zap group mishpati logo

אזרחות בולגרית - כיצד ומי יכול? /מדריך

אזרחות באחת ממדינות האיחוד האירופי היא אזרחות נכספת ומי שיש לו קשר לבולגריה יכול אולי לזכות באזרחות שכזו די בקלות - כל המידע, בכתבה

מאת: עו"ד מריאנה עזיז
28.06.15
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
אזרחות בולגרית - כיצד ומי יכול? /מדריך

אזרחות באחת ממדינות האיחוד האירופי מזכה בשלל הטבות ויתרונות: לימודים אקדמיים בהנחה, אפשרויות עבודה ותעסוקה בכל אחת ממדינות אירופה, אפשרות לרכוש נדל"ן במדינה זרה ועוד. וזה עוד לפני שהזכרנו את מה שרובנו חושבים על דרכון זר בכיס: כרטיס יציאה מפה ביום גשום. אזרחות באחת ממדינות האיחוד האירופי היא אזרחות נכספת ומי שיש לו קשר לבולגריה יכול אולי לזכות באזרחות שכזו די בקלות, והבונוס הוא שאין כל צורך לוותר על האזרחות הישראלית. מהם השלבים הנדרשים לשם קבלת האזרחות המיוחלת? ואיך עושים את זה?

לאחרונה, עקב חידוש בחוק הבולגרי, קיימת אפשרות לקבלת אזרחות גם למי שישקיע סכומי כסף משמעותיים בבולגריה, בהתאם לחוק ההשקעות המקומי

מי זכאי לאזרחות בולגרית?

קבלת אזרחות בולגרית אפשרית למשתייכים לקבוצות הבאות:

האחת, ילידי בולגריה: בעלי אזרחות ישראלית, שנולדו בבולגריה, יהיו זכאים לאזרחות בתנאי שעזבו את בולגריה לישראל בין השנים מרץ 1948 עד נובמבר 1950. ילידי בולגריה שעזבו במועדים הללו, יהיו זכאים לקבלת האזרחות במסלול מקוצר. חשוב לציין, כי ניתן להנפיק אזרחות גם למי שאינו עוד בין החיים, באמצעות יורשיו כדין. כל יתר ילידי בולגריה, שהינם בעלי אזרחות ישראלית, יהיו זכאים לאזרחות בולגרית, תחת התנאי כי נמצאו בבולגריה למשך תקופה של לא פחות משלוש שנים ברציפות, קודם להגשת הבקשה. 

השנייה, צאצאים לילידי בולגריה: בנים ובנות להורים בעלי אזרחות בולגרית, או שהוריהם ממוצא בולגרי זכאים אף הם לאזרחות בולגרית. מי שנולד להורים בעלי אזרחות בולגרית, ולא משנה היכן נולד, זכאי לאזרחות במסלול המקוצר. מי שנולד להורים ממוצא בולגרי, כלומר: מי שלהוריו כתוב בתעודת הלידה (גם אם הונפקה באחד מן האזורים שהיו שייכים בעבר לבולגריה, כגון: מקדוניה, אוקראינה, מולדובה) שהוא ממוצא בולגרי. 

השלישית, נישואים לאזרחי בולגריה: כל מי שהתחתן עם אזרח בולגרי יהיה זכאי לאזרחות בולגרית. אזרחות בולגרית מסוג כזה, מותנית בנישואים של למעלה משלוש שנים, בישיבה של לא פחות משלוש שנים בבולגריה, במבחן בשפה הבולגרית, וגם בוויתור על אזרחות אחרת. לגבי אזרחים ישראליים, על יסוד אמנה בין ישראל ובין בולגריה, אין צורך בוויתור על אזרחות ישראלית. 

הרביעית, מי שמשקיע כספים בבולגריה: לאחרונה, עקב חידוש בחוק הבולגרי, קיימת אפשרות לקבלת אזרחות גם למי שישקיע סכומי כסף משמעותיים בבולגריה, בהתאם לחוק ההשקעות המקומי. קבלת אזרחות באופן זה, מותנית בתושבות בת שנה אחת בבולגריה ובהשקעה של כ 2 מיליון לבה (כמיליון יורו). 

החמישית, פליטים: בולגריה מעניקה אזרחות גם לפליטים בכפוף לתנאים מסוימים הקבועים בחוק.

בין היתרונות של האזרחות הבולגרית בולטים היתרונות הבאים: אפשרויות עבודה ותעסוקה חופשיות בכל האיחוד האירופי, יחד עם תנאים סוציאליים זהים לאלה של האיחוד האירופי; מעבר חופשי בגבולות הפנימיים של האיחוד האירופי; כניסה חופשית לארה"ב ללא חובת קבלת ויזה

מדוע כדאי שתהיה לאדם אזרחות בולגרית? מה הטעם להתאמץ? האם בולגריה היא חלק מן האיחוד האירופי? 

בולגריה הצטרפה לאיחוד האירופי החל מה-1.1.2007, ובהיותה חלק מן האיחוד האירופי, לאזרחות בולגרית, המקנה גם כמובן דרכון בולגרי, יתרונות רבים.

בין היתרונות של האזרחות הבולגרית בולטים היתרונות הבאים: אפשרויות עבודה ותעסוקה חופשיות בכל האיחוד האירופי, יחד עם תנאים סוציאליים זהים לאלה של האיחוד האירופי; מעבר חופשי בגבולות הפנימיים של האיחוד האירופי; כניסה חופשית לארה"ב ללא חובת קבלת ויזה (במגבלות מסוימות), לימודים אקדמיים באוניברסיטאות באירופה בעלות נמוכה יחסית ללימודים בישראל; סחר חופשי במקרקעין בבולגריה ועוד. 

הטיפול בבקשה לאזרחות מתחיל מרגע הגשת הבקשה למשרד המשפטים הבולגרי. במקרה של בנים לאזרחי בולגריה, יארך התהליך 18 חודשים מרגע הגשת הבקשה; ובמקרה של בנים להורים ממוצא בולגרי יארך התהליך 12 חודשים מרגע הגשת הבקשה

מהם השלבים להוצאת אזרחות בולגרית ולהנפקת דרכון בולגרי?

בכל אחת מהקבוצות מדובר בהליך שונה, ולכן תלוי לאיזו מהקבוצות משתייך מבקש האזרחות, ומאיזה טעם הוא שואף לקבל את המעמד הנכסף. מאחר שרוב המקרים בישראל של מבקשי אזרחות בולגרית הם של בנות ובנים להורים ילידי בולגריה, נתמקד בהליך הוצאת אזרחות בולגרית לקבוצה זו. 

עו"ד מריאנה עזיז עונה על שאלות בנושא - מי יכול לקבל אזרחות בולגרית?

שלבים בדרך לאזרחות בולגרית של צאצאים להורי בולגריה:

שלב ראשון - איסוף מסמכים וצירופם לבקשה:

לבקשה יש לצרף מגוון מסמכים, ביניהם: תעודת לידה של ההורים ושל הילדים, תעודת יושר, אישור רפואי, תמצית רישום, קורות חיים ואישור על היות ההורה אזרח בולגרי. במידה שההורה איננו אזרח בולגרי, אבל הינו ממוצא בולגרי, צריך לקבל אישור מלשכת הבולגרים המצויים מחוץ לגבולות בולגריה, בבולגריה. 

שלב שני - הגשת בקשה לאזרחות בולגרית: 

בנות ובנים לילידי בולגריה צריכים לפנות בבקשה מתאימה לשגרירות בולגריה, או למשרד המשפטים בבולגריה עצמה.

שלב שלישי - ראיון:

לאחר הגשת המסמכים המתאימים, יש להגיע לשגרירות לראיון אישי. 

שלב רביעי - המתנה: 

הטיפול בבקשה לאזרחות מתחיל מרגע הגשת הבקשה למשרד המשפטים הבולגרי. במקרה של בנים לאזרחי בולגריה, יארך התהליך 18 חודשים מרגע הגשת הבקשה; ובמקרה של בנים להורים ממוצא בולגרי יארך התהליך 12 חודשים מרגע הגשת הבקשה. מי שנולד בבולגריה ועזב ממרץ 1948 ועד נובמבר 1950 יוכל ליהנות ממסלול קצר ויעיל יותר להנפקת האזרחות. זהו המסלול המקוצר במסגרתו נדרש ממבקשי האזרחות להגיש רק תעודת לידה בולגרית ומסמך מבולגריה ובו תיעוד של תאריך העזיבה. במקרה של שינוי שם, יש להגיש תמצית רישום ממשרד הפנים הישראלי או מסמך מידע על שינוי שם ממשרד הפנים הישראלי. המסלול המקוצר אורך רק 5 חודשים, לכל היותר. 

שלב חמישי - קבלת האזרחות והנפקת דרכון בולגרי:

לאחר קבלת האזרחות יש להמשיך ולפעול לקבלת הדרכון הבולגרי. פרוצדורה זו נערכת מול עירייה מקומית בבולגריה וכוללת את הפעולות הבאות: יש להזמין מספר אזרח מלשכת רישום האוכלוסין בבולגריה, ולתת כתובת בבולגריה. מי שאין לו כתובת בבולגריה, יירשם תחת כתובת מנהלית בעירייה. לאחר קבלת האזרחות והאישור מהעירייה בבולגריה, יש להגיש בקשה לקבלת דרכון ותעודת זהות ביומטריים בשגרירות בולגריה. לאחר הגשת בקשה כאמור, צפויות התעודות להגיע בתוך כשלושה חודשים. 

בטיפול בהליך בארץ, עורך דין בעל רישיון עריכת דין ישראלי ורישיון עריכת דין בולגרי, בעל ניסיון מתאים בתחום ההגירה והאזרחות, יכול למנוע סחבת מיותרת בהתנהלות מול הרשויות בישראל ובבולגריה ולסייע בהנפקת כל המסמכים הדרושים מישראל ומבולגריה

האם ומדוע מומלץ להיעזר בשירותי עורך דין לשם מימוש התהליך וקבלת אזרחות בולגרית? 

תהליך קבלת האזרחות מבולגריה, בהתקיים התנאים שהוזכרו, הינו אפשרי בהחלט, יחד עם זאת, וכפי שראינו לעיל, מדובר בתהליך לא פשוט הדורש הגשת מסמכים שונים, קשר עם הרשויות בבולגריה, והכנה לראיון ולהתנהלות מול שגרירות בולגריה. למותר לציין, כי מי שבוחר לקבל את המסמכים ישירות בבולגריה, חייב סיוע של עורך דין בעל רישיון מקומי, אחרת לא יוכל לפנות אל הרשויות המתאימות.

בטיפול בהליך בארץ, עורך דין בעל רישיון עריכת דין ישראלי ורישיון עריכת דין בולגרי, בעל ניסיון מתאים בתחום ההגירה והאזרחות, יכול למנוע סחבת מיותרת בהתנהלות מול הרשויות בישראל ובבולגריה ולסייע בהנפקת כל המסמכים הדרושים מישראל ומבולגריה. גם בכל הפניות לרשויות בישראל ובבולגריה, פנייה באמצעות עורך דין מקלה מאוד על ההתנהלות, במיוחד בכל הקשור להתנהלות בעיריות בבולגריה, במשרד הפנים הבולגרי ובמשרד המשפטים הבולגרי. 

לסיכום, מי שמתהדר בקשרים קרובים או רחוקים לשושלת בולגרית, יכול אולי לזכות באזרחות בולגרית, מעמד נכסף בשל היותה של בולגריה אחת ממדינות האיחוד האירופי. הליך הוצאת האזרחות למועמדים, שעונים על התנאים הנקובים בחוקי ההגירה של המדינה, איננו פשוט ודורש שליטה בחוק המקומי, בשפה המקומית ובהליכים השונים. הסתייעות בעורך דין מומחה תקל על איסוף המסמכים, מימוש ההליכים הביורוקרטיים, עמידה בראיון והשלמת התהליך במהירות וביעילות. 

התחייבויות כספיות יש רק במקרה שגרים ועובדים בבולגריה. אחרי קבלת דרכון ות"ז בולגריים, כדאי להגיש הצהרה שלא חיים קבוע בבולגריה

שאלות רלוונטיות בנושא אזרחות בולגרית

מה רצו הגולשים לדעת? שאלות ותשובות מהפורום:

התחייבויות כספיות

שאלה: אם אקבל אזרחות בולגרית - האם יש גם התחייבויות כספיות? מיסים? תשלומים קבועים?

תשובה: התחייבויות כספיות יש רק במקרה שגרים ועובדים בבולגריה. אחרי קבלת דרכון ות"ז בולגריים, כדאי להגיש הצהרה שלא חיים קבוע בבולגריה.

הוכחת לידה בבולגריה באמצעות כתובת המגורים שם

שאלה: סבתי נולדה בבולגריה. אין לנו תעודת לידה שלה או כל מסמך שמוכיח שהיא נולדה שם, אבל אחיה יודע את כתובת הבית של המשפחה. האם כתובת הבית מספיקה כדי שנוכל לקבל אזרחות?

תשובה: כתובת הבית שלה לא מספיקה, אבל היא בסיס לעשות טרום בדיקה בבולגריה.

לצורך טרום בדיקה בבולגריה צריך להמציא הנתונים הבאים:

- שם פרטי ושם משפחה שלה לפי תעודת לידה בבולגריה ושם פרטי ושם משפחה שלה בישראל

- תאריך לידה שלה

- כתובת אחרונה שלה בבולגריה 

- תאריך עליה שלה לישראל 

- שם פרטי ומשפחה של ההורים שלה

- צילום של ת.ז. ודרכון שלה + כתובת מגורים 

לפי תוצאות הבדיקה נדע אם יש טעם להגיש בקשה להשבת האזרחות.

קבלת אזרחות בולגרית כאשר יש הפרעה בי-פולארית

שאלה: האם ניתן להוציא אזרחות גם אם יש מחלת נפש (הפרעה בי פולרית)?

תשובה: על פי החוק לא יכול להגיש בקשה לאזרחות, משהו סובל ממחלת נפש


* עו"ד מריאנה עזיז, מתמחה בתחום ההגירה והאזרחות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים