zap group mishpati logo

סמכות רשם הוצל"פ להמיר עיקול בערובה אחרת

האם רשם ההוצל"פ רשאי להמיר עיקול בערובה אחרת? אם כן- האם הוא רשאי להורות שערך הערובה יהיה נמוך משווי העיקול?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
17.01.10
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
סמכות רשם הוצל"פ להמיר עיקול בערובה אחרת

האם רשם ההוצל"פ רשאי להמיר עיקול בערובה אחרת? אם כן- האם הוא רשאי להורות שערך הערובה יהיה נמוך משווי העיקול?

שתי שאלות מרכזיות אלו עמדו לדיון בפני ביהמ"ש המחוזי בנצרת במסגרת בקשת רשות ערעור על החלטת רשמת ההוצאה לפועל בנצרת, המורה על ביטול העיקול שהוטל ע"י המועצה המקומית אעבלין על חשבון הבנק של  ועד העובדים במועצה מקומית אעבלין, בסך של 135,650 שקלים, כאשר ביטול העיקול מותנה בהפקדת ערובה בנקאית על סך 100,000 שקלים בלבד.
המועצה המקומית אעבלין טענה בפני השופט עאטף עיילבוני, כי לרשמת ההוצאה לפועל אין סמכות להמיר עיקול בערובה אחרת, משום שאפשרות זו קיימת רק במסגרת עיקול זמני שהוטל ע"י ביהמ"ש, ולא במסגרת הליכי הוצאה לפועל. בנוסף, טענה המועצה, כי החלטה שמורה על ביטול העיקול והמרתו בערובה אחרת פוגעת בזכותה היסודית כזוכה בתיק הוצאה לפועל לממש את פסק הדין בדרך מהירה ויעילה.

החלטת הרשמת לא יכולה לעמוד
השופט עאטף עיילבוני קבע, כי סמכות ראש ההוצאה לפועל להמיר עיקול בבטוחה אחרת הולמת ושוות ערך לעיקול, היא סמכות מחויבת המציאות, כדי למנוע אפשרות מבעל דין להשתמש במנגנוני הביצוע, כולל עיקולים, כאמצעי לחץ בלתי הוגנים על היריב שלו בתיק.
עם זאת, החלטת הרשמת במקרה הנדון לא יכולה לעמוד. לא ניתן היה לקבוע כי אפשר להמיר את העיקול בהפקדת ערובה בנקאית בסכום נמוך מהסכום שנתפס בעיקול. השופט הוסיף, כי אילו הרשמת הייתה מעמידה את גובה הערבות הבנקאית על סכום זהה לסכום שנתפס בעיקול, החלטתה הייתה ראויה. " על כן, משנרשם לזכות המבקשת עיקול בחשבון המשיב על סך של 135,650 ש"ח, ומשלא בוטל פסק הדין ו/או החלטת כב' רשמת ההוצאה לפועל המורה על הטלת העיקול, לא היה כל מקום לכך שכב' רשמת ההוצאה לפועל תגרום להרעת מצבה של המבקשת הזוכה ע"י ביטול העיקול שהוטל כנגד הפקדת ערבות בנקאית בסכום הנמוך בכ- 35,000 ש"ח מהסכום שנתפס בצו העיקול...", כתב השופט בפסק הדין.
(בר"ע 141/09 מועצה מקומית אעבלין נ' ועד עובדים במועצה מקומית אעבלין)

• ב"כ המבקשת: עו"ד מירון אילן
• ב"כ המשיב: עו"ד דעים-חדאד אגראא

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה