zap group mishpati logo

גירושין בהסכמה באמצעות גישור: שני הצדדים מנצחים

המחוקק הכיר לפני מספר שנים ביתרונות הגישור בהליכי גירושין, ומחייב את כל מי שמבקשים להתגרש לפנות לגישור לפני שיפנו לבית המשפט. סקירת יתרונות וטיפים מעשיים לקראת הגישור

מאת: עו"ד יונה שטיינברג שלם
16.01.20
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
גירושין בהסכמה באמצעות גישור: שני הצדדים מנצחים

כאשר אחד מבני הזוג מודיע שהחליט "לפרק את החבילה", והצד השני מופתע, כועס, נעלב ופגוע, נשאלת השאלה האם אפשר להביא את הנישואין לסיום בצורה מכובדת, בהסכמה, מבלי לשלוף חרבות? מבלי להיכנס להליך משפטי ארוך וכוחני? מבלי לבזבז זמן יקר וכסף גדול ? מבלי לפגוע בילדים? התשובה לכל השאלות חיובית: בהחלט אפשר לעשות זאת, באמצעות הליך גישור.

 בני הזוג מדברים ומציגים כל אחד את הצד שלו, מקשיבים לצד השני, מפרקים ומרכיבים את שני הסיפורים, בסיוע המגשר, ומוצאים מקום פורקן לרגשות הפגועים, מבלי שהרגשות ינהלו את התהליך

מהו גישור בגירושין?

בני הזוג המבקשים להתגרש יושבים יחד בחדר עם המגשר, מדברים ומציגים כל אחד את הצד שלו, מקשיבים לצד השני, מפרקים ומרכיבים את שני הסיפורים, בסיוע המגשר, ומוצאים מקום פורקן לרגשות הפגועים, מבלי שהרגשות הפגועים ינהלו את התהליך. כל אלה מאפשרים לבני הזוג לנהל משא ומתן רציונלי ולהגיע להסכמות על כל תנאי הגירושין - חלוקת הרכוש, משמורת על הילדים והסדרי ראיה ומזונות - בזמן קצר יחסית.

המגשר משמש מעין מארח, המספק לצדדים מקום שקט ורגוע, שיוכלו לדבר בו. הוא משמש גם מעין "מתורגמן", המסייע להם להבין אחד את השני

מה ההבדל בין מגשר לשופט בית משפט?

המגשר - גם אם הוא בעל השכלה משפטית ואף אם כיהן בעבר כשופט - הוא צד שלישי לסכסוך. בניגוד לבית המשפט, המגשר אינו מכריע בסכסוך לטובת צד זה או אחר. תפקידו לסייע לצדדים לנהל משא ומתן ולהוביל אותם להסכמות.

הגדרת התפקיד של המגשר רחבה. המגשר משמש מעין מארח, המספק לצדדים מקום שקט ורגוע, שיוכלו לדבר בו. הוא משמש גם מעין "מתורגמן", המסייע להם להבין אחד את השני, במקומות שבהם כעסים וטינות עבר אינם מאפשרים להם להקשיב. 

תפקידו המגשר אינו להגיד לצדדים מה עליהם לעשות. המגשר מנהל את הדיון, במטרה להוביל את הדיון למקום שבו בני הזוג יכולים להגיע להסכמות בעצמם. המגשר זקוק ליכולות הקשבה, אמפתיה והבחנה בין עיקר לטפל. כל אלה מסייעים למגשר ללמד את הצדדים לנטרל את האגו, להתמקד בעיקר - כלומר הצרכים של כל אחד מהם בנפרד - ולהביא אותם להסכמה שתענה על הצרכים הללו (תוך התגברות על ה"צורך" לפגוע בצד השני בחזרה).

מעבר לחיסכון בזמן ובכסף, בגישור המטרה היא win win. באמצעות גישור, בני הזוג מבטלים את הסיכון שלהם להיות בצד המפסיד

מהם שלושת היתרונות העיקריים של הגישור, לעומת ניהול הליך גירושין בבית המשפט?

לפתרון המושג באמצעות גישור יש מספר יתרונות ברורים, על פני החלטה שיפוטית. החוק עצמו מכיר בכך, ולכן מחייב את כל מי שמבקשים לנהל את הגירושין בבית המשפט, לפנות קודם לגישור, ולנסות לפתור את הסכסוך במסגרת גישור.

היתרון הראשון - שני הצדדים מנצחים: מעבר לחיסכון בזמן ובכסף, שני הצדדים לגישור "מנצחים". בהחלטה שיפוטית, שבה בית המשפט מכריע בין הצדדים, בדרך כלל צד אחד מפסיד, מאוכזב ומתוסכל, והצד השני מנצח. אף צד אינו יודע מראש באיזה צד יהיה, הצד המנצח או הצד המפסיד. בנוסף, העובדה שהפסד בבית משפט צורב וכואב לכולם - גם לצד המנצח - חשובה לא פחות. הליך בבית המשפט עשוי להשפיע על החיים של כל המעורבים בו ועל היכולת שלהם להמשיך הלאה בחייהם. כל זאת, מבלי להזכיר את הפגיעה במרקם המשפחתי ובילדים.

לעומת זאת, בגישור המטרה היא win win. באמצעות גישור, בני הזוג מבטלים את הסיכון שלהם להיות בצד המפסיד. למעשה, אפשר לומר שגישור טוב הוא הליך שבו שני הצדדים יוצאים בלתי מרוצים (לכאורה!) אבל שניהם יכולים להיות בטוחים שכל אחד מהם יכול היה להיות הצד שנפגע מהחלטה שיפוטית. זהו סיכון ששווה להימנע ממנו.

היתרון השני - אף צד אינו "מנצח": בסופו של דבר, בני הזוג מגיעים להסכם שבו הצרכים הרגשיים והרכושיים של כל אחד מהם (בנפרד) באים על סיפוקם, הן רגשית והן רכושית.

היתרון השלישי - מעורבות של בני הזוג, לקיחת אחריות: בני הזוג מגיעים להסכם הגירושין בהסכמה מלאה, ומגבשים אותו בעצמם, בסיוע המגשר. כלומר: הם לוקחים אחריות על ההסכם ומעורבים בהסכם לפרטי פרטים. כך, גובר הביטחון של שני הצדדים בכך שההסכם אכן יכובד, מאחר שהגיעו להסכמות בעצמם במהלך הגישור (זאת, בשונה מהסכם "מוכתב" על ידי בית המשפט).

אם יש דברים שאחד הצדדים לגישור אינו רוצה שהצד השני ישמע עליהם, ניתן לבקש שיחה נפרדת עם המגשר, לספר למגשר פרטים שיתנו לו תמונה מלאה, ולבקש שלא יעביר זאת הלאה לצד השני

ארבעה דברים שחשוב לזכור בהליך גישור

1. להגיע עם ראש פתוח ונפש חפצה: אין טעם להגיע לגישור רק מאחר שהחוק מחייב הגעה לגישור. חשוב להגיע מתוך הבנה שגירושין בגישור עשויים לפתור בעיות רבות, לחסוך זמן, הרבה כסף וסבל מיותר לבני הזוג ולילדים.

2. האחריות בגישור היא שלכם: בני הזוג הם אלה שצריכים לעשות את המאמץ להגיע להסכם. המגשר מסייע בדרך, מאפשר את המקום לנהל דיאלוג, אך הוא אינו שופט, אינו מפשר בין הצדדים ואינו משמש כבורר ביניהם. המגשר עשוי להציע הצעות, במקרה שמבקשים ממנו לעשות זאת, אבל ההחלטה הסופית בנוגע לכל פרט בהסכם הגירושין מצויה בידי בני הזוג.

3. הגישור חסוי: לחסיון הדברים הנאמרים בגישור (או למגשר עצמו ב-4 עיניים) יש חשיבות רבה. מאחר שלא ניתן להשתמש בבית המשפט בדברים שנאמרו בגישור (כאמור, בפני הצד השני או רק בפני המגשר) - בני הזוג יכולים לחשוף בגישור דברים, מבלי לחשוש שהדבר יפגע בהם בעתיד, במקרה שהגישור לא יצליח והם ייאלצו לפנות לאפיק המשפטי.
אם יש דברים שאחד הצדדים לגישור אינו רוצה שהצד השני ישמע עליהם, ניתן לבקש שיחה נפרדת עם המגשר, לספר למגשר פרטים שיתנו לו תמונה מלאה, ולבקש שלא יעביר זאת הלאה לצד השני. מגשר טוב יידע לעשות בדברים שימוש מושכל גם מבלי לספר לצד השני.

4. ניתן (ומומלץ!) להגיע לגישור עם עו"ד: עורך הדין יוודא כי הזכויות המשפטיות שלכם לא ייפגעו, ייתן לכם ייעוץ משפטי שוטף, ויקנה לכם תחושת ביטחון, בנוגע להסכמות אליהן תגיעו עם הצד השני.
לסיכום: הדבר הנכון לזוג שהגיע למצב כאוטי הוא לשבת בחדר אחד עם מגשר, ולפתור את הסכסוך בסיוע המגשר.

לעתים קרובות, נראה שאנשים המגיעים לבית משפט לצורך גירושין רבים בעיקר על כסף ורכוש. עם זאת, זוהי בעצם דרכם לריב עם הצד השני על הפגיעה הרגשית שנפגעו ממנו, על טינות עבר וכו'. בחדר הגישור, ניתן מענה לכאבים האלה, תוך מתן אפשרות לסכסוך להיפתר ברוגע, בצורה הרבה יותר טובה, יחסית לבית המשפט.

* משרד עורכת דין יונה שלם עוסק במשפט אזרחי, משפחה וירושה.

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה