zap group mishpati logo

ייפוי כוח מתמשך: למענכם ולמען משפחתכם

גם אם אתם בריאים וצעירים, חשוב לזכור: החיים עלולים "להתהפך" ברגע. מומלץ לכל אדם לחבר ייפוי כוח מתמשך, שמשקף את רצונותיו הרפואיים והכלכליים, לעת הגעה למצב של אי יכולת לקבל החלטות בעניינים אלו

מאת: עו"ד מורן הללי צור
24.12.19
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
ייפוי כוח מתמשך: למענכם ולמען משפחתכם

ייפוי כוח מתמשך הוא מוסד משפטי חדש, שמקל על העומס שהיה מוטל על האפוטרופוס הכללי ועל בתי המשפט, במסגרת בקשות למינוי אפוטרופוס. מעבר לכך - וחשוב יותר - ייפוי כוח מתמשך מהווה חיזוק לאוטונומיה של האדם ומגביר את היכולת של כל אדם לקבל החלטות מראש, הנוגעות למצב שבו הוא לא יהא בר יכולת קבלת החלטות.

מדובר במסמך משפטי, שניתן לנסח אצל עורך דין שעבר הסמכה מאת האפוטרופוס הכללי בעניין. מייפה הכוח קובע מי יוכל לקבל החלטות בענייניו בעתיד, במקרה שהוא לא יהיה כשיר יותר

מהו ייפוי כוח מתמשך?

מדובר במסמך משפטי, שניתן לנסח אצל עורך דין שעבר הסמכה מאת האפוטרופוס הכללי בעניין. מייפה הכוח קובע מי יוכל לקבל החלטות בענייניו בעתיד, במקרה שהוא לא יהיה כשיר יותר לקבל החלטות אלה בעצמו. מדובר בהחלטות בנושאים רפואיים, אישיים וכלכליים. למעשה, זהו מוסד שמחליף במידת מה את האפוטרופסות הקלאסית.

כאשר אדם אינו כשיר פיזית או מנטלית לקבל החלטות, מישהו אחר צריך לקבל את ההחלטה במקומו וגם להוציא החלטה זו מהכוח אל הפועל, לדוגמה: ללכת לבנק ולהוציא כספים עבורו

מדוע כדאי לנסח ייפוי כוח מתמשך?

במהלך החיים, ייתכנו מצבים שבהם אדם ייקלע למצב רפואי קריטי ויזדקק לטיפול רפואי המחייב הסכמה, או לחילופין יצטרך לעבור למוסד שיקומי שעלותו הכלכלית גבוהה, או אפילו לקבל טיפול סיעודי ביתי. במצב זה, כאשר האדם מורדם או שאינו כשיר מנטלית לקבל החלטות מסיבה אחרת, מישהו אחר צריך לקבל את ההחלטה במקומו, וגם להוציא החלטה זו מהכוח אל הפועל, לדוגמא: ללכת לבנק ולהוציא כספים כדי לשלם עבור השירות שניתן לאותו אדם.

בהיעדר ייפוי כוח מתמשך, עניין זה עלול להתארך הרבה מעבר לזמן הראוי, מאחר שיש לפנות לבית המשפט, בבקשה למינוי אפוטרופוס. זוהי פרוצדורה שעלולה להימשך מספר שבועות, אפילו במקרים דחופים, ובכך למעשה לעכב את האדם מלקבל טיפול רפואי ו/או סיעודי ו/או שיקומי ו/או פסיכולוגי, שהיה מגיע לו אילו יכול היה לקבל את החלטותיו אלו באופן מודע.

מיופה הכוח יכול להגיע למוסדות השונים (בנקים, בתי החולים וכו') עם עותק ייפוי הכוח. כל המוסדות יכבדו את המסמך האמור

מהי הפרוצדורה של ייפוי כוח מתמשך?

אחד העניינים המשמעותיים בייפוי כוח מתמשך הוא שהמייפה עצמו קובע את התנאי לכניסה לתוקף של ייפוי הכוח. באופן כללי, התנאי הינו אי כשירות מנטלית. מייפה הכוח יכול לקבוע כיצד אי הכשרות תיקבע: באישור רופא, מי הרופא, מי מיופה הכוח שימונה עם התקיימות התנאי, מהם העניינים שמיופה הכוח יהיה אחראי עליהם וכו'.

לאחר שהתנאי המופיע בייפוי הכוח מתקיים, מיופה הכוח צריך לשלוח הודעה על כך לאפוטרופוס הכללי. לאחר מכן, הוא יקבל הודעה מהאפוטרופוס הכללי, על כך שייפוי הכוח הופעל. מאותו רגע, הוא בעל כל הסמכויות שקיבל בייפוי הכוח. מיופה הכוח יכול להגיע למוסדות השונים (בנקים, בתי החולים וכו') עם עותק ייפוי הכוח. כל המוסדות יכבדו את המסמך האמור.

על פי רוב הבנקים סוגרים את חשבונות הבנק של הנפטר באופן מיידי. בעזרת ייפוי הכוח, ניתן להמשיך לטפל בנושאים אלה, שיש לטפל בהם לאחר המוות

למשך כמה זמן תקף ייפוי הכוח?

ייפוי הכוח תקף כל עוד התנאי לכניסתו לתוקף מתקיים, עד שלושה חודשים לאחר שמייפה הכוח נפטר. עניין זה מהווה יתרון נוסף: כך, ניתן לשלם את כל החובות שנותרו ולסגור עוד הרבה עניינים של המנוח לאחר מותו, מבלי להזדקק לצוואה ולמינוי מנהל עיזבון, העלול להימשך זמן.
זהו פרט חשוב, מאחר שעל פי רוב הבנקים סוגרים את חשבונות הבנק של הנפטר באופן מיידי. בעזרת ייפוי הכוח, ניתן להמשיך לטפל בנושאים אלה, שיש לטפל בהם לאחר המוות. גם מבחינה זו, ייפוי הכוח מאפשר לאדם להיות "בראש שקט" ולדעת שכל ענייניו מאורגנים גם לאחר מותו, וכי בני משפחתו לא צפויים להתמודד עם קשיים בירוקרטיים מול הבנקים.

ניתן להחליט על אדם שיהיה אחראי על הנושאים הרפואיים, ואדם אחר שיהיה אחראי על הנושאים הכלכליים. ניתן גם לקבוע הנחיות מאוד ספציפיות, לגבי אופי המוסד הרפואי ו/או הטיפול הרפואי

אילו יתרונות נוספים יש לייפוי כוח מתמשך?

פתרון סכסוכים במשפחה - יתרון חשוב נוסף: ייפוי כוח מתמשך עשוי למנוע מריבות במשפחה, לגבי השאלה מי יקבל את ההחלטות במקרים שבהם מייפה הכוח כבר אינו כשיר. במקרה של ייפוי כוח מתמשך, יש אדם ממונה, שהוא הגורם היחיד הקובע מקרב בני המשפחה (או מספר אנשים, בהתאם לבחירת המייפה).

בנוסף, ניתן גם למנות אדם שיהיה מיודע לגבי ההחלטות של מיופה הכוח. ניתן להחליט על אדם שיהיה אחראי על הנושאים הרפואיים, ואדם אחר שיהיה אחראי על הנושאים הכלכליים. ניתן גם לקבוע הנחיות מאוד ספציפיות, לגבי אופי המוסד הרפואי ו/או הטיפול הרפואי.

מכיוון שרוב ההחלטות כבר נקבעות במסמך ייפוי הכוח המתמשך ומכיוון שמתואר בפירוט מי האדם או האנשים שיקבלו את ההחלטות (גם אם ההחלטות עצמן לא פורטו במסמך), הדבר מונע הרבה מאוד סכסוכים, ומיישב את הסכסוכים אם הם מתעוררים ברגע האמת, מחזק ומרגיע את המשפחה. באמצעות ייפוי כוח מתמשך, כולם יודעים מי מנהל את העניינים, בהתאם לרצונו של הממנה.

שמירת אורח חיים - מעבר לכך, יש אנשים שחיים בצורת חיים מסוימת, שונה מצורת החיים של קרובי המשפחה שלהם (למשל: דתיים לעומת חילוניים). באמצעות ייפוי הכוח המתמשך, הממנים (מייפי הכוח) יכולים להמשיך את קבלת ההחלטות בהתאם לצורת החיים שחיו דרכה תמיד. הם לא יצטרכו לשנות את אורח החיים שלהם ואת דרך הסדרת העניינים, מכיוון שקרובי המשפחה שלהם קובעים עתה בענייניהם. יכולת השליטה מראש בהחלטות, באמצעות ייפוי כוח מתמשך, מקנה רוגע גם מבחינה זו, ואינה משאירה פתח לסכסוכים בנושאים אלה.

לסיכום: ייפוי כוח מתמשך הוא מוסד משפטי חדש ומהפכני, המאפשר גמישות וזריזות במתן סמכות וקבלת החלטות, במקרים שאדם כבר אינו יכול לקבל החלטות על חייו בעצמו. המטרה היא לשים את האדם ואת הרצונות שלו במרכז, ולא לכפות עליו הליכים בירוקרטיים העלולים לסכן את חייו ולכפות עליו אורח חיים שונה, בו הוא לא היה מעוניין. עצם הקביעה מראש של אדם המתועדת במסמך משפטי, מקנה רוגע לבני המשפחה ולמייפה הכוח ותורמת ליציבות המשפחתית.

* עו"ד מורן הללי צור מתמחה בעריכת ייפוי כוח מתמשך, דיני נזיקין, נזקי גוף, רשלנות רפואית, תאונות עבודה וביטוח לאומי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה