zap group mishpati logo

גישור עסקי: דיסקרטי, מהיר, זול

נקלעתם למחלוקת עסקית מול שותף, לקוח או ספק? אל תמהרו לרוץ לבית המשפט. חבל על הכסף, הזמן והפגיעה במוניטין. גישור עסקי: סקירת יתרונות מקיפה

10.12.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
גישור עסקי: דיסקרטי, מהיר, זול

בין שותפים עסקיים, מתגלעות לא פעם מחלוקות בנושאים שונים. לעיתים המחלוקות כה קשות, עד כדי כך שהן משבשות את ההתנהלות השוטפת של העסק. במקרים אלה, גישור עסקי עשוי לפתור את הבעיה בזמן הקצר ביותר, בדרך הנכונה ביותר ועם הנזק הקטן ביותר, לכל הנוגעים בדבר. במאמר זה, נסקור את הגישור העסקי.

מהו גישור עסקי?

הליך של גישור עסקי הוא פלטפורמה בה צד שלישי נייטרלי שאינו קשור למחלוקת מסייע לצדדים לנהל משא ומתן ביניהם בניסיון להגיע להבנות. בגישור עסקי, הדגש הוא על ניהול שיח ומשא ומתן בנושאים עסקיים, שלגביהם התגלעה מחלוקת בין הצדדים.

הליך של גישור עסקי מתבסס על שלושה עקרונות: סודיות, נייטרליות והסכמה בין הצדדים

הליך של גישור עסקי מתבסס על שלושה עקרונות:

סודיות: כל מה שנאמר שמסגרת ההליך נמצא תחת מעטה סודיות, כך שגם אם מי מהצדדים יחליט לבסוף להגיש תביעה בבית המשפט, הוא לא יוכל להשתמש בדברים שנאמרו או הצעות שהוחלפו במסגרת הליך הגישור.

נייטרליות: הליך הגישור מתנהל מול מגשר או מגשרת (צד שלישי) נייטרלי, שאינו קשור למחלוקת ולא יכולות להיות לו זכויות או חובות כתוצאה מהמחלוקת. תפקידו של המגשר  לסייע לצדדים לנהל משא ומתן ביניהם ולפתור את הבעיה בצורה נייטרלית, מבלי לצדד באחד הצדדים או לייצג את אחד הצדדים. המגשר יכול להציע רעיונות מנקודת מבטו הנייטרלית לפתרון. 

הסכמה בין הצדדים (רצוניות/וולנטריות): כדי לפתוח בהליך גישור, נדרשת הסכמה של שני הצדדים. לא ניתן לכפות אף אחד מהם להסכים לכך (בניגוד להגשת תביעה שצד יכול להגיש על דעת עצמו). כלומר: כבר מנקודת הפתיחה, שני הצדדים מבינים כי יש להם אינטרס משותף, להימנע מלהגיע לבית המשפט, העלול לגזול משני הצדדים זמן, כסף ואנרגיות רבות.

למעשה, גישור עסקי מיועד לכל בעל עסק שנקלע לסכסוך עסקי ש"תוקע" את העסק, בין אם מדובר בסכסוך בין שותפים, סכסוך עם ספק או לקוח או סכסוך עם כל גורם אחר, הקשור להתנהלות העסקית

למי מיועד גישור עסקי?

למעשה, גישור עסקי מיועד לכל בעל עסק שנקלע לסכסוך עסקי ש"תוקע" את העסק, בין אם מדובר בסכסוך בין שותפים, סכסוך עם ספק או לקוח או סכסוך עם כל גורם אחר, הקשור להתנהלות העסקית (למשל: בעל הבית של הבניין שבו ממוקם המשרד).

המחלוקת הקשה עלולה להתגלע סביב נושאים שונים, כגון: בעיות תזרים מזומנים בעסק, שותפים שכל אחד מהם מעוניין לפתח את העסק לכיוון אחר, תחושות אכזבה הדדיות (בשל ציפיות שלא מומשו), חוסר שביעות רצון ממוצר או שירות חשוב, מחלוקת סביב גיוס עובדים או אנשי מקצוע וכו'. 

חשוב לזכור שכאשר מהות המחלוקת עקרונית לכל אחד מהצדדים, או כאשר כתוצאה מהמחלוקת נפגעו יחסי האמון בין הצדדים, הדבר פוגע ישירות בהתנהלות העסקית ועלול לגרום הפסדים כספיים גדולים, שהרי הצדדים אינם מסוגלים לקבל יחד החלטות משמעותיות לקידום העסק או הדרושות להתנהלותו, אינם יכולים לפתח ולקדם את העסק; ולעיתים, אף אינם יכולים לשלם לספקים או לספק סחורה ושירות ללקוחות כנדרש.  

גישור עסקי הוא הליך מהיר וזול יותר מהגשת תביעה בבית המשפט. יתרונו הגדול ביותר של הגישור העסקי טמון בשמירה על הסודיות, שמאפשרת לצדדים לפתור את הסכסוך בתוך החברה מבלי שתכני הסכסוך מתפרסמים

מהם יתרונות הגישור העסקי על פני הגשת תביעה בבית המשפט?

במקרים בהם מדובר בסכסוכים עסקיים, להגשת תביעה יש משמעויות לא מבוטלות, הן בהיבט הכלכלי והן בהיבט העסקי או לעניין המוניטין של העסק. ניהול הליכים משפטיים עלול להימשך זמן רב ולהיות יקר. כאשר מדובר בעסק דינמי - לזמן יש חשיבות רבה (כידוע: זמן = כסף). התעסקות עם ניהול תביעה בבית המשפט, על כלל היבטיה, עלולה לפגוע בעסק בצורה ישירה, ועלולה ליצור נזק שיהיה קשה מאוד לשקם בהמשך, הן מבחינת מוניטין והן מבחינת התנהלות שוטפת. 

הליך גישור עסקי מהווה אלטרנטיבה טובה, גם כאשר מדובר בסכסוך קשה.

גישור עסקי הוא הליך מהיר וזול יותר מהגשת תביעה בבית המשפט. יתרונו הגדול ביותר של הגישור העסקי טמון בשמירה על הסודיות, שמאפשרת לצדדים לפתור את הסכסוך בתוך החברה מבלי שתכני הסכסוך מתפרסמים. בכך, בפנייה לגישור עסקי ניתן להגן על המוניטין של העסק ולמזער את הנזקים ככל האפשר, בשעה שהצדדים בודקים בדיסקרטיות האם הם יכולים לשקם את האמון שנפגע ולהמשיך יחד, או להחליט במשותף שדרכיהם נפרדות.

לכל משבר יש אינסוף פתרונות. תפקידו של המגשר הנייטרלי הוא לראות את התמונה הרחבה, מבלי להיות מעורב רגשית, להעלות רעיונות שהצדדים לא חשבו עליהם ולנסות לסייע להם למצוא פתרונות טובים "מחוץ לקופסה". 

חשוב מאוד לבדוק מהם הסטנדרטים הקיימים בשוק, הקשורים למחלוקת; מהם המדדים האובייקטיבים; מהן התקנות או החוקים הרלוונטיים; מהם מחירי השוק המקובלים בעסקאות דומות אחרות וכד'

מה כוללת ההכנה לגישור עסקי?

לאחר שיש הסכמה בין הצדדים לנסות להגיע לפתרון באמצעות גישור עסקי, חשוב שכל אחד מהצדדים ייערך לגישור ויגיע לגישור ממוקד ומפוכח, הן מבחינה עסקית והן מבחינה מנטלית.

כך, למשל:

הגדרת מטרות וציפיות מההליך: לפני שמגיעים לגישור עסקי, חיוני שכל אחד מהצדדים ינסה לנתח את הדברים בצורה ריאלית ויבין מהם האינטרסים שלו ושל העסק שלו, מה הוא חושב שצריך לקרות - כדי לתקן את המצב, מה חשוב לו שיקרה, על מה הוא מוכן להתפשר (ועל מה אינו מוכן להתפשר), מה הוא רוצה לומר לצד השני, מה הוא רוצה לשאול את הצד השני וכו'.

מסמכים רלוונטיים: מומלץ להגיע לגישור עם כל המסמכים הרלוונטיים, הקשורים למהות המחלוקת.

סקר שוק: חשוב מאוד לבדוק מהם הסטנדרטים הקיימים בשוק, הקשורים למחלוקת; מהם המדדים האובייקטיבים; מהן התקנות או החוקים הרלוונטיים; מהם מחירי השוק המקובלים בעסקאות דומות אחרות; מהם הנהלים הקיימים בחברה או בחברות דומות, בכל הנוגע להתנהלות במצב דומה וכו'.

בדיקת אלטרנטיבות: חיוני שכל אחד מהצדדים יבדוק מהן האלטרנטיבות האחרות, העומדות בפניו במקרה שהגישור לא יסתיים בהסכם. האם קיימות אפשרויות משתלמות יותר, מחוץ לשולחן המשא ומתן, האם ובאיזה אופן פתרונו של הסכסוך ישתלם יותר לכל הצדדים וכו'.

השאיפה היא לפתור את הסכסוך ולהגיע להסכמה, באשר להמשך ההתנהלות המשותפת של הצדדים 

מהן תוצאות הגישור העסקי?

כמובן, השאיפה היא לפתור את הסכסוך ולהגיע להסכמה, באשר להמשך ההתנהלות המשותפת של הצדדים. יחד עם זאת, גם במקרים שבהם במהלך הליך הגישור מחליטים הצדדים להיפרד ולא להמשיך יחד - ניתן להסדיר את הפירוד באמצעות הליך הגישור שמאפשר להם לעשות זאת בדרך מכובדת ומכבדת, בשמירה על הסודיות המתחייבת ולהגיע להסכם שיגן על הנכסים העסקיים שלהם. 

בבחירת המגשר העסקי, מומלץ להעדיף מגשר עם ניסיון ספציפי, בתחום שבו התגלע הסכסוך, מאחר שבכך, תרומת המגשר עשויה להיות משמעותית יותר

כיצד מומלץ לבחור מגשר עסקי?

בבחירת המגשר העסקי, מומלץ להעדיף מגשר עם ניסיון ספציפי, בתחום שבו התגלע הסכסוך, מאחר שבכך, תרומת המגשר עשויה להיות משמעותית יותר. כמו כן, מומלץ לבחור במגשרים שהם עו"ד. יתרונם טמון גם בידע ובניסיון שיש להם בעריכת הסכמים, בהבנת ההליך המשפטי ובניתוח מפוקח יותר של האלטרנטיבות של הצדדים.

אפקט הדומינו

לסיכום: לפני שמחליטים לרוץ לבית המשפט, מומלץ לצדדים ראשית לנסות לפנות להליך גישור עסקי לאור יתרונותיו הרבים. באמצעות הגישור לצדדים יש הזדמנות לנסות וליישב את הסכסוך בזמן הקצר ביותר, בהוצאה הקטנה ביותר ותוך מזעור הנזקים הכלכליים והתדמיתיים שעלולים להתעורר בעסק.

* רונה גינת היא עו"ד ומגשרת, מתמחה במשפט מסחרי, הייטק וקניין רוחני. 

** סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים