליך לבד הוא יימשך כשנה ולעתים אף יותר ובמהלכו אף עשויות להתגלות תקלות מס שונות, שיבטלו את זכאותכם או חלקה. לא תמיד גם תדעו לזהות את מלוא מרכיבי הזכאות להחזר.

פעולה באמצעות חברה מקצועית תייעל את ההליך ותזרז אותו בצורה משמעותית. כך, ייחסכו מכם זמן מיותר, התעסקות ביורוקרטית מתישה ואי הנעימות הכרוכה בהתמודדות עם הרשויות

מהם היתרונות של הגשת בקשה להחזר מס באמצעות חברה מקצועית?

פעולה באמצעות חברה מקצועית תייעל את ההליך ותזרז אותו בצורה משמעותית. כך, ייחסכו מכם זמן מיותר, התעסקות ביורוקרטית מתישה ואי הנעימות הכרוכה בהתמודדות עם הרשויות. 
ליווי מקצועי יאפשר גם מקסום של הזכויות המגיעות לכם, ימנע אפשרות של "תאונות מס" שיגרמו להפתעות מיותרות, יסייע באיסוף המסמכים הרלוונטיים, וילווה אתכם עד לקבלת הכסף לחשבון הבנק. 

בנוסף - לרשות חברה מקצועית בתחום עומדים תוכנות ייעודיות וידע מקצועי באמצעותם תוכלו לדעת את גובה ההחזר הצפוי עוד בטרם הגשת הדוח לרשויות. 

הכספים שמגיעים מהמדינה..

לסיכום: רוב הסיכויים שאתם נמנים עם 80% מהשכירים הזכאים להחזרי מס, מבלי שאתם מודעים לכך. מדובר בסכומים לא מבוטלים. כדאי ושווה לנקוט יוזמה בהקדם ולדרוש את ההחזר המגיע לכם. דרישת ההחזר באמצעות חברה מקצועית תייעל את ההליך ותמקסם את זכויותיכם.

* המרכז להחזרי מס מתמחה בליווי שכירים המבקשים החזרי מס בהתנהלות נכונה מול הרשויות השונות (ביטוח לאומי, רשויות המס, חברות ביטוח ורשויות מקומיות).

*סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה