zap group mishpati logo

גישור במקרים של ניכור הורי

במיוחד בסיטואציות קשות, כגון ניכור הורי, שבו הורה אחד מסית את הילדים נגד האחר במסגרת הליך גירושין, כדאי לפנות לגישור, שיכול להפחית את עוצמת הרגשות השליליים ולחסוך משאבים לצדדים

19.12.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
גישור במקרים של ניכור הורי

אחד הדברים הנוראיים ביותר שיכולים לקרות להורה בעת הליך גירושין מבן זוגו הוא מצב של ניכור הורי, תסמונת שהינה סוג של התעללות רגשית, שבמסגרתה ילד מתנכר לאחד מהוריו, על רקע גירושין קשים בין זוג ההורים. בשורות הקרובות נבקש להסביר מהו ניכור הורי ולהתמקד באופן שבו הליך גישור יכול לסייע לפתרון קונפליקטים בתוך המשפחה, במיוחד כאשר קיימות תופעות של ניכור הורי. נסביר כיצד גישור עשוי למתן תופעות אלה, ולתרום להליך גירושין קצת יותר סימפטי, בוודאי עבור הילדים.

ניכור הורי הוא כאשר אחד ההורים מסית את הילדים ועושה להם 'שטיפת מוח' כנגד ההורה האחר (ההורה המנוכר), מה שמוביל לא אחת לסיטואציות של נתק של אחד הילדים או כולם מההורה האחר

מהו ניכור הורי?

ניכור הורי הוא תופעה שבמסגרתה אחד ההורים (ההורה המנכר) מסית את הילדים ועושה להם 'שטיפת מוח' כנגד ההורה האחר (ההורה המנוכר), מה שמוביל לא אחת לסיטואציות של נתק של אחד הילדים או כולם מההורה האחר. ההורה המנכר "מטפטף" לילדים מסרים שליליים ביחס להורה השני לאורך זמן.

מסרים אלה יכולים להתייחס, בין היתר, להתנהגותו של ההורה האחר כלפי הילד, בעבר או בהווה, לאופיו הבעייתי וכיוצא באלה. מצב זה יוצר תלות מוחלטת של הילד בהורה המנכר, ומאפשר להורה המנכר להמשיך ולהעמיק הנתק בין הילד להורה המנוכר.

שופט בית המשפט לענייני משפחה בירושלים בדימוס פיליפ מרכוס שחקר את התופעה הסביר כי כתוצאה מההסתה של ההורה המנכר "הילד מצוי בשבי רגשי אצלו, ומתחיל להמציא סיפורים נגד ההורה המנוכר במטרה לרצות את המנכר. הילד מפתח שנאה ופחד כלפי ההורה המנוכר".

הורה מנכר הוגדר כ"הורה הגורם בהתנהגותו או במעשיו לנתק בין ההורה האחר לילד, באופן שמסב נזק חמור לילד ולהתפתחותו הרגשית התקינה תוך פגיעה בזכות הילד וההורה האחר לקיום קשר תקין"

איך מתייחס המחוקק לתופעת הניכור ההורי?

בתי המשפט מתייחסים לתופעה בחומרה. עם זאת, לא קיים חוק ספציפי שיוצא כנגדה. בהצעת חוק שהוגשה לכנסת בינואר 2018 בנושא ניכור הורי הוגדר ההורה המנכר כ"הורה הגורם בהתנהגותו או במעשיו לנתק בין ההורה האחר לילד, באופן שמסב נזק חמור לילד ולהתפתחותו הרגשית התקינה תוך פגיעה בזכות הילד וההורה האחר לקיום קשר תקין". ואמנם, התופעה של שימוש בילדים כאמצעי לחץ על הצד השני היא תופעה ידועה, אולם ללא ספק ניכור הורי הוא בקצה הסקאלה מבחינת החומרה של תופעת השימוש בילדים.

ההערכה היא כי אלפי הורים בישראל מתמודדים עם ניכור הורי. תופעה זו חושפת את הילדים בבגרותם להשפעות הרסניות, לרבות הרס עצמי, קושי בקיום מערכות יחסים זוגיות, הידרדרות לסמים ואלכוהול ועוד

מהי ההשפעה של ניכור הורי על ילדים?

מחקרים רבים שנעשו ביחס להשפעה של הניכור ההורי על הילדים בבגרותם חושפים השפעות הרסניות שיש לתופעה, לרבות הרס עצמי, קושי בקיום מערכות יחסים זוגיות, הידרדרות לסמים ואלכוהול ועוד.
הציבור הרחב לא ממש מכיר את התופעה, אולם מדובר בתופעה רחבת מימדים. אין בנמצא נתונים מדויקים על היקפה, אולם ההערכה היא כי אלפי הורים מתמודדים עם ניכור הורי בישראל.

גישור מתאים גם במקרים של ניכור הורי והוא אופציה מהירה יותר לעומת הליך הגירושין שמתנהל באמצעות תביעות משפטיות ועלול להימשך לאורך שנים, תוך הוצאת כספים אדירה

איך ניתן להתמודד עם ניכור הורי באמצעות גישור?

מטבע הדברים, במקרים של ניכור הורי הקונפליקט בין ההורים מועצם, והליך הגירושין בדרך כלל מתנהל באמצעות תביעות משפטיות הנמשכות לאורך שנים, תוך הוצאת כספים אדירה. חשוב לדעת: גישור נכון ומתאים גם במקרים של ניכור הורי!

בהליך גישור, ההורים נמצאים בתקשורת ישירה, האווירה נינוחה והם יכולים להעלות כל נושא וסיטואציה שמטרידים אותם לצורך חשיבה משותפת על פתרונות אפשריים

איך גישור יכול לסייע לפתרון של תופעות כגון ניכור הורי?

לגישור יש יתרונות רבים על פני ניהול הליך משפטי אגרסיבי, יקר וממושך, שעלול גם לגרום לנזקים קשים לילדים בהמשך. הנה כמה מהסיבות מדוע כדאי לפנות להליך של גישור בסכסוכי גירושין, במיוחד כאשר קיים ניכור הורי:

גישור יכול להוריד את המתח ולהפחית את רגשות האיבה בין הצדדים - בראש ובראשונה, בניגוד להליך משפטי שבאופן אינהרנטי מעצים את הקונפליקט ואת הרגשות השליליים, בהליך גישור קורה בדיוק ההיפך. ההורים נמצאים בתקשורת ישירה, האווירה נינוחה, והם יכולים להעלות כל נושא וסיטואציה שמטרידים אותם לצורך חשיבה משותפת על פתרונות אפשריים.

גישור הוא אופציה זולה בהרבה לעומת הליך גירושין רגיל - בדרך כלל במקרים של ניכור הורי הקונפליקט והקרע בין ההורים הוא חריף מאוד, והדבר מיתרגם לתביעות ההדיות בבתי משפט. ההליך המשפטי, באמצעות עורכי הדין, מעצם טבעו מעצים עוד יותר את הקונפליקט ומונע מצבי ויתור ופשרה. כך בני הזוג - ההורה המנכר וההורה המנוכר - מוצאים עצמם בהליכים משפטיים בלתי נגמרים העולים להם הון עתק.

גישור הוא אופציה מהירה בהרבה לעומת הליך בבית המשפט - בשל הסרבול של המערכת המשפטית והעומס הרב המוטל עליה וכן הקצנת הרגשות במסגרת ההליך המשפטי, מדובר בהליך שלעיתים נמשך שנים ארוכות ומלווה במתח רב ובתסכול. בגישור, גם במקרים מורכבים ניכור הורי, אין סיבה שההליך יארך יותר מכמה חודשים עד שנה.

גישור יכול להתקיים במקביל ולתמוך בהליך משפטי קיים - גם אם מתקיים כבר הליך משפטי, ניתן וכדאי לפנות לגישור, דווקא בנושאים הטעונים רגשית. בבית המשפט הדיון יתנהל באמצעות עורך הדין, ובסוגיות המשפטיות בלבד. לעומת זאת, במסגרת הגישור ייהנו הצדדים מאווירה נינוחה ותומכת שתאפשר להם להעלות הנושאים שבאמת מטרידים אותם "ולשחרר קיטור", אבל יותר חשוב - להגיע לפתרונות מוסכמים בהכוונת המגשר.

גישור במקרים של ניכור הורי(1)

לסיכום, ניכור הורי הוא תופעה קשה שבמסגרתה אחד ההורים מסית את ילדיו כנגד ההורה האחר. על פי ההערכות, בישראל קיימים כמה אלפי הורים הסובלים מניכור הורי. יש להיאבק בכל מחיר בתופעה זו, ואחת הדרכים למזער את התופעה היא פנייה לגישור.

גישור יכול להפחית מתחים ורגשות איבה בין הורים בסכסוכי גירושין; זוהי אופציה זולה בהרבה לעומת הליך גירושין רגיל, וגם מהירה יותר - גם במקרים מורכבים של ניכור הורי, ההליך יכול לארוך מס' חודשים, ולכל היותר שנה. ניתן לקיים גישור ככלי תומך בהליך משפטי קיים.

* הכותבת היא מגשרת מוסמכת העוסקת, בין היתר, בגישור במשפחה ובגישור בקהילה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים