zap group mishpati logo

חוות-דעת מומחה: עד מומחה מהנדס

המקרה הבא ממחיש עד כמה חשובה חוות-דעת מקצועית, אמינה ויסודית

מאת: אלכסנדר פרינס
30.12.12
תאריך עדכון: 16.03.15
3 דק'
חוות-דעת מומחה: עד מומחה מהנדס

כאשר פונה עורך דין ומבקש את עזרתו של עד מומחה / מהנדס מומחה על מנת שיכין עבורו חוות דעת, הוא במידה רבה מפקיד בידיו את גורלו של התיק. האם המומחה יעשה את עבודתו נאמנה? המקרה הבא מוכיח שלא תמיד ניתן לסמוך על כך, ומעיד על חשיבות בחירתו של מומחה אמין.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ליקויי בנייה

בתיק מדובר בפועל בנין שעבד בקומה השניה של שלד בנין משרדים בהקמה. לטענתו, הוא נפל דרך פתח מלבני בלתי מגודר שהיה באמצע הרצפה, המיועד להעברת צנרת בין הקומות, ונפצע. הוא צרף לתביעתו חוות דעת של מהנדס מומחה מטעמו.  לעומתו טענו הנתבעים, כי הפועל בכלל נפל בגרם המדרגות בין הקומות, בשעה שצעד אחורה בחוסר תשומת לב.

מה שהקשה על המומחים במקרה הנדון להכין חוות דעת נאמנה הוא העובדה שבינתיים הושלם המבנה, והפתח המלבני המדובר בין הקומות הוקף כולו בקירות גבס באופן שנוצר עמוד מלבני סגור מהרצפה לתקרה, אשר רוחבו ואורכו חצי מטר כ"א.

העמוד הסתיר לחלוטין את הפתח (ואת הצנרת העוברת דרכו).  בשל אילוץ זה הסתפק המומחה של התובע במידות החיצוניות של העמוד ו"הסיק" מכך שמידות הפתח המלבני הנסתר קטנות רק בסנטימטרים ספורים מהנ"ל, וכך קבע שמידות הפתח המלבני הן 45 ס"מ על 45 ס"מ. גודל כזה אכן מחייב את הקבלן על פי תקנות הבטיחות בעבודה להתקין מסביבו גידור זמני, מאחר שגופו של אדם עשוי לעבור דרך הפתח.

חוות-דעת נגדית

התיק הופנה אל כותב שורות אלו ע"י הנתבעים לעריכת חוות דעת נגדית. המשרד החליט לבדוק באופן יסודי מהן באמת המידות של אותו פתח נסתר. לשם כך פנה המשרד אל מנהל התחזוקה של הבנין וביקש את שרטוטי הבניין. לאחר חיטוט ממושך בתיק השרטוטים, התגלה כי מידות הפתח המלבני קטנות בהרבה מקביעתו של המומחה: רק 20 ס"מ על 30 ס"מ. זהו ממצא משמעותי מאד, כי מימדים קטנים כאלה פוטרים מהצורך להציב גידור (מאחר שאין גוף אדם יכול לעבור דרכו).

המשרד לא הסתפק בממצא התיאורטי, ואחרי הפצרות רבות מנהל התחזוקה השתכנע לפרוץ פתח קטן בדופן הגבס של העמוד המלבני. ואכן דרך הפרצה נמדדו מימדי הפתח ברצפה, ונמצא שאכן הם רק כ-20 ס"מ על 30 ס"מ, בניגוד למידות הגדולות שהומצאו ע"י המומחה של התובע.

מסתבר אפוא, כי במקרה זה המומחה מטעם התובע התעצל, ובחר להמציא עובדות דמיוניות. למזלם הטוב של הנתבעים, לא הלך המומחה של הנתבעים בדרכו של המומחה הראשון, אלא עשה את עבודתו נאמנה. 

חוות הדעת שהוגשה על ידי המהנדס המומחה מטעם הנתבעים חרצה את תוצאות המשפט. אין ספק, כי אילולא עשה המהנדס מטעם הנתבעים את עבודתו ביסודיות, המשפט עלול היה להסתיים בצורה שונה.

עוד בנושא:

חוות דעת מומחה - פסילתו של גרפולוג מומחה


•  שירותי הנדסה משפטית. הכותב הוא מהנדס מכונות ומנהל "הנדסה משפטית", מופיע כבר 20 שנה כמומחה בבתי המשפט

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה