zap group mishpati logo

כמה עולה להגיש תביעה בנזיקין?

מתאונות דרכים ועד רשלנות רפואית: מה העלות האמיתית של הגשת תביעה בנזיקין, וכמה עולה כל אחד מרכיביה? כל המידע, לפניכם

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
12.06.17
תאריך עדכון: 12.12.23
11 דק'
כמה עולה להגיש תביעה בנזיקין?

הגשת תביעה בנזיקין, בין אם כתוצאה מנפילה ברחוב, תאונת דרכים או רשלנות רפואית, יכולה להיות עסק יקר מאוד. חוות דעת, אגרות משפט וכמובן שכר טרחת עורך הדין יכולים לעלות הון תועפות, ולגרום לתובע הפוטנציאלי לחשוב פעמיים אם להכניס את עצמו להרפתקה משפטית.

כדי להעריך מה העלות האמיתית של הגשת תביעה בנזיקין, פנינו לשני עורכי דין המתמחים בתחום, כדי שיפרטו כמה עולה כל רכיב בתביעה. פירוט העלויות חולק לפי שלושה סוגים של תביעות: תביעות רגילות שעניינן נזקי גוף, תביעות עקב תאונות דרכים, ותביעות רשלנות רפואית.

"בשונה מתאונות דרכים, שבהן לא צריך להוכיח אשמה, בתיקים של נזקי גוף יש להוכיח התרשלות ביחס לפגיעה. זה מגדיל את הסיכוי שהתובע לא יקבל פיצוי, ועורך הדין חייב לקחת את זה בחשבון בשכר הטרחה שהוא גובה"

תביעות נזקי גוף: הסיכון מגולם בשכר הטרחה

אדם נופל ברחוב על המדרכה ומעוניין לתבוע את העירייה. כמה זה צפוי לעלות לו? לדברי עו"ד ידידיה בלויגרונד, מדובר בתביעות בהן קיימת חובה להוכחת אשמה, ולפיכך קיים גם סיכון מסוים לדחיית התביעה, ולכן עורכי דין מגלמים את הסיכון בשכר הטרחה שהם גובים.

"בשונה מתאונות דרכים, שבהן לא צריך להוכיח אשמה, בתיקים של נזקי גוף יש להוכיח התרשלות ביחס לפגיעה. זה מגדיל את הסיכוי שהתובע לא יקבל פיצוי, ועורך הדין חייב לקחת את זה בחשבון בשכר הטרחה שהוא גובה", אומר עו"ד בלויגרונד. 

על רקע זה, עורכי דין נוהגים לגבות שיעור גבוה יחסית מסכום הפיצוי שיתקבל בתביעה, בין 17% ל- 23%. במקביל, רבים נוהגים לדרוש מקדמה על חשבון הפיצוי הסופי שיתקבל. "אם התובע יזכה בתביעה, המקדמה תקוזז משכר הטרחה שישולם".

"תמחור מקדמת שכר הטרחה  נעשה גם בהתאם לסיכויי התביעה ", אומר עו"ד בלויגרונד. "ככל שלתביעה יש סיכוי טוב יותר להתקבל, סכום המקדמה יהיה נמוך יותר, ולהיפך".

לעיתים, בתביעות שהסיכוי שלהן להתקבל נמוך במיוחד או שקיים חשש שלא ניתן יהיה לגבות את הפיצוי שיתקבל מהנתבע, נוהגים חלק מעורכי הדין לדרוש סכום מוגדר מראש, "למרות זאת, די נדיר שמסכמים על סוג כזה של שכר טרחה " אומר עו"ד בלויגרונד.

לדברי עו"ד בלויגרונד, חוות דעת של מהנדס עשויה לעלות 5,000 שקל + מע"מ, שאליה עשויה להצטרף עלות נוספת של בדיקה במכון התקנים, שעשויה להסתכם ב-2,000 שקל נוספים

עליות חוות דעת: רפואית, הנדסית

עלות משמעותית נוספת בתביעות נזקי גוף היא של חוות דעת רפואיות. לדברי עו"ד בלויגרונד, העלות של כל חוות דעת תנוע בין 5,500-4,500 שקל + מע"מ, כשיש גם חוות דעת יקרות יותר. "לכל תביעת נזקי גוף חייבים לצרף חוות דעת רפואית, אך במקרים קלים יותר ניתן להסתפק גם בתעודת רופא, שהיא חוות דעת בהיקף מצומצם יותר". עלות תעודה זו היא 1,800-1,500 שקל.

לעיתים נדרשות חוות דעת נוספות, למשל חוות דעת הנדסיות. לדברי עו"ד בלויגרונד, חוות דעת של מהנדס עשויה לעלות 5,000 שקל + מע"מ, שאליה עשויה להצטרף עלות נוספת של בדיקה במכון התקנים, שעשויה להסתכם ב- 2,000 שקל נוספים.

ככל שחוות הדעת הנדרשת דורשת מומחיות ספציפית יותר, כך סכום התשלום יהיה גבוה יותר. "זה יכול להיות מהנדס סירות, קצין בטיחות ימי ועוד ועוד. העלות משתנה, וגדלה ככל שמדובר במומחיות מיוחדת", אומר עו"ד בלויגרונד. היא יכולה לנוע בין 3,000 שקל ל-10,000 שקל".

לעלויות אלה, יש להוסיף את עלות אגרת משפט, שבבית משפט שלום עומדת על 703 שקלים (1,196 שקל בבית המשפט המחוזי), וכן לקחת בחשבון את האפשרות שעל התובע יושתו הוצאות הנתבע, ככל שהתביעה תידחה. מאידך, אם תתקבל התביעה, הצד שכנגד צפוי לשלם את הוצאות המשפט. 

לעלויות אלה, יש להוסיף את עלות אגרת משפט, שבבית משפט שלום עומדת על 703 שקלים 

חשבון בבקשה

אגרת משפט - 703 שקלים, בבית משפט שלום (1,196 שקל במחוזי)

חוות דעת רפואיות* - 4,500-5,500 שקל + מע"מ

חוות דעת מקצועית** (מהנדס, קצין ביטוח וכו') - 5,000 שקל + מע"מ

שכר טרחת עורך דין - 17%-23% מסכום הפיצוי הסופי

מקדמה - 3,500-4,500 שקל + מע"מ (תקוזז משכר הטרחה במקרה של קבלת התביעה)

---------------------------------------------------------------------

*לעיתים, ניתן להסתפק בתעודת רופא שעלותה נמוכה יותר - 1,500-1,800 שקל + מע"מ

** ככל שזו נדרשת במסגרת התיק

שכר הטרחה המקסימאלי שניתן לגבות בתיקים של תאונות דרכים קבוע בחוק הפלת"ד ובכללי לשכת עורכי הדין. כאשר התיק נסגר בפשרה ללא הגשת תביעה, השכר לא יעלה על 8% מסכום הפשרה

תאונות דרכים: חברת הביטוח תשא ברוב העלויות

תיקים של תאונות דרכים נחשבים, כאמור, לבטוחים יותר עבור עורכי דין, היות שאין צורך להוכיח בהם את שאלת האשמה. לפיכך, שכר הטרחה שיקבלו, ישקף את רמת הסיכון שנחשבת נמוכה יותר.

שכר טרחת עורך דין בתביעות לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים יקבע באחוזים מהסכום המתקבל בתביעה. 
שכר הטרחה המקסימאלי שניתן לגבות בתיקים של תאונות דרכים קבוע בחוק הפלת"ד ובכללי לשכת עורכי הדין. כאשר התיק נסגר בפשרה ללא הגשת תביעה, השכר לא יעלה על 8% מסכום הפשרה; כאשר הושגה פשרה לאחר הגשת תביעה, השכר לא יעלה על 11% מסכום הפשרה, וכשהוגשה תביעה וניתן פסק דין, שכר הטרחה לא יעלה על 13% מהסכום שנפסק. כל הסכומים אינם כוללים. מע"מ.

גם מינוי מומחים שונה בתביעות מסוג זה מתביעות רגילות על נזקי גוף. בשונה מתביעת נזקי גוף רגילות שאינן תאונת דרכים, אין צורך בצירוף חוות דעת רפואית לכתב התביעה ואף לא ניתן להגיש במצורף חוות דעת רפואית, אלא יצורף תיעוד רפואי  אשר משקף את הטיפול שניתן לתובע בעקבות התאונה, וההכרעה בכל שאלה שברפואה תהיה על פי חוות דעת מומחה שימונה מטעם בית המשפט ולחילופין קביעת נכות על פי דין, כגון: במצב בו התאונה הנה גם תאונת דרכים וגם תאונת עבודה, שם ניתן לפנות לביטוח לאומי ו"להשתמש" בהחלטת המוסד לביטוח לאומי כנכות על פי דין. 

"אם יתבקש, למשל, מינוי של אורתופד, עלותו צפויה לעמוד על 4,500-5,500 שקל + מע"מ, אבל מי שיישא בעלות זו ברוב המוחלט של המקרים היא חברת הביטוח שנתפסת כגוף החזק יותר", אומר עו"ד בלויגרונד. "לעיתים נדירות מי שיישא בעלות יהיה התובע". 

עם זאת, אם יתברר שמינוי המומחה לא היה מוצדק, בסופו של דבר עלול התובע לשאת בעלות חוות הדעת, שתופחת מסכום הפיצוי. בנוסף, אם התובע מחליט לחקור את המומחה, קיימת עלות נוספת שהיא שכר המומחה עבור החקירה, המוערכת בכ-2,500 שקל. "גם בעלות זו תשא חברת הביטוח, אם יתברר שהחקירה היתה מוצדקת", אומר עו"ד בלויגרונד.

לעלויות אלה יש להוסיף הערכות רפואיות, שלעיתים נדרשות מטעם התובע כדי שיוכל להעריך את מצבו ביחס להצעת פשרה אפשרית. עלות תעודה רפואית היא 1,800-1,500 שקל.

לבסוף, יש לקחת בחשבון את עלות איסוף החומר הרפואי בתביעה, שיכולה להסתכם ב-100-200 שקל ויותר מכך, ואת עלות אגרת המשפט, שכאמור עומדת על 703 שקלים בבית משפט השלום.

"בתביעות בגין תאונות דרכים, רוב ההוצאות יושתו על חברות הביטוח, כלומר גם את מה שהוצאנו בפועל נקבל בחזרה", אומר עו"ד בלויגרונד. "לכן, בשורה התחתונה, לתובעים אין מה לחשוש".

אם התובע מחליט לחקור את המומחה, קיימת עלות נוספת שהיא שכר המומחה עבור החקירה, המוערכת בכ-2,500 שקל. "גם בעלות זו תשא חברת הביטוח, אם יתברר שהחקירה היתה מוצדקת", אומר עו"ד בלויגרונד

חשבון בבקשה

אגרת משפט - 703 שקלים, בבית משפט שלום (1,196 שקל במחוזי)

איסוף חומר רפואי - 100-200 שקל ויותר

חוות דעת רפואיות* - סדר גודל של 5,500-4,500 שקל + מע"מ

עלות חקירת המומחה (שכר המומחה)** – 2,500 שקל + מע"מ

שכר טרחת עורך דין - 13%-8% מסכום הפשרה או פסק הדין הסופי

---------------------------------------------------------------------

* ברוב המוחלט של המקרים תישא חברת הביטוח בעלות זו.

** ככל שזו נדרשת; אם החקירה תתברר כמוצדקת, חברת הביטוח תישא בעלות זו מאוחר יותר.

לפעמים נדרשות חוות דעת משלימות, המתייחסות לחוות הדעת של הצד השני. "המומחים יכולים לא לגבות על כך תשלום נוסף או לדרוש עוד כמה אלפי שקלים", מסבירה ד"ר קמחי

רשלנות רפואית: עלויות גבוהות של חוות הדעת

לדברי ד"ר שלהב קמחי, עו"ד שהינה גם רופאה בהכשרתה המתמחה בייצוג נפגעי רשלנות רפואית, עיקר ההוצאות בתביעות בתחום זה נוגעות לגיבוש חוות דעת רפואיות. העלות הממוצעת של חוות דעת רפואית הינה בדרך כלל בסדר גודל של 4,000 - 10,000 ₪ או יותר, תלוי במורכבות התיק ובתחום הרפואי בו ניתנת חוות הדעת.

"חוות הדעת נדרשות הן כדי להוכיח את שאלת הרשלנות והן בתחום הקשר הסיבתי בין הרשלנות לנזק ושיעור הנזק. לעיתים יש צורך ביותר מחוות דעת אחת במקרים שבהם הנזק רב-תחומי או שאינו חופף את התחום הרפואי במסגרתו בוצעה הרשלנות", מסבירה ד"ר קמחי. "למשל בתביעה על נזק שנגרם בלידה, נדרשת חוות דעת גניקולוגית שתבסס את הרשלנות בלידה. בנוסף נדרשת חוות דעת בעניין הקשר הסיבתי בין הרשלנות לנזק שנגרם ליילוד, ובעניין שיעור הנזק שנגרם. אם הנזק שנגרם הוא נוירולוגי, נדרשת, בנוסף לחוות הדעת בתחום הגינקולוגי, גם חוות דעת מנוירולוג. אם בזמן הלידה משכו את התינוק חזק מדי ונגרם לו עקב כך שיתוק ביד, נדרשת חוות דעת מאורתופד. יש לציין, כי יש לשלם את הסכום המלא רק לאחר שהמומחה עיין בתיעוד והביע נכונות לערוך חוות דעת. העיון הראשוני בתיעוד יכול להיות כרוך אף הוא, אם כי לא תמיד, בתשלום של כמה אלפי שקלים שמקוזזים בדרך כלל מעלות חוות הדעת הסופית".

לפעמים נדרשות חוות דעת משלימות, המתייחסות לחוות הדעת של הצד השני. "המומחים יכולים לא לגבות על כך תשלום נוסף או לדרוש עוד כמה אלפי שקלים", מסבירה ד"ר קמחי.

יש לקחת בחשבון גם את האפשרות שיידרש מינוי מומחה מטעם בית המשפט, ככל שקיים פער משמעותי בין חוות הדעת של הצדדים. "במקרה כזה התובע יצטרך לשאת במחצית מעלות המומחה, שנתונה בדרך כלל לשיקול דעת המומחה, אם כי בתי המשפט לרוב מגבילים את הסכום", אומרת ד"ר קמחי. 

עלות נוספת נוגעת לשכר העדים או לשכר המומחה, ככל שאלה נדרשים להגיע לבית המשפט. לדברי ד"ר קמחי, עלות שכר העדים יכולה לנוע בין מאות שקלים לאלפי שקלים בודדים. מנגד עלות שכר המומחה עשויה להסתכם באלפי שקלים. 

שכר הטרחה שגובה עורך הדין בתיקים אלה נגזר בדרך כלל מהסכום הסופי שנקבע. אם התובע לא מצליח בתביעתו וזו נדחית, עורך הדין לא יקבל דבר. לדברי ד"ר קמחי, "לרוב מקובל לסכם על שכר טרחה של 30%-20% מסכום הפיצוי שנפסק, שעשוי להיות גבוה מאוד". יצוין, כי בשונה מתאונות דרכים, לא קיימת מגבלה על שכר הטרחה המשולם. חלק ניכר משכר הטרחה מוחזר לתובע ע"י חברות הביטוח במקרה של זכיה או פשרה.

לאלה יש להוסיף, את עלות האגרה לבית המשפט (כאמור, 703 שקלים בשלום ו-1,196 שקל במחוזי) ואת עלות צילום התיעוד הרפואי שיכולה להגיע לכמה מאות שקלים.

האם המנתחים התרשלו?

לדברי ד"ר קמחי, התיק יכול לעבור להליך גישור בהסכמת הצדדים, שגם הוא כרוך בתשלום של כמה אלפי שקלים. "יש לקחת בחשבון שאם מפסידים, עלולים לשלם את הוצאותיו של הצד השני, שעשויות להסתכם בכמה עשרות אלפי שקלים. עם זאת, במרבית המקרים בתי המשפט פוטרים את התובע מתשלום הוצאות לצד השני, גם אם הוא מפסיד".

עלות נוספת נוגעת לשכר העדים או לשכר המומחה, ככל שאלה נדרשים להגיע לבית המשפט. לדברי ד"ר קמחי, עלות שכר העדים יכולה לנוע בין מאות שקלים לאלפי שקלים בודדים. מנגד עלות שכר המומחה עשויה להסתכם באלפי שקלים

חשבון בבקשה

שכר טרחת עורך דין - 30%-20% מהסכום שיתקבל (עורך הדין עשוי גם לא לקבל דבר)

חוות דעת רפואיות* – 10,000-4,000 שקל + מע"מ 

חוות דעת משלימות** - ללא צורך בתשלום נוסף - תוספת של כמה אלפי שקלים בודדים

עלות חקירת המומחה (שכר המומחה) - כמה אלפי שקלים

עלות חקירת עדים - כמה מאות שקלים עד כמה אלפי שקלים

אגרת משפט - 703 שקלים בבית משפט שלום (1,196 שקל במחוזי)

איסוף חומר רפואי - 100-200 שקל ויותר

---------------------------------------------------------------------

* לעיתים נדרשת יותר מחוות דעת אחת

** ככל שאלה נדרשות, על רקע צורך להגיב לחוות הדעת של הצד השני

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה