zap group mishpati logo

האם פוליגרף תעסוקתי הוא תנאי לגיטימי לקבלה לעבודה?

הגשתם מועמדות למשרה נחשקת, עברתם בהצלחה תהליכי מיון מפרכים - ועכשיו אתם נדרשים לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית? מה מומלץ לעשות? כל התשובות לכל השאלות

24.10.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
האם פוליגרף תעסוקתי הוא תנאי לגיטימי לקבלה לעבודה?

בעת האחרונה, הרבה עסקים וחברות דורשים ממועמדים למשרות שונות לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית, כחלק מתהליך קבלתם לעבודה. מטרת הבדיקה היא בעיקר לבדוק את אמינות המועמדים. כך, יכול המעסיק לברר האם העובד החדש ישר, אין לו עבר פלילי או עבר בעייתי אחר (הימורים או שימוש בסמים).

בנוסף, בעולם של ריגול תעשייתי בלתי פוסק, בדיקת הפוליגרף של המועמד לעבודה מאפשרת לבדוק האם הוא באמת מעוניין במשרה ולא נשלח על ידי חברה מתחרה, במטרה לאסוף ולגנוב מידע פנימי (תוכניות עסקיות עתידיות, לקוחות פוטנציאליים או פיתוחים חדשים שייתנו לחברה יתרון בשוק).

מנקודת מבט של העובדים, מדובר בחדירה לפרטיות. עובדים אינם רוצים שהמעסיק העתידי (או הקיים) שלהם יידע פרטים שונים על חייהם האישיים ובמיוחד פרטים שאין להם קשר לדרישות התפקיד

האם בדיקת פוליגרף אינה פוגעת בזכות לפרטיות?

נקודת המבט של המעסיק ברורה. עם זאת, מנקודת מבט של העובדים, מדובר בחדירה לפרטיות. עובדים אינם רוצים שהמעסיק העתידי (או הקיים) שלהם יידע פרטים שונים על חייהם האישיים, אותם אינם מעוניינים למסור. מדובר במיוחד בפרטים שאין להם קשר מיידי או עקיף לדרישות התפקיד, אליו הם מגישים מועמדות. מדובר בדילמה המשקפת התנגשות בין זכות המעסיק לברר את אמינות המועמד לבין זכות המועמד לפרטיות.

מהפסיקה עולה בבירור הצורך לשמור על פרטיותו של העובד: על העובד להסכים באופן מלא לביצוע הבדיקה ולא ניתן לכפות אותה עליו

כיצד מכריע החוק בסוגיה?

המחוקק בישראל לא נדרש עדיין להסדרת הסוגייה בחוק. לכן, יש להבין מה קובעת הפסיקה שנוצרה בנושא בבתי הדין לעבודה, במשך השנים. נכון להיום, הפסיקה נמנעת מלשלול או להתיר באופן גורף את השימוש בפוליגרף, במסגרת יחסי עבודה, כולל כתנאי להעסקה. על פי הפסיקה, יש לבחון כל מקרה לגופו, על פי מכלול נסיבותיו.

יחד עם זאת, הפסיקה מתארת את התנאים שיש להקפיד עליהם בעת ביצוע בדיקת פוליגרף תעסוקתית. מהפסיקה עולה בבירור הצורך לשמור על פרטיותו של העובד: על העובד להסכים באופן מלא לביצוע הבדיקה ולא ניתן לכפות אותה עליו. 

מנגד, ניצבת ההבנה של הפסיקה בנוגע לצורכי המעסיק בבדיקת אמינות מקיפה של עובדיו. למשל, בעסקים שבהם מעורב כסף מזומן בסכומים גבוהים או במוסדות המציבים דרישות ביטחוניות מעובדיהם (משרדי הממשלה, כוחות הביטחון וההצלה וכו'). דוגמה מרכזית אחרת הן משרות אמון, בהן העובד נחשף למידע רב בעל ערך כלכלי, לעתים גם פוליטי. על המעסיק לדעת שניתן לסמוך על העובד ולתת בו אמון מלא. בנוסף, כאשר המעסיק מבטיח כי הבדיקה נעשית לכל המועמדים ולא רק לחלק מהם, בית המשפט נוטה לראות את הבדיקה כיותר לגיטימית, משום שאינה משמשת כלי לאפליה.

על המעביד להראות שיש סיבה לגיטימית ברורה לדרישה לעבור מבחן אמינות באמצעות פוליגרף, כתנאי להעסקה. כלומר, על המעסיק להראות שמדובר בתפקיד המחייב בדיקת אמינות מקיפה

האם ניתן להצדיק אי קבלה לעבודה בסירוב לבדיקת פוליגרף?

כאמור, על פי החוק, לא ניתן לחייב אתכם לעבור בדיקת פוליגרף ואינכם מחויבים לעבור בדיקה. עם זאת, ברור שהשאלה החשובה היא האם מותר למעסיק לא לקבל אתכם לעבודה, בשל סירובכם לעבור בדיקת פוליגרף. התשובה לכך אינה חד משמעית. חוקיות הסירוב לבצע את הבדיקה צריכה להיבחן בבית הדין לענייני עבודה, בהתאם לנסיבות המקרה. כך, למשל: על המעביד להראות שיש סיבה לגיטימית ברורה לדרישה לעבור מבחן אמינות באמצעות פוליגרף, כתנאי להעסקה. כלומר, על המעסיק להראות שמדובר בתפקיד המחייב בדיקת אמינות מקיפה; או כשבדיקת הפוליגרף נעשית באותו ארגון לכל מי שמתקבל לעבוד בו, בלי קשר למשרה ספציפית.

מועמד עשוי להישאל האם פוטר בעבר ממקום עבודה אחר בעקבות גניבה או מעילה באמון, האם רימה בעבר מעסיק קודם שלו, האם יש לו רישום פלילי, האם העביר מידע סודי בעבר וכו'

 מהן השאלות השכיחות בבדיקת פוליגרף לפני קבלה לעבודה?

הבדיקה והשאלות בבדיקה מותאמות לצרכי מזמין הבדיקה (המעסיק) ולדרישות התפקיד והאמינות הנדרשת בו מהעובד. כך, למשל: עובד שבמסגרת תפקידו יהיה חשוף לנתוני אשראי רבים, אותם יוכל לנצל לרעה, יישאל שאלות שיתמקדו בעברו הפלילי, במקרים קודמים של מכירת מידע חסוי, בחובות כספיים (חובות הימורים וחובות אחרים).

מועמד עשוי להישאל האם פוטר בעבר ממקום עבודה אחר בעקבות גניבה או מעילה באמון, האם רימה בעבר מעסיק קודם שלו, האם יש לו רישום פלילי, האם העביר מידע סודי בעבר וכו'.

לעומתו, עובד המגיש מועמדות למשרת מתכנת בכיר בחברת הייטק יישאל, מן הסתם, שאלות שיתמקדו באפשרות שהוא נשלח על ידי חברה מתחרה או על מקרים בעבר בהם היה מעורב ב"ריגול" נגד מעסיק. שאלות על חובות כספיים או שימוש בסמים יהיו פחות רלוונטיות במקרה זה.

מועמד עשוי להישאל האם נשלח כדי לגלות מידע פנימי, האם בעבר העביר מידע פנימי, האם הוא נתון לסחיטה מצד מישהו, האם בעבר שיתף סודות אמון, ושאלות דומות אחרות, שמטרתן לבדוק מהי הסיבה להגשת המועמדות לתפקיד? והאם האדם אכן אמין וישר כפי שהוא מצהיר.

האם פוליגרף תעסוקתי הוא תנאי לגיטימי לקבלה לעבודה?(1)

לסיכום: בדיקת פוליגרף תעסוקתית היא מרכיב משמעותי בהערכת התאמת עובדים פוטנציאליים למשרות הדורשות אמינות ומתן אמון. הבדיקה הפכה ליותר נפוצה בשנים האחרונות. על המועמד לעבודה לא מוטלת חובה לעבור את הבדיקה (פרט למשרות במוסדות ביטחוניים), אך דחיית מועמדות בשל סירוב לעבור את הבדיקה אינה בהכרח בלתי חוקית.

* רועי ריקלין, בודק פוליגרף ומתשאל מוסמך

* סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים