zap group mishpati logo

פסיקת גמול ושכ"ט גם במקרה שבו התובענה הייצוגית לא אושרה

התביעה הייצוגית לא אושרה בסופו של דבר? עדיין יש מקום לפסוק שכר טרחה וגמול, שכן העיריות פעלו רק בעקבות הגשת התביעה נגדן. כך קבע לאחרונה ביהמ"ש המחוזי בת"א.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
22.04.10
תאריך עדכון: 30.05.18
3 דק'
פסיקת גמול ושכ"ט גם במקרה שבו התובענה הייצוגית לא אושרה

המבקשים, שבעה תושבי העיריות ת"א, פ"ת, ר"ג, חולון, בני ברק, בת-ים וגבעתיים הגישו תובענה מנהלית ייצוגית נגד העיריות ונגד תאגיד הביוב מיתב ואיגוד ערים (איזור דן) (ביוב), במסגרתה בקשה לאשר את התובענה כייצוגית.

לטענת המבקשים, העיריות גובות מהתושבים שבתחומן אגרת ביוב הכוללת מרכיב המיועד לאיגוד ערים (אזור דן) (ביוב), המאגד תחת כנפיו את ענייני הביוב של העיריות, אך הן מעבירות לאיגוד במשך שנים רק חלק מאגרת הביוב שגבו עבורו.
התובענה שהוגשה היא להשיב לתושבי העיריות את עודפי אגרת הביוב שלא הועברו לאיגוד, ואשר נגבו ממחזיקי הנכסים שבתחומי העיריות בשנתיים שקדמו להגשת התביעה (המדובר בכספים בסך 80.5 מליון שקלים), ולחלופין להצהיר כי השארת כספי האגרה העודפים בקופת העיריות מאז שנת 1999 נעשתה שלא כדין ויש להפסיקה.

ביהמ"ש נתן לעיריות ארכה, וקבע כי אם במהלכה יועברו הכספים לאיגוד- התובענה הייצוגית לא תאושר. ואכן, העיריות העבירו לאיגוד את הכספים.

לפיכך, בפני ביהמ"ש עמדה שאלת הגמול ושכר הטרחה לבא כוחם.

העיריות טענו, כי אין מקום לפסוק שכ"ט וגמול משום שהבקשה לא אושרה.

אין חשיבות לכך שהתובענה הייצוגית לא אושרה
השופט ד"ר עמירם בנימיני חייב את העיריות לשלם למבקשים לבא כוחם שכ"ט וגמול, וקבע כי בנסיבות המקרה אין חשיבות לכך שהתובענה הייצוגית לא אושרה בסופו של דבר. יש לפסוק את שכר הטרחה והגמול כאילו התובענה הייצוגית אושרה והתקבלה, שכן בסופו של דבר העיריות החליטו להשיב לאיגוד את כל עודפי אגרת הביוב שהצטברו אצלן, וזאת בעקבות הגשת התובענה וההחלטה שניתנה בבקשה לאישורה.

באשר לפסיקת הפיצוי למבקשים ושכר הטרחה לבא כוחם, השופט הביא בחשבון, בין היתר, את השיקולים הבאים:
• הגשת התובע
נה הייצוגית וההחלטה לאשר אותה - ורק הן - הביאו להפסקת ההתנהגות הבלתי-חוקית של העיריות, האיגוד ומיתב, ולכך שמעתה ואילך יועברו כל כספי אגרת הביוב לאיגוד, ואף יועבר לאיגוד סך של 80.5 מיליון ₪ שלא הועברו אליו בשנתיים שקדמו להגשת התובענה.

• התובענה העלתה לסדר היום הציבורי סוגיה חשובה ביותר, וחשפה התנהגות בלתי-חוקית ובלתי-תקינה של העיריות ושל האיגוד, תוך הפרת חובותיהם הציבוריות ופגיעה בנושא הסדרת הביוב באזור גוש דן.

• המבקשים ובא-כוחם נטלו סיכון לא מבוטל בהגשת התביעה, בשל האפשרות שישקיעו כספים ומאמצים רבים ללא תמורה, כמו גם בשל החשש לשלם הוצאות משפט ושכ"ט עו"ד לאיגוד ולשבע עיריות.

בהתאם לכך, נקבע כי העיריות ישלמו לכל אחד מהמבקשים 50,000 שקלים (וביחד 350,000 שקלים) וכך סכום של 900,000 שקלים לבא כוחם של המבקשים.

(ת"מ 105-06, בש"א 30858/06 פלדמן אהרן ואח' נ' איגוד ערים אזור דן (ביוב) ואח')

• ב"כ המבקשים: עו"ד לוי רפאל אבשלום
• ב"כ המשיבות: עו"ד בצלאל בן דוד, עוה"ד י' ברוש, ח' כהן, עו"ד שמואל לינצר

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה