zap group mishpati logo

חשיבותו של חוזה עבודה

איזה סוגי חוזה עבודה אישי קיימים?

מאת: מערכת משפטי
08.11.12
תאריך עדכון: 21.05.19
3 דק'
חשיבותו של חוזה עבודה

אם בשעה טובה מצאתם את עבודת חלומותיכם, ואתם מתחילים לעבוד, כדאי כי תבדקו היטב את חוזה העבודה המונח בפניכם בטרם תחתמו עליו.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום דיני עבודה

מומלץ לקרוא היטב את כל סעיפי החוזה, ולבחון, בין היתר, מהן הזכויות הסוציאליות שתקבלו במקום עבודתכם, כמו גם מהן ההטבות וההפרשות של המעביד שיגיעו אליכם, כמה ימי הודעה מוקדמת תצטרכו לתת במקרה של התפטרות, סעיפי אי תחרות ועוד.

ע"פ חוק הודעה לעובד, מעסיקים חייבים ליידע את העובדים שלהם בכתב בכל הנוגע לתנאי עבודתם. כך, שאם במקום העבודה נחתם חוזה בין העובד למעביד, עליו לכלול את פרטי העובד והמעביד, שכר העובד, הגדרת התפקיד, התנאים הסוציאליים שהעובד יקבל, מועד תחילת העבודה וזכויות עובדים נוספות שהעובד זכאי לקבל.
יש מקומות עבודה שבהם יש הסכם קיבוצי שמסדיר את תנאי ההעסקה בענף מסוים, אך במקומות עבודה רבים שבהם אין הסכם קיבוצי, נהוג להחתים את העובד על חוזה עבודה אישי. ומהו אותו חוזה עבודה אישי? מדובר בהסכם התקשרות מפורט בין העובד למעביד, שמסדיר את תנאי העבודה ואת ההיבטים הקשורים להתקשרות בין העובד למעביד. חשוב לציין, כי אין חוק ספציפי שמסדיר את הנושא של הסכם עבודה, ולכן על חוזה העבודה יחולו העקרונות הכלליים של דיני החוזים.

חוזה העבודה האישי אמור להגן על העובד ועל המעביד מפני מחלוקות שעלולות לצוץ ביחס לתנאי השכר, ביצוע העבודה, הטבות שונות וכד'. חוזה עבודה מפורט ובהיר יסייע ליישב את המחלוקות העתידיות ביתר קלות.

סוגים עיקריים של חוזה עבודה אישי
קיימים שלושה סוגים עיקריים של חוזה עבודה אישי. ההגדרה שלהם נקבעת לפי משך תקופת החוזה:
חוזה לתקופה קצובה- חוזה שנקבע מראש לתקופה מסוימת, קצובה, ולא כולל הוראה שמאפשרת לצד לסיים אוות לפני התקופה הנקובה בו. חשוב לציין, כי אם המעביד מחליט לסיים את החוזה לפני תום התקופה שנקבעה לסיומו, הוא יחשב כמפר חוזה, ויהא עליו לשלם פיצויים לעובד.

חוזה לתקופה בלתי מוגבלת- (חוזה רגיל) זהו החוזה המקובל ברוב מקומות העבודה. חוזה עבודה כזה נחתם בין העובד למעביד וכולל רכיבים קבועים ומשתנים, כגון: היקף המשרה של העובד, משכורתו, תנאים סוציאליים וכד'. חוזה העבודה מצהיר למעשה אודות חובת המעביד לספק לעובד עבודה ועל חובת העובד לבצע את העבודה.

חוזה עבודה למטרת משימה מסוימת- חוזה עבודה כזה מקובל בהתמחות של עורכי דין או רואי חשבון, למשל, שכן מדובר בחוזה עבודה שנחתם לצורך ביצוע מטרה או משימה מסוימת, שלאחר השלמת ביצועה תוקפו יפקע, ולא ניתן יהיה לחדש אותו. בתום תקופת החוזה, כלומר- כשהמתמחים יסיימו את התמחותם, לא תקום זכאות לפיצויי פיטורים.

בתי הדין לעבודה נדרשים לדון לא אחת בתביעות העוסקות בהפרת חוזה. הפרת חוזה העבודה יכולה להתרחש מצד העובד כמו גם מצד המעביד. עם זאת, חשוב לציין כי לא כל התנהגות שחורגת מההסכמות שבחוזה תיחשב באופן מיידי כהפרה. על הצד הטוען להפרה מוטל הנטל להוכיח, כי אכן הצד השני הפר את חוזה העבודה. במקרה שבית הדין ישתכנע, כי הייתה הפרה של חוזה העבודה, הוא יכול להורות על סיום ההתקשרות וחיוב הצד המפר בפיצויים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה