open the search panel
close the search panel חפש

עורכי דין לפי תחום

    פורומים

      לדעת יותר - מדריכים משפטיים

        משרדי עורכי דין

          • 18 בפברואר 2017

            אחריות וסמכויות של חבר וועד הנהלה (מזכירות) בקיבוץ

            אני מבקש להבין מהי האחריו ומהי הסמכות של חבר וועד.
            ממה שקראתי, על חבר וועד יכולה להיות מוטלת גם אחריות משפטית, זו לא סתם "חברות" כקישוט.
            עם זה מגיעה גם אחריות, אבל גם סמכות.
            למשל:
            האם חבר וועד יכול לבקש לראות מסמכי האגודה? מפעלים וענפי הקיבוץ? דוחות כספיים גם בתאגידים שבהם לקיבוץ יש מעל 50%.

            האם הנהלת הקהילה, מרכזי ענפים, מנהלת קהילה (שכירה) חייבת לפגוש את חבר הוועד אם הוא מבקש?

            מה קורה אם חבר וועד מתנגד לפרוטוקול? האם רק מתקיים דיון בהתנגדות ובהתייחסות? האם ההתנגדות מצורפת לפרוטוקול כעדות "לדורות הבאים"? או במקרה של חקירה בהמשך?

            בקיצור, לדעתי, גבולות האחריות והסמכות לא ברורים ומהפקודות לא ניתן ללמוד הרבה.

            אודה להבהרה בהקדם האפשרי.

            בברכה ותודה
            זמי בן-חורין

            18 בפברואר 2017
          • מנהל הפורום מרדכי שחם, עו"ד - מנהל הפורום 19 בפברואר 2017

            אחריות וסמכויות של חבר וועד הנהלה (מזכירות) בקיבוץ

            שלום רב!
            תפקידו של חבר ועד-הנהלה ( "מזכירות" ) באגודה שיתופית המסווגת כקיבוץ, עם נושאי-המשנה של סמכויות, חובות ואחריות – ראוי להרצאת-דברים נרחבת, אשר ממילא לא תמצה את הכל. ניתן להמליץ כאן על פנייה לעו"ד הקבוע/ה של הקיבוץ, כגורם החייב להנחות את בעלי-התפקידים באגודה, ובראשם "חברי-המזכירות"; זאת, לא רק במתן חוות-דעת לנושאים או למקרים ספציפיים, אלא אף בהנחיות כלליות מראש.

            נושא חשוב מהבחינה הכפולה של חבות ואחריות, אשר ראוי לציינו בנפרד ובמיוחד – נושא הביטוחים, לסוגיהם ולהיקפיהם: ביטוחי צד שלישי, ביטוחי מעסיקים, ביטוח אחריות דירקטורים ונושאי-משרה, ביטוחי רכוש ( לרבות מבנים, רכבים, מיתקנים וציוד ), ביטוחי אחריות לטיב מוצר/ים, ועוד כיוצא באלה, ככל שיוצע בכתב מפורט ע"י יועץ-ביטוח ( כהשלמה לעצות סוכן-הביטוח ). הדברים חשובים כולם – הן לשם הגנה על הקיבוץ וחבריו, והן לצורך הגנה על המנהלים-האחראים, ובראשם – חברי-המזכירות ( = ועד-ההנהלה של אגודת-הקיבוץ ).

            לגבי בדיקה וחקירה במסמכים ובעובדות הנוגעים לקיבוץ ולפעולותיו – אין לשכוח את תפקידיהם של גורמי-הביקורת באגודה (( ועדת-הביקורת, רואה-החשבון, עו"ד הקיבוץ וברית-הפיקוח )), ואת הקושי המכביד העלול להיווצר, אם כל חבר-מזכירות יהפוך עצמו למעין-ועדת-ביקורת. יש לקבוע ולהסדיר, אף בנוהלים שייקבעו כחלק מההחלטות המחייבות של "המזכירות" - סדרי דיווח, בקרה, פיקוח, תיקון ליקויים וייעול; גיבוש וניסוח בעניינים אלה - בעזרת עו"ד האגודה, וכחלק מהייעוץ המשפטי הקבוע והשוטף. מעורבות "חוקרת" מצד חברי-מזכירות אמורה להיות לברכה, ובלבד שתיעשה באופן ענייני ויעיל, ובהיקף סביר לפי נסיבות העניין והמקרה.
            המלצה נוספת: מן הראוי והרצוי, כי לכל חבר-מזכירות בקיבוץ יימסר קובץ מסודר של תקנון אגודת-הקיבוץ ( על כל עדכוניו ), יחד עם העתקים מעיקר החקיקה המתחייבת לשמירה במשרדי-האגודה לפי סעיף 19 של "פקודת האגודות השיתופיות": הפקודה עצמה ואותן תקנות הנוגעות
            לניהול הקיבוץ, כפי שיוכן קובץ זה בעזרת עו"ד האגודה, עם עדכונו השוטף בהמשך.

            19 בפברואר 2017
          forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
          close the form