zap group mishpati logo

7 דברים שכדאי לדעת על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

אם נפגעתם בתאונת דרכים בדרך לעבודה או בחזרה ממנה תוכרו גם כמי שנפגעו בתאונת עבודה. מה עוד חשוב לדעת על הסיטואציה הייחודית?

מאת: עו"ד אמה אליאב
18.03.19
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
7 דברים שכדאי לדעת על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

רבים אינם יודעים זאת, אך כל תאונה הנגרמת בדרך למקום העבודה או בחזרה ממנו הביתה נחשבת לתאונת עבודה. בנוסף, כל תאונה המתרחשת כאשר העובד סוטה ממסלול נסיעתו הרגיל לצורך תפילה בבית הכנסת או הסעת הילד לגן נחשבת לתאונת עבודה.

ריבוי המקרים של תאונות עבודה שנחשבות גם לתאונות דרכים מחייב להבין לעומק סיטואציה זו. איזה פיצוי מקבלים על תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, למי פונים תחילה, ואילו חריגים לא מזכים בפיצוי - בכך נבקש לעסוק בשורות הקרובות.

תאונת עבודה מוגדרת כתאונה שאירעה לעובד תוך כדי ועקב עבודתו. כלומר, יש להוכיח קשר סיבתי בין העבודה לבין הפגיעה

1. רוצים פיצוי? הוכיחו קשר סיבתי

תאונת עבודה מוגדרת כתאונה שאירעה לעובד תוך כדי ועקב עבודתו. כלומר, יש להוכיח קשר סיבתי בין העבודה לבין הפגיעה. נוסף על כך, יש להראות שהפעילות שבמהלכה נגרמה הפגיעה קשורה לעבודה (פגיעה מפעילות שלא קשורה לעבודה, למשל ממשחק כלשהו, לא תוכר כתאונת עבודה).

כל עובד שנוסע מביתו לעבודה ומהעבודה לבית, ונפגע בתאונת דרכים, יחשב הדבר גם כתאונת עבודה במוסד לביטוח לאומי

2. שליחים על טוסטוס, אתם מכוסים

המקרה הקלאסי של תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה הוא זה שבה נפגעים שליחים של רשתות מזון, בעת שהם נעים על טוסטוס בכביש. הפגיעה במקרה כזה נגרמת תוך כדי ועקב העבודה. באופן דומה, יוכרו כתאונות עבודה גם תאונות שבהן מעורבים נהגי אוטובוסים, נהגי מונית, מורים לנהיגה, נהגי הובלות ועוד. אולם, גם כל עובד אחר, שנוסע מביתו לעבודה ומהעבודה לבית, ונפגע בתאונת דרכים, יחשב הדבר גם כתאונת עבודה במוסד לביטוח לאומי.

חוק הביטוח הלאומי מרחיב את ההגדרה של תאונת עבודה גם לתאונות המתרחשות בדרך שעושה העובד מהבית לעבודה או בחזרה ממנה

3. נפגעתם בדרך הביתה? אתם זכאים לפיצוי

חוק הביטוח הלאומי מרחיב את ההגדרה של תאונת עבודה גם לתאונות המתרחשות בדרך שעושה העובד מהבית לעבודה או בחזרה ממנה. הגדרה זו רוככה בחוק: התאונה יכולה להתרחש לאו דווקא בנסיעה, אלא גם בהליכה, וגם אם העובד עושה את דרכו מהמקום שבו לן ולא מביתו.

אם העובד סוטה ממסלולו כדי להסיע את ילדיו לגן, נחשבת התאונה לתאונת עבודה. בנוסף, גם עובד שסטה ממסלולו הרגיל כדי להתפלל בבית הכנסת, ייחשב לנפגע בתאונת עבודה

4. גם סטייה מהדרך לגן של הילד נחשבת

באופן עקרוני, אם העובד סוטה ממסלולו הרגיל בדרך לעבודה או בחזרה ממנה (למשל, כדי לעשות קניות בסופר), הוא לא יוכר כנפגע תאונת עבודה. ואולם, קיימים לכך בחוק מספר חריגים: ככל שהעובד סוטה ממסלולו כדי להסיע את ילדיו לגן, נחשבת התאונה לתאונת עבודה. בנוסף, גם עובד שסטה ממסלולו הרגיל כדי להתפלל בבית הכנסת, ייחשב לנפגע בתאונת עבודה.

אם נסעתם לאכול ארוחת צהרים עם עמיתים לעבודה ונפגעתם בדרך למסעדה. גם תאונה בנסיבות כאלה נחשבת לתאונת דרכים ולתאונת עבודה גם יחד 

5. פגיעה בדרך להפסקת צהרים - גם מזכה

תאונת דרכים שהיא תאונת עבודה יכולה להתרחש גם בנסיבות אחרות. למשל, אם נסעתם לאכול ארוחת צהרים עם עמיתים לעבודה ונפגעתם בדרך למסעדה. גם תאונה בנסיבות כאלה נחשבת לתאונת דרכים ולתאונת עבודה גם יחד.

אם תפנו קודם לביטוח הלאומי, כל קביעה שתיקבע על ידי הוועדה הרפואית מטעמו מבחינת אחוזי הנכות תחייב גם את ביטוח החובה ותשפיע על הפיצוי. במקביל היא תפשט את התביעה נגד חברת הביטוח ותייעל את ההליך

6. לפנות קודם לביטוח לאומי או לביטוח החובה? שאלה טובה

בתיקים הנוגעים לתאונת דרכים, שהיא גם תאונת עבודה, הנפגע יכול גם לפנות לביטוח הלאומי, לצורך קבלת דמי פגיעה וקביעת אחוזי הנכות, וגם להגיש תביעה לפי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים נגד חברת ביטוח החובה.

השאלה למי לפנות קודם לכן אינה טריוויאלית. אם תפנו קודם לביטוח הלאומי, כל קביעה שתיקבע על ידי הוועדה הרפואית מטעמו מבחינת אחוזי הנכות תחייב גם את ביטוח החובה ותשפיע על הפיצוי. במקביל היא תפשט את התביעה נגד חברת הביטוח ותייעל את ההליך.

מנגד, אם תגישו תחילה תביעה לפי חוק הפלת"ד נגד ביטוח החובה דרגת הנכות שתיקבע על ידי המומחה מטעם בית המשפט לא תחייב את הביטוח הלאומי. 

כל פיצוי שיתקבל מהביטוח הלאומי יקוזז מהפיצוי שתקבלו מביטוח החובה

7. התכוננו לקיזוז של כספי הביטוח הלאומי 

דבר חשוב נוסף שיש לקחת בחשבון הוא, כי כל פיצוי שיתקבל מהביטוח הלאומי יקוזז מהפיצוי שתקבלו מביטוח החובה. מאחר שהביטוח הלאומי מאפשר לקבל רק 75% מהשכר, את ההשלמה ניתן לקבל מביטוח החובה. בנוסף, יש רכיבים שביטוח לאומי לא מפצה עליהם, כמו עוגמת נפש, הוצאות רפואיות פרטיות או נסיעות ועוד, שאותם כדאי לדרוש מביטוח החובה.

מיד לאחר התאונה כאשר מקבלים טיפול רפואי ראשוני, יש להקפיד לומר לרופא כי מדובר בתאונת דרכים, ולהדגיש כי זו התרחשה בדרך לעבודה או ממנה 

טיפים חשובים לעניין תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה

ראשית, מיד לאחר התאונה כאשר מקבלים טיפול רפואי ראשוני, יש להקפיד לומר לרופא כי מדובר בתאונת דרכים, ולהדגיש כי זו התרחשה בדרך לעבודה או ממנה (או כל חריג אחר שנמנה לעיל). חשוב לוודא כי הרופא כותב את כל מה שאתם אומרים לו, ותבקשו ממנו "תעודה רפואית ראשונה לנפגע בעבודה".

שנית, הודיעו למעביד על התאונה מהר ככל האפשר, ובקשו ממנו טופס הפנייה לטיפול רפואי (המכונה גם בל/250).

שלישית, דווחו על כל כאב, ולו הקל שבקלים, כבר בתחילת הדרך. חשוב שלא תגבילו את עצמכם לנזק קונקרטי, כדי שלא להגביל את עצמכם מאוחר יותר.

רביעית, היוועצו עם עורך דין מנוסה הבקיא בתחום זה כבר בתחילת הדרך. תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יוצרת סיטואציה משפטית מורכבת. אל תתמודדו עם כך לבד.

בית המשפט קבע

לסיכום, תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה מאפשרת לנפגע לפנות גם לביטוח הלאומי לצורך קבלת דמי פגיעה וקביעת אחוזי הנכות והקצבה וגם להגיש תביעה לפיצוי נגד חברת ביטוח החובה, לפי חוק הפלת"ד.
מדובר בסיטואציה ייחודית, שרלוונטית לא רק לנהגים מקצועיים שנפגעים בתאונה (נהגי מוניות, נהגי אוטובוסים, שליחים וכו'), אלא לכל מי שנפגע בתאונה בדרך לעבודה או בחזרה ממנה, וכן בסיטואציות נוספות המנויות בחוק.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה