zap group mishpati logo

עובדת שעברה טיפולי פוריות ופוטרה, תקבל פיצוי

השופטת הדגישה בפסק הדין את חשיבות ההגנה על נשים עובדות מעצם השוני הביולוגי שקיים בין שני המינים

מאת: מערכת משפטי
07.01.10
תאריך עדכון: 12.12.23
4 דק'
עובדת שעברה טיפולי פוריות ופוטרה, תקבל פיצוי

עובדת חברה שבבעלותה מעבדה להרכבת טלפונים ניידים פוטרה בשל טיפולי פוריות שעברה, ועל כן תקבל פיצוי של 85,690 שקלים. כך קבע בית הדין האזורי לעבודה בת"א.

התובעת, רונית שמואל, עבדה בחברה שבבעלותה מעבדה להרכבת טלפונים ניידים, חידושם ותיקונם. היא עבדה כפועלת ייצור, מחודש 08/01 ועד ליום 30.4.03, בו פוטרה מעבודתה.
לטענתה של רונית, החברה פיטרה אותה במהלך ועקב טיפולי פוריות שעברה.

בנוסף, טענה רונית, כי היא שוחחה פעמיים עם המנהל, וביקשה ממנו שלא יפטר אותה. כמו-כן היא העמידה אותו על חובתו לקבל ממשרד התעשייה והמסחר היתר לפיטורים, אך לטענתה הוא השיב: "אני לא צריך לקבל אישור מאף אחד. אני מחליט כאן מי עובד". גם לאחר שהניחה בפניו את הוראות משרד התעשייה והמסחר הרלוונטיות, המנהל השליך בפניה את המסמך כשהוא צועק: "אף אחד לא יקבע לי את מי להעסיק. אני החלטתי שאת לא מתאימה לי יותר ואין מה להתווכח יותר. תקבלי את זה שאת מפוטרת".

במענה לתביעתה של רונית, טענה החברה כי סיבת הפיטורים הייתה התייעלות וצמצומים.

ביהמ"ש: פיצוי גבוה בשל חומרת הפיטורים!

השופטת מיכל לויט קבעה, כי רונית פוטרה בשל היותה בטיפולי פוריות, ובניגוד לסעיף 9 לחוק שוויון הזדמנויות בעבודה. השופטת הדגישה בפסק הדין את חשיבות ההגנה על נשים עובדות מעצם השוני הביולוגי שקיים בין שני המינים.
השופטת פסקה לזכות רונית פיצוי ללא הוכחת נזק על פי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, בסך של 50,000 שקלים. בנוסף, נפסקו לזכות רונית  פיצויים בשל נזק ממוני והוצאות. השופטת העמידה את הפיצויים בשל נזק ממוני (פיצוי בשל אובדן ההכנסה שנגרם לה עקב פיטוריה) על 35,690 שקלים, וכתבה כי היא לוקחת בחשבון בפסיקת הפיצויים את חומרת הפיטורים, ועוגמת הנפש הרבה שנגרמה לרונית בשל פיטוריה, על לא עוול בכפה. (ע"ב 5043/04 רונית שמואל נ' בראוו אינג'ינירינג בע"מ)

הגנה על עובד או עובדת מפני טיפולי פוריות

חוק עבודת נשים קובע איסור ברור לפטר עובדת אשר עוברת טיפולי הפרייה חוץ גופית. החוק גם אוסר לפטר עובד או עובדת אשר עוברים טיפולי פוריות לקראת הילד הראשון או השני, בימי העדרם מהעבודה ולמשך תקופה של 150 ימים מיום ההיעדרות. האיסור לפיטורין לא יחלו רק אם יתקבל היתר מהממונה על חוק עבודת נשים.

מהו הוותק הנדרש לתחולת ההגנה שבחוק עבודת אנשים?

הגנה על נשים בהריון מפני פיטורין מצריכה תקופת ותק בעבודה. אולם, בניגוד לכך, בטיפולי פוריות, אין בחוק דרישה של ותק מינימלי במקום העבודה. כלומר: אם עובדת הודיעה על טיפולי הפוריות שהיא עוברת, ונעדרה בגללם, המעסיק לא יוכל לפטר אותה, גם אם מדובר ביומה הראשון או השני בעבודה.

פרק ב' בחיים - יש הגנה

יש לכם ילדים מנישואין קודמים, התגרשתם, אתם בפרק ב' ועוברים טיפולי פוריות כדי ללדת ילדים עם בן הזוג הנוכחי? גם אתם תוכלו ליהנות מהגנת החוק.

בשנת 2010 תוקן חוק עבודת נשים, כך שההגנה מפני פיטורין ופגיעה בתנאים שניתנת לעובדת ועובדת שנמצאים בטיפולי פוריות תחול גם על עובדת או עובד שלא נעדרו מהעבודה בתקופת הטיפולים או במשך תקופה של 150 ימים לאחר מועד תחילת הטיפולים

תיקון 45 לחוק עבודת נשים - חיזוק ההגנה

בשנת 2010 תוקן חוק עבודת נשים, כך שההגנה מפני פיטורין ופגיעה בתנאים שניתנת לעובדת ועובדת שנמצאים בטיפולי פוריות תחול גם על עובדת או עובד שלא נעדרו מהעבודה בתקופת הטיפולים או במשך תקופה של 150 ימים לאחר מועד תחילת הטיפולים.

תיקון זה מחזק את ההגנה הניתנת בחוק לעובדים שעוברים טיפולי פוריות, שכן לפני הסעיף, למעשה, עובד או עובדת לא היו מוגנים מפני פיטורין אם טיפולי הפוריות נעשו שלא בשעות העבודה. כלומר: המעסיק היה יכול לפטר את העובד או העובדת ללא היתר ממשרד התמ"ת.

 עוד בנושא:

שימוע לפני פיטורין - מהן זכויות העובדים?

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה