zap group mishpati logo

הדרך לחיזוק החוסן הרגשי והטבעי של הילד עוברת דרך הקשר שלו עם ההורים

הילד שלכם חווה משבר? אתם מרגישים שהקשר איתו אינו במיטבו ואתם זקוקים לעזרה? דעו: טיפול רגשי בילדים ובני נוער אינו יכול להיות מנותק מהקשר של הילד עם הוריו. טיפול מוצלח בילדים ובני נוער הוא כזה הנעשה בשיתוף ההורים

15.10.20
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הדרך לחיזוק החוסן הרגשי והטבעי של הילד עוברת דרך הקשר שלו עם ההורים

אם אתם נמצאים ברגעי משבר עם הילד או הילדה, יש קושי במסגרת החינוכית, או שהקשר ביניכם התרופף ואתם זקוקים לעזרה, חשוב שתדעו שטיפול בילדים ובני נוער אינו יכול להיות מנותק מהקשר עם הוריו. טיפול רגשי מוצלח בילדים ובני נוער הוא כזה הנעשה בשיתוף לפחות של  אחד ההורים.

יש עדיפות לטיפול כאשר שני הורים מעורבים, אך לא תמיד זה מתאפשר. במידה ששני ההורים מעוניינים לקחת חלק בטיפול, ניתן להזמין אותם לסירוגין

מהו השלב הראשוני בטיפול בילדים ובני נוער?

שלב ראשון: אנו מזמינים את ההורים לשיח כדי לשמוע מהם את מהות הבעיה, איך הם מתמודדים, מתי התעוררה לראשונה הבעיה וכדומה. זה השלב הראשוני של ללמוד את הילד דרכם.

שלב שני: נפגשים עם הילד בליווי ההורים או הורה אחד. יש עדיפות לטיפול כאשר שני הורים מעורבים, אך לא תמיד זה מתאפשר. במידה ששני ההורים מעוניינים לקחת חלק בטיפול, ניתן להזמין אותם לסירוגין.

במהלך הטיפול אנו יוצרים מרחב בטוח ונעים, כך שהילד יוכל להיפתח ולתקשר עם המטפלים. בהמשך הטיפול, בעזרת משחק, ציור ואמנות אנו מלמדים את ההורים והילד איך לתקשר בצורה טובה 

מה נעשה בפגישות עם הילדים?

בעזרת משחק, ציור ואמנות, משחק משותף בחצר ובקליניקה, אנו מפענחים את המצוקות והקשיים של הילד. במהלך הטיפול אנו יוצרים מרחב בטוח ונעים, כך שהילד ירגיש נוח להיפתח ולתקשר עם המטפלים ללא חשש. בהמשך הטיפול, בעזרת משחק, ציור ואמנות אנו מלמדים את ההורים והילד איך לתקשר בצורה טובה ובונה. באמצעות פיענוח הציורים, אנו מגיעים לתובנות מדהימות בטיפול המשפחתי ובעיקר בהעצמת הילד. הטיפול הינו בשיטת est שפיתחתי – אינטליגנציה רגשית, שביעות רצון וחוסן.   

לא מדובר בצרכים חומריים אלא רגשיים. הורה יכול להגיד "לא חסר לו כלום" אבל הוא מתייחס רק לדברים החומריים, ומכאן חוסר ההבנה "למה הילד שלי מתנהג כך, כאשר יש לו הכל?"

אילו קשיים יכולים לעלות?

ילד מתוסכל, שהצרכים שלו לא מסופקים עלול להביע זאת בהתפרצויות, בכי או אלימות. לא מדובר בצרכים חומריים אלא רגשיים. הורה יכול להגיד "לא חסר לו כלום" אבל הוא מתייחס רק לדברים החומריים, ומכאן חוסר ההבנה "למה הילד שלי מתנהג כך, כאשר יש לו הכל?".

כאשר ילד לא מקבל  אהבה, הבנה, חיבוק, הערכה או קירבה הוא מרגיש חוסר גדול, שמשפיע על התנהגותו. לעתים זה דווקא הפוך: ככל שהילד יקבל יותר מדי, כל מה שירצה בכל זמן, ללא בקרה, הוא ירצה עוד ויגיע לחוסר הכרת הטוב. המטרה שלנו היא לראות את המצוקות והחרדות, את ההתנהגות שאינה בריאה בחוץ או בבית, מה קורה לילד מבחינה חברתית, להבין מה מקור המצבים שמעוררים זעם, התפרצויות, בכי ומריבות.

פעמים רבות ההורים חסרי אונים לא פחות מילדיהם, וגם הם צריכים לעבור דרך וללמוד כיצד צריך לתקשר עם הילד

מדוע נוכחות ההורים חשובה?

אנו יוצאים מנקודת הנחה שכדי שילד ייכנס לתלם, הוא חייב קשר טוב עם ההורים שלו. הילד קודם כל צריך לחוש שאוהבים אותו, שהוא חשוב, שיש לו חלק בבית, לכן הזמן הזה שההורים והילד נמצאים יחד בטיפול חשוב מאוד עבורו. כאשר הילד מקבל יותר תשומת לב בריאה, הקשר עם ההורים מתחזק. כאשר יש הרמוניה בין גוף לנפש, הילד פחות חרד, פחות נוקשה. תופעות כמו הרטבת לילה, התפרצויות זעם ובכי פוחתות. ההורים מצידם לומדים איך לפתח קשר טוב יותר עם הילד, איך להציב גבולות, איך לחזק את הילד ולא רק לבקר.

פעמים רבות ההורים חסרי אונים לא פחות מילדיהם, וגם הם צריכים לעבור דרך וללמוד כיצד צריך לתקשר עם הילד. אם לדוגמה ההורה גדל בבית שבו היתה נהוגה אלימות מילולית או אלימות מכל סוג שהוא, הוא עלול לשחזר את הדפוסים שלמד בילדותו ביחסים עם הילדים. גם אם האב או האם מודעים לכך שהתקשורת שהם מקיימים עם ילדיהם אינה בריאה, הם לא מכירים דרך אחרת.

מובן שבמקרה שההורים אינם מודעים לבעיה, הטיפול בוודאי יכול לעזור להם ויגרום להם לחשב מסלול מחדש. לכן, ההורים מקבלים הדרכה צמודה בהתמודדות שלהם עם ילדם, והקשיים שהם חווים מקבלים היבט אחר. ברגע שההורים מבינים יותר הם מרגישים יותר ביטחון לטפל בילדיהם.

בשנות הילדות והנעורים יש למערכת היחסים עם ההורים השפעה מכרעת על בריאותם הנפשית של הילדים, לקשר שלהם עם החברה ולהצלחה בחיים

כמה זמן אורך הטיפול?

אחרי שלושה-ארבעה מפגשים מקיימים סיכום עם ההורים על דרך הטיפול וההתרשמות ממצב הילד במהלך הטיפול (הכל תלוי כמובן בדרך שעשו ההורים והילד ביחד). כאמור, הטיפול הרגשי נעשה בשיטת est שפיתחתי – אינטליגנציה רגשית, שביעות רצון וחוסן.  הדרך לחיזוק החוסן הרגשי והטבעי של הילד עוברת דרך הקשר שלו עם ההורים(1)

לסיכום, טיפול בילדים ובני נוער יעשה בשיתוף ההורים, שכן בשנים אלו למערכת היחסים עם ההורים יש השפעה מכרעת על בריאותם הנפשית של הילדים, לקשר שלהם עם החברה ולהצלחה בחיים. בזמן הקורונה, המפגשים נערכים בזום.

* אסתר מזרחי, בעלים ומייסדת של שיטת EST במכללת שיח, להורות ומשפחה

* סייעה בהכנת הכתבה: רננה מור, כתבת Zap Doctors 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים