zap group mishpati logo

הדיון הדרמטי בבג"ץ עילת הסבירות: הדרמה והשערוריות

שופטי בג"ץ התכנסו השבוע בהרכב מלא לדיון היסטורי על חוק עילת הסבירות. על הדרמה והשערוריות באירוע שבו צפו בלייב ובדריכות אזרחי ישראל

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
14.09.23
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
הדיון הדרמטי בבג"ץ עילת הסבירות: הדרמה והשערוריות

15 שופטי בג"ץ התכנסו השבוע (שלישי) לדיון שארך מעל 13 שעות, במטרה לדון בעתירות המבקשות לפסול את ביטול עילת הסבירות. הדיון הדרמטי שודר בלייב ביוטיוב, כדי שכל אזרחי ישראל יוכלו להיחשף לאירוע ההיסטורי. במסגרת הדיון נאמרו מספר אמירות שנויות במחלוקת, כשבולטות ביניהן היו של עו"ד אילן בומבך, שייצג את הממשלה בדיון.

ללא ספק, כמה וכמה ביטויים ואמירות שהוצגו בדיון ייחקקו כבלתי נשכחות בדפי ההיסטוריה של ישראל ואנו מביאים אותן בשורות הבאות. בנוסף, מדוע שר המשפטים יריב לוין נאבק עם בג"ץ על עתירות שהוגשו אודות אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים ומתי הדיון צפוי להתקיים?

"מגילת העצמאות נכתבה בחופזה"

עו"ד אילן בומבך, אשר ייצג את הממשלה בדיון, טען כי מגילת העצמאות נכתבה בחופזה. עוד הוסיף, כי בגלל ש-37 חותמיה לא נבחרו בצורה דמוקרטית, מדובר במסמך לא משפטי, לכן הוא לא כובל את נבחרי הציבור במציאות הנוכחית.

דבריו של בומבך עוררו זעם ותמיהה בקרב המתנגדים למהפכה המשפטית, זאת לצד גורמים מקצועיים בממשלה העוסקים בתחום ההסברה שטענו כי מדובר ב"אמירה מטורפת" וכי גם "משה רבנו לא היה נבחר ציבור כשהביא את עשרת הדיברות". 

"אתם אומרים: עשינו חוק רע ועכשיו נציע לכם טריקים ושטיקים"

השופט יצחק עמית בז לטיעון של יוזמי הרפורמה המשפטית שאומר כי הרפורמה נכתבה בעקבות מאמר שנכתב על ידי השופט נעם סולברג. במענה לדבריו של עו"ד בומבך, אמר השופט עמית: "נתת לי רעיון, אני הולך לכתוב מאמר מחר, ואז תהיה רפורמה משפטית". השופט הוסיף בלעג: "אני יושב כאן שעות ושומע מכם – עשינו חוק רע, אנחנו יודעים שהוא גרוע, ועכשיו נציע לכם טריקים ושטיקים לעקוף את זה".

"יש דין אבל אין דיין"

נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות, הדגישה בצורה ברורה את עמדתה בנושא ביטול עילת הסבירות ואמרה: "החובה לנהוג בסבירות חלה גם על הממשלה ושריה, זה מצד אחד, אך מי מפקח? אתם מסכימים שיש דין אבל אין דיין?". עוד הוסיפה: "החוק הולך בכיוון הפוך מהמשפט המקובל של הרחבת העילה, זאת המגמה היום – אנגליה מרחיבה, אוסטרליה מרחיבה, ואנחנו לא רק שהולכים להרחבה אלא לביטול".

 על דבריה של חיות, אמרה השופטת ענת ברון: "אי אפשר לומר שיש חובת סבירות אבל אין עליה ביקורת שיפוטית. זה מרוקן מתוכן את חובת הסבירות".

"אל תתפתו לקבל מחיאות כף מהציבור"

ח"כ שמחה רוטמן, האיש שאמון על קידום המהפכה המשפטית בכל הכוח, אמר לשופטים את הדברים הבאים: "אל תתפתו לקבל מחיאות כף מהציבור. אם תעשו זאת – היציאה מהמשבר החוקתי תתארך". השופט כבוב הגיב על דבריו ואמר: "זה לא קצת מעליב? אדוני מטיח דברי תוכחה בפני בית המשפט". השופט פוגלמן הוסיף ואמר כי מדובר בטיעון פוליטי.

"לבית המשפט אין סמכות לפסול חוק יסוד"

התחלנו עם עו"ד בומבך, שללא ספק כיכב בדיון עם האמירות השערורייתיות שלו ביחס לדיון היסטורי שכזה. בומבך פנה לשופטים וטען כי אין לבית המשפט סמכות לפסול חוק יסוד. בתגובה, השופט שטיין ביקש מעו"ד בומבך לדעת מה העיגון של הכנסת לחוקק חוקי יסוד. גם הנשיאה חיות הצטרפה לשאלה לאחר שבומבך לא סיפק תשובה. לאחר מכאן בומבך השיב: "העם בחר בכנסת. הם מצד אחד מחוקקים חוקים, ובאותו הכובע מכוננים חוק יסוד".

העתירות לבג"ץ אודות אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים

הדיון הדרמטי הבא בבג"ץ הוא בנושא העתירות על אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים. שר המשפטים יריב לוין הגיש היום (ה') מסמך לבג"ץ לפיו הוא טוען "אין מקום לכנס את הוועדה". בנוסף, השר לוין ביקש מבית המשפט הגבוה לצדק לדחות את העתירות שדורשות לחייב אותו לכנס את הוועדה והוסיף כי הסמכות לכינוסה היא שלו באופן בלעדי. בית המשפט קיבלו את בקשת שר המשפטים והממשלה לדחות את הדיון והוא צפוי להתקיים ב-19 בספטמבר.

לסיכום, המהפכה המשפטית העצימה את הפילוג שקיים ממילא בחברה הישראלית, וזה רק הגיוני שיוגשו עתירות לבית המשפט העליון על מהלכי הממשלה שהחליטה לבטל את עילת הסבירות. מה שבטוח, שאם בית המשפט יקבל את העתירות, הוא יפתח חזית עם הממשלה, שעלולה להחליט לא לכבד את החלטת בית המשפט, מה שעלול להוביל לכאוס בחברה הישראלית.

(צילום: מתוך חדשות כאן 11/ youtube)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה