zap group mishpati logo

גישור בגירושין: כל היתרונות

הליך גישור עדיף בהרבה הקשרים על פני ניהול הליך גירושין בבית משפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. כך תיפרדו לשלום, ללא טראומות כאובות לכם ולילדיכם

23.02.20
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
גישור בגירושין: כל היתרונות

הרבה זוגות שמתגרשים מעדיפים בשנים האחרונות פנייה ליישוב הסכסוך באמצעים חלופיים, לא בין כותלי בית המשפט. גם החוק מכיר בשנים האחרונות בחשיבות הגישור. החוק מחייב כל זוג לפנות לעובדת סוציאלית, ולקיים פגישה ביחידת הסיוע, כדי לבחון אפשרות להגיע להסכמות במסגרת גישור, באופן שיהפוך את ההליך המשפטי למיותר. לגישור יש אכן יתרונות רבים, שאינם מתאפשרים במסגרת הגעה להסכם גירושין בבית משפט. במאמר זה, נפרט לעומק את יתרונות הגישור, כדי שתוכלו לבחון היטב במה מדובר ולקבל החלטה מושכלת. מהם, אם כן, יתרונות הגישור?

מנעד האפשרויות בחדר הגישור רחב יותר יחסית למנעד האפשרויות בבית המשפט, המחויב לפעול לפי החוק היבש, בהיעדר הסכמת הצדדים

שליטה על ההסדרים בין הצדדים

כשהצדדים מנהלים הליך גישור, יש להם - ורק להם - שליטה על ההסכמות המתקבלות. הצדדים מגיעים להבנות ומנסחים את התנאים של הסכם הגירושין (באמצעות עורך דין או מגשר). כך, הם משיגים שליטה על ההחלטות המחייבות המתקבלות. עניין זה חשוב מאוד עבור מי שמעוניין לשמור על נכסים מסוימים או לקבוע הוראות מסוימות לעתיד, שייתכן ששופט - המחויב לפעול בהתאם לדין - לא יוכל לאפשר במסגרת פסיקתו. 

כך, למשל: במקרה שהגיע לגישור במשרד הח"מ, הגבר ויתר על זכותו בדירה לטובת האשה, אשר ויתרה מצדה על זכויותיה בפנסיה של הגבר. ויתורים הדדיים אלה לא היו מתאפשרים בבית המשפט, שכבר התכוון למסור את הדירה למכירה באמצעות כונס נכסים ולחלק את הפנסיה לשני הצדדים בהתאם לחוק. כלומר, מנעד האפשרויות בחדר הגישור רחב יותר יחסית למנעד האפשרויות בבית המשפט, המחויב לפעול לפי החוק היבש, בהיעדר הסכמת הצדדים.

בגישור, הצדדים מגבשים את הסכם הגירושין בקצב שלהם. הם אינם כפופים למועדים של בית המשפט או של בית הדין הרבני ויכולים לסיים את ההליך בהתאם לרצונם

חיסכון זמן

כידוע, ההליכים בבית המשפט נמשכים זמן רב. כל צד מחויב להופיע בבית המשפט בשעה שבה נקבע הדיון. במקרה שמדובר בדיונים רבים, הדבר אף עלול לפגוע בימי עבודה של הצדדים. לעומת זאת, בגישור, הצדדים מגבשים את הסכם הגירושין בקצב שלהם. הם אינם כפופים למועדים של בית המשפט או של בית הדין הרבני. כך, הצדדים יכולים לסיים את ההליך מהר יותר או לאט יותר, בהתאם לרצונם. הליך הגישור יכול לתת מענה גם למי שמעוניין לסיים את הליך הגירושין בצורה מהירה יותר, לעתים בגין נסיעה קרובה לחו"ל, לוח זמנים עסקי או שיקולים אחרים.

בהליכי בית משפט, גורמים מטעם המדינה (הרווחה, אפוטרופוס לדין, חוקר ילדים וכו') מגיעים לעתים קרובות לבית הספר לשוחח עם הילדים. הדבר עלול להביך אותם ואף לפגוע בהם חברתית

שמירת פרטיות ואי עירוב של הילדים

הצדדים לגישור מנהלים את הליך הגירושין ללא מעורבות לשכת הרווחה או פקידות סעד. כך, הצדדים שומרים על עצמאותם, על פרטיותם ועל סודיות ההליך. לעומת זאת, בהליכי בית משפט, גורמים מטעם המדינה (הרווחה, אפוטרופוס לדין, חוקר ילדים וכו') מגיעים לעתים קרובות לבית הספר, כדי לשוחח עם הילדים. הדבר עלול להשפיע על הילדים, להביך אותם ואף לפגוע בהם מבחינה חברתית.

בנוסף, בהליכי גירושין רבים בבית המשפט, ממונים אפוטרופוסים לדין: עורכי דין שהמדינה ממנה לקטינים בהליכים בדיני משפחה, כדי לשמוע את הילדים באופן ניטרלי בבית המשפט, לא על ידי האם או האב, העלולים לנסות להסית. בהליכי גישור, ניתן להגיע להסכמות בנושאים אלה, ללא עירוב הילדים וגורמים חיצוניים.

הטראומה של הליך הגירושין גורמת לאנשים רבים לפנות לקבלת סיוע באמצעות טיפולים רגשיים שונים וטיפולים פסיכולוגיים. הליך הגישור עשוי למנוע זאת

צמצום הטראומות

נקודה חשובה נוספת היא שבגישור, הצדדים מנהלים את הליך הגירושין בעזרת עורך דין או מגשר, תוך כבוד הדדי ותקשורת מכבדת, ללא הכפשת הצד השני. מצב זה מונע הרבה עוגמת נפש מהצדדים להליך ומילדיהם. דיונים בבית המשפט עלולים להשפיע מאוד לרעה וליצור משקעים רגשיים בקרב הילדים ואף בקרב בני המשפחה המורחבת, מאחר שכאשר יש אנרגיה שלילית במשפחה, היא מקרינה על כל המשפחה. יש לכך אפקט שלילי, בכל הנוגע להתנהלות היומיומית במשפחה.

הטראומה של הליך הגירושין גורמת לאנשים רבים לפנות לקבלת סיוע באמצעות טיפולים רגשיים שונים וטיפולים פסיכולוגיים. הליך הגישור עשוי למנוע זאת. שמירת הסכסוך בעצימות נמוכה מסייעת בהקטנת הטראומה. הגעה להבנה הדדית ומכבדת מאפשרת לצדדים להמשיך לחיות כמשפחה. הסכסוך אינו נמשך לנצח.

ההוצאות הנלוות לגישור נמוכות יחסית להוצאות המשפטיות נלוות, כגון חוות דעת מומחים, ימי עבודה שמתבזבזים על דיונים בבית המשפט, נסיעות ועוד

חיסכון בהוצאות נלוות

הליך הגישור זול בהרבה, יחסית לניהול הליך בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני. גם אם נניח כי שכר המגשר דומה לשכר עורך הדין בהליך גירושין - ההוצאות הנלוות לגישור נמוכות, יחסית להוצאות המשפטיות נלוות, כגון חוות דעת מומחים, ימי עבודה שמתבזבזים על דיונים בבית המשפט, נסיעות ועוד. בשורה התחתונה: ההוצאות בגישור נמוכות באופן משמעותי.

הסכם שנוסח על ידי הצדדים מגדיל את הסיכוי שהצדדים יקיימו אותו: קל יותר לשתף פעולה ויש לצדדים "אחריות" גדולה יותר לעמוד במה שקבעו בעצמם

כיבוד ההסכם בעתיד

כיבוד הסכם הגירושין חשוב אף יותר מניסוח ההסכם. לעיתים, הצד שמרגיש מקופח בהסכם הגירושין או הסכם הגירושין נכפה עליו, לא ישתף פעולה עם ההסכם ולא יכבד את ההסכם.
לכן, כדי לחסוך בהוצאות אכיפת הסכם (בבית המשפט או בהוצאה לפועל) כדאי לנסח הסכם, מתוך הבנה ושיתוף פעולה. הסכם שנוסח על ידי הצדדים מגדיל את הסיכוי שהצדדים יקיימו אותו: קל יותר לשתף פעולה. יש לצדדים "אחריות" גדולה יותר לעמוד במה שקבעו בעצמם.

בגישור, יש לצדדים שליטה על ההסכם, הם קובעים את השיחות ביניהם בלו"ז המתאים להם ובצורה מכובדת. כך, הם חוסכים מעצמם ומבני משפחתם טראומות נפשיות ועלויות כלכליות ניכרות

שמירה על משפחתיות

"משפחת גרושים" היא משפחה שצריכה להתנהל בצורה נוחה וקלה, עד כמה שניתן. הליך הגישור, כשמו כן הוא, יוצר גשר להמשך ניהול המשפחה ברוח טובה.

גישור בגירושין: כל היתרונות(1)

לסיכום: הליך גירושין המתנהל בבית המשפט הוא הליך העלול לגזול משאבים ואנרגיה ניכרת מבני הזוג המתגרשים ומילדיהם. ההליך מנוהל על ידי שופט או דיין, הקובע את ההסדרים בין הצדדים, ועלול ליצור מצב שאף אחד מהצדדים לא ייצא ממנו מרוצה. לעומת זאת, בהליך הגישור, יש לצדדים שליטה על ניסוח ההסכם, הם קובעים את השיחות ביניהם בלוח הזמנים המתאים להם ובצורה מכובדת. כך, הם חוסכים מעצמם ומבני משפחתם טראומות נפשיות ועלויות כלכליות ניכרות.

יש יתרונות רבים לגישור: בני הזוג "לוקחים אחריות" על הסכסוך ביניהם ומוכנים לעשות ויתורים, כדי שהם והאנשים הקרובים להם והאהובים עליהם, יוכלו "להמשיך הלאה בחיים", בצורה נעימה יותר.

* רביה-טל סלומון (שבח), עו"ד ומגשרת, מתמחה בדיני משפחה, גירושין וגישור, מזונות, זמני שהות עם הילדים, חלוקת רכוש, תביעות כתובה ועוד

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים