zap group mishpati logo

מחלות מקצוע ומיקרוטראומה: מה צריך להוכיח לביטוח לאומי?

עובדים שנחשפים לאורך שנים לחומרים מסוכנים או לרעש עלולים לפתח מחלות מקצוע שניתן לקבל עליהן פיצוי. מה צריך לעשות בדרך לשם?

מאת: עו"ד צבי פרדיס
13.05.19
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
מחלות מקצוע ומיקרוטראומה: מה צריך להוכיח לביטוח לאומי?

במודע, או שלא במודע, לא מעט עובדים חשופים לאורך הקריירה שלהם לתנאי עבודה לא פשוטים. כך למשל, חלקם באים במגע עם חומרים כימיים מסוכנים, ואחרים חשופים באופן קבוע לקרינה כלשהי או לרעש פוגעני. 

מסתבר, כי כאשר עובדים נחשפים לתנאים כאלה באופן יומיומי ובמשך שנים, הם עלולים ללקות במחלות, המכונות מחלות מקצוע, שעליהן ניתן לקבל פיצוי מהביטוח הלאומי.

בעניין זה נבקש להתמקד בשורות הקרובות, ולהסביר מהן אותן מחלות מקצוע המוכרות על ידי הביטוח הלאומי, ומהי מיקרוטראומה, קטגוריה דומה שפותחה כדי לתת מענה לשורה של מחלות שלא זכו קודם לכן למענה על ידי הביטוח הלאומי.

מחלת מקצוע היא מחלה המתגבשת אצל העובד בשל תנאי עבודתו

מהי מחלת מקצוע? 

מחלת מקצוע הינה מחלה שבה לוקה עובד במהלך עבודתו. מחלה זו צריכה להיגרם לאותו עובד באופן ישיר בשל חשיפה לחומרים מסוימים או לסביבה מסוימת הנובעת מאופי העבודה.

בניגוד לתאונה בעבודה, מחלת מקצוע אינה מקרה של פגיעה חד-פעמית, שאירעה במקום מסוים ובזמן נתון

מה ההבדל בין מחלת מקצוע לבין תאונת עבודה?

בניגוד לתאונה בעבודה, מחלת מקצוע אינה מקרה של פגיעה חד-פעמית, שאירעה במקום מסוים ובזמן נתון. 

מחלת מקצוע היא מחלה המתגבשת אצל העובד בשל תנאי עבודתו. על פי ההגדרה בחוק הביטוח הלאומי, "מחלת מקצוע" היא מצב שבו לוקה שכיר במחלה מסוימת עקב עבודתו אצל המעביד או מטעמו, או מחלה שלוקה בה המבוטח העצמאי עקב פעולות הנדרשות ממנו מתוקף תפקידו.

יש לא מעט דוגמאות למחלות מקצוע המוכרות על ידי הביטוח הלאומי. רשימה חלקית של מחלות אלה: צרידות, ליקוי שמיעה וטנטון תמידי, דלקת בתעלה הקרפלית (CTS), מחלות אונקולוגיות ועוד.

המוסד לביטוח לאומי מציב תנאים רבים, שבהם צריך המבוטח לעמוד לצורך הכרה כחולה במחלת מקצוע, וברוב המקרים יש להגיש לצורך כך תביעה לבית הדין האזורי לעבודה

מה יש לעשות כדי שהמחלה שממנה אתה סובל תוכר כמחלת מקצוע?

כדי שמחלה או נזק גופני שנגרם לכם במקום העבודה יוכרו כ"מחלת מקצוע", תידרשו להוכיח לביטוח לאומי קשר ישיר בין התפתחותה של אותה מחלה לבין משלח היד והעיסוק שלכם.

יש לציין, כי מדובר במשימה לא פשוטה, וכלל לא קל למבוטח להוכיח כי אכן ישנו קשר בין הפגיעה לבין העיסוק שלו במקום עבודתו. 

המוסד לביטוח לאומי מציב תנאים רבים, שבהם צריך המבוטח לעמוד לצורך הכרה כחולה במחלת מקצוע, וברוב המקרים יש להגיש לצורך כך תביעה לבית הדין האזורי לעבודה.

מיקרוטראומה פירושה פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, שנגרמו לעובד באיבר מסוים במהלך עבודתו, ואשר התגבשו לכדי פגיעה מסוימת

מהי מיקרוטראומה? 

מיקרוטראומה פירושה פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, שנגרמו לעובד באיבר מסוים במהלך עבודתו, ואשר התגבשו לכדי פגיעה מסוימת. 

הלכה למעשה, החוק מאפשר לעובד להוכיח כי במסגרת עבודתו הוא ביצע פעולה מסוימת באופן שיטתי, ופעולה זו גרמה לאיבר מסוים בגופו להישחק. בעקבות שחיקה זו, נפגעה בהכרח יכולתו של אותו עובד לעבוד על בסיס יומיומי, ולכן תיחשב פגיעה זו כ"מחלת מקצוע".

רשימת מחלות המקצוע בתקנות הביטוח הלאומי היא רשימה סגורה שנקבעה לפני עשרות שנים, וכמעט לא עודכנה

מה ההבדל בין מחלות מקצוע ומיקרוטראומה?

באופן עקרוני, מדובר בקטגוריות דומות מאוד. רשימת מחלות המקצוע בתקנות הביטוח הלאומי היא רשימה סגורה שנקבעה לפני עשרות שנים, וכמעט לא עודכנה. על רקע זה, וכדי לתת מענה למחלות רבות חדשות, פותחה קטגוריית המיקרוטראומה.

מיקרוטראומה - העובד יידרש להראות כי נגרמו לו פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, שגרמו לו לנזק גופני ממשי. כמו כן, יהיה עליו להוכיח קשר סיבתי בין תנאי העבודה שאליהם נחשף לנזק אשר נגרם לו

מה התנאים להכרה במיקרוטראומה?

כדי להוכיח כי עובד סובל מפגיעת מיקרוטראומה, שתוכר כתאונת עבודה, עליו לעמוד במספר מבחנים. העובד יידרש להראות כי נגרמו לו פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, שגרמו לו לנזק גופני ממשי. כמו כן, יהיה עליו להוכיח קשר סיבתי בין תנאי העבודה שאליהם נחשף לנזק אשר נגרם לו.

יצוין, כי אחד התנאים הנחוצים לצורך הכרה במיקרוטראומה הוא להוכיח כי כל אחת מאותן פגיעות זעירות, חוזרות ונשנות, הינה פגיעה עצמאית, אשר ניתנת לאיתור מבחינת מקום וזמן.

כמו כן, יש להוכיח כי הצטברותן של הפעולות שבוצעו על ידי העובד היא זו שגרמה למחלה, וזאת בניגוד למצב רפואי מסוים אשר רק הגביר מחלה קיימת, למשל.

על המבוטח להוכיח את הפעולות החוזרות והנשנות, שאותן ביצע במשך השנים על מנת שיעמדו במבחן הפסיקה, ואז, ורק אז, תביעתו תוכר

האם התנועות החוזרות והנשנות חייבות להיות הגורם היחיד למיקרוטראומה?

לא. כדי לזכות בפיצוי צריך אמנם להראות, כי העובד חזר על אותן תנועות זעירות לאורך יום העבודה, אך על פי הפסיקה די בכך שהעבודה תרמה בשיעור של 30% להתפרצות המחלה, והיא לא חייבת להיות הגורם היחיד להתפרצות שלה.

עם זאת, על המבוטח להוכיח את הפעולות החוזרות והנשנות, שאותן ביצע במשך השנים על מנת שיעמדו במבחן הפסיקה, ואז, ורק אז, תביעתו תוכר. לאחר ההכרה, יעבור המבוטח לשלב הוועדות הרפואיות, מכשול נוסף בדרך לפיצוי.

מיקרוטראומה תוכר בדרך כלל במחלות גב וברכיים, אבל קיים עוד מגוון רחב של פגיעות שיוכרו באופן זה

אילו פגיעות נפוצות מוכרות כמיקרוטראומה?

מיקרוטראומה תוכר בדרך כלל במחלות גב וברכיים, אבל קיים עוד מגוון רחב של פגיעות שיוכרו באופן זה. כך למשל, פגיעות מסוימות במרפק יוכרו כמיקרוטראומה, רטט באצבעות ועוד.

פגיעה ברגל

לסיכום, אם נחשפת במהלך העבודה לתנאי עבודה בעייתיים, ובכלל זה לחומרים מסוכנים, קרינה, רעש או רטט, וכתוצאה מאלה נגרם לך נזק גופני, כדאי שתבדוק את הזכאות שלך לקבלת פיצוי עקב מחלת מקצוע או מיקרוטראומה.

כדי שלא ליפול בין הכיסאות, מומלץ כי תפנה לעורך דין בעל ניסיון, הבקיא בתחום זה, כדי שיוכל לסייע לך בהתנהלות נכונה מול הביטוח הלאומי, לצורך קבלת הפיצוי.

* הכותב מייצג תובעים מסוגים שונים בתביעות נזקי גוף, מופיע בכל בתי המשפט בארץ, ובוועדות הרפואיות של הביטוח הלאומי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה