zap group mishpati logo

נפילה ברשות הרבים: את מי ניתן לתבוע?

הלכתם ברחוב, מעדתם על גבשושית במדרכה ונחבלתם? מדובר במצב משפטי סבוך, בשונה מתאונת דרכים או תאונת עבודה, בהן יש "כתובת" ברורה לתביעה. מדריך

13.12.18
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
נפילה ברשות הרבים: את מי ניתן לתבוע?

כולם יודעים שניתן להגיש תביעת נזיקין במקרה של נזק שנגרם כתוצאה מתאונת דרכים או תאונת עבודה. מה הדין כאשר הנזק נגרם במקום ציבורי? את מי ניתן לתבוע? בכך נעסוק במאמר זה.

כדי להטיל חבות בנזיקין צריך שייגרם נזק גופני, שמי שגרם לנזק נהג ברשלנות ושיתקיים קשר סיבתי בין התנהגות הגוף האחראי לבין הנזק שנגרם

מתי ניתן להגיש תביעת נזיקין?

מטרתה העיקרית של פקודת הנזיקין (נוסח חדש, תשכ"ח-1968) היא לאפשר לניזוק לקבל פיצוי (בד"כ סעד כספי) מהמזיק, בכל סיטואציה שבה ניתן להטיל חבות משפטית על מי שאחראי לנזק.

על פי הפקודה, ניתן להטיל חבות משפטית כאשר מתקיימים שלושה תנאים:

1. נגרם נזק גופני (שברים, פציעות, חבלות) ו/או נזק נפשי.

2. מי שגרם לנזק נהג ברשלנות - בין אם מדובר באדם פרטי (למשל: רשלנות רפואית); ובין אם מדובר בגוף שאחראי על המקום שבו נגרם הנזק (למשל: רשות עירונית).

3. קיים קשר סיבתי בין התנהגותו הרשלנית של הגוף האחראי - לנזק שנגרם.

כיצד ניתן להוכיח קשר סיבתי?

קשר סיבתי הוא הקשר בין העוולה ולבין הנזק.

כך, לדוגמה: אדם ניזוק לאחר שנפל, כשהלך ברחוב וטוען שהנפילה שגרמה לנזק הינה כתוצאה מגבשושית שהיתה על המדרכה וגרמה לו למעוד. כדי להוכיח קשר סיבתי, יש להוכיח: 1. כי אכן היתה גבשושית; 2. הניזוק אכן נתקל בגבשושית, ולכן מעד ונפל. 

ביהמ"ש בוחן האם ובאיזו מידה מוטלת האחריות לתאונה על הגוף הנתבע. אבן הבוחן היא במסגרת הצפי הנורמטיבי: האם האחראי יכול היה לצפות ברמה סבירה את קרות התאונה?

הוכחת רשלנות

בשאלה זו, בוחן ביהמ"ש האם ובאיזו מידה מוטלת האחריות לתאונה על הגוף הנתבע. אבן הבוחן היא במסגרת הצפי הנורמטיבי: האם האחראי יכול היה לצפות ברמה סבירה את קרות התאונה?
כך, למשל: במקרה של תביעת רשלנות רפואית, תיבחן השאלה האם אדם סביר יכול היה להיות מודע לסיכון האפשרי, שעלול להיגרם כתוצאה מההתנהגות שבמהלכה נגרם נזק.  

על פני הדברים, במקרים בהם מדובר בתביעת נזיקין, בשל תאונה שאירעה ברשות הרבים - עצם הימצאות המפגע במקום שיכול היה להביא לקרות נזק - מהווה רשלנות; אך גם כאן נבחנת שאלת הרשלנות ומידת האחריות של הנתבע. 

כך, למשל: משרד הח"מ ייצג אשה שנפגעה, לאחר שמעדה ונפלה בתוך חניון. טענת התביעה היתה כי הנפילה נגרמה כתוצאה מכך שהתאורה בחניון היתה חלשה, ולכן הקשתה על התובעת לראות מהמורה שגרמה לנפילתה.

כדי להוכיח זאת, הביאה התביעה איש מקצוע מומחה, שתפקידו למדוד את עוצמת התאורה. לאחר שבחן את עוצמת התאורה בחניון, ניתן היה להוכיח כי התאורה אינה עומדת בתקן. לכן, מדובר בעוולה רשלנית. 

במקרים בהם התאונה הנזיקית התרחשה ברשות הרבים, ניתן להגיש תביעה נגד כל הגורמים האחראיים השונים

את מי ניתן לתבוע על נזק ברשות הרבים?

במקרים בהם התאונה הנזיקית התרחשה ברשות הרבים, ניתן להגיש תביעה נגד כל הגורמים האחראיים השונים. בית המשפט יקבע מהי רמת האחריות של כל אחד מהגורמים. כך, למשל: אם מישהו נפגע במרחב המוניציפלי, ניתן לתבוע את בעלת המקרקעין, האחראית על תחזוקת השטחים, הרשות המוניציפלית והגוף שנמצא בשטח מטעם הרשות (למשל: מוקד הסיור, פקחים וכו'). 

דוגמה למקרה שבו טיפל משרד הח"מ: ילד שנפגע כתוצאה מנפילה מענף של עץ, במסגרת טיול בית ספר. במקרה זה, הוגשה תביעה נגד כל הגופים האחראיים: בית הספר, חברת המדריכים שליוותה את הטיול, הרשות המקומית שבתחומה היה העץ (ושתפקידה היה לפקח על העצים), חברת הגננות (קבלן פרטי) שסיפקה את שירותי הגינון, קק"ל וכו'.

ניתן להגיש תביעת נזיקין גם במקרים שבהם התאונה שגרמה לנזק אירעה במרחב ציבורי (למשל: רחוב או שטח ציבורי אחר) או במתחם פרטי שהינו ברשות הרבים (אולם אירועים, למשל)

מהי ההתנהלות הנכונה במקרה של תאונה ברשות הרבים?

ניתן להגיש תביעת נזיקין גם במקרים שבהם התאונה שגרמה לנזק אירעה במרחב ציבורי (למשל: רחוב או שטח ציבורי אחר) או במתחם פרטי שהינו ברשות הרבים (כגון: קאנטרי קלאב, אולם אירועים ואפילו מסדרון בית חולים). 

עם זאת, במקרים כאלה חשוב במיוחד להתנהל נכון כבר מהרגע הראשון ולאסוף כמה שיותר פרטים על האירוע, כך שאם תוגש תביעה, ניתן יהיה להוכיח גם את קיום המפגע, גם את הנזק וגם את הקשר בין השניים.

תיעוד המפגע: מיד עם קרות התאונה, חשוב מאוד לתעד את המפגע/ הגורם לתאונה (בור, גבשושית, משטח בלתי תקין, תאורה בלתי מספקת, עצם שמפריע להליכה תקינה באזור, אספלט לא תקין, בור, ערוגת עצים לא תחומה  וכו'). תיעוד - לרבות צילום. 

עדים: כשמדובר בתאונה שהתרחשה במקום ציבורי, חשוב מאוד לקחת פרטי יצירת קשר מאנשים שהיו עדים לאירוע, שיוכלו - במידת הצורך - להעמיד את גרסתם לעניין קרות האירוע ולהימצאות המפגע שגרם לנזק. כמו כן, מומלץ לבדוק האם המקום מצולם ולבקש את פרטי הקשר של הגורם האחראי על הצילומים.

רישום ותיעוד הנזק: כדי לדאוג לשיפוי מלא מהמזיק על הנזק שנגרם כתוצאה מהתאונה, חשוב לאסוף את כל הקבלות ולבצע תיעוד מדויק של כל ההוצאות שנגרמו בעקבות האירוע. 

בפניה הראשונית לקבלת טיפול רפואי, חשוב למסור פרטים מדויקים על האירוע ולוודא שבדו"ח הרפואי נכתבו נסיבות האירוע המלאות, כפי שנמסרו על ידכם.

היוועצות עם עו"ד: לאור העובדה שבתביעות נזיקין יש משמעות רבה לכל פרט שנמסר, חשוב מאוד לא למסור גרסה של המקרה ונסיבותיו לאף גורם (בייחוד גרסה ראשונית, מיד עם קרות האירוע), לפני היוועצות עם עו"ד המתמחה בתחום. הטעות הקטנה ביותר במסירת הפרטים, עלולה להוביל לדחיית התביעה. 

החלטת בית המשפט

לסיכום: ניתן להגיש תביעת נזיקין גם במקרים שבהם התאונה הנזיקית אירעה ברשות הרבים, אך חשוב להתנהל בצורה נכונה מהרגע הראשון, כדי שניתן יהיה להוכיח בהמשך את הקשר הסיבתי בין הנזק להתנהגות הרשלנית של הנתבע.

 

* עו"ד ליאור וימן עוסק בדיני נזיקין וביטוח.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים