לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
מויישה

הדחת חבר יישוב האם ניתן וכיצד?

שלומות, ישנו חבר יישוב (היישוב ממוקם ביוש ומתנהל כאגודה שיתופית) שמזה שנים לא משלם את התשלומים שכל חבר מחוייב. לאחרונה הוא החל לבנות בחצר ביתו מבנה לא חוקי . המועצה הוציאה לו צו הפסקת עבודה והוא מתעלם וממשיך בשלו. האם ניתן וכיצד לפסול את חברתו ביישוב? אודה על תשובתך הכנה.

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! תושב וחבר ביישוב קהילתי, המתעלם מחובותיו כמתואר בשאלה – ספק רב אם הוצאתו מחברות באגודת-היישוב הינה הצעד המועיל והמתאים כלפיו; יש גם לקחת בחשבון את ההשלכות הצפויות מצעד כזה לגבי בני-משפחתו החיים עמו ביישוב. מול ההפרות המתוארות בשאלה, נראה כי ישנם פתרונות אחרים, יעילים ובטוחים אף יותר מהליכים להוצאה מחברות: (א) מי שמשקיע כספים בבנייה, חזקה כי יש לו גם כדי לשלם חובות שוטפים כחבר וכתושב; הליכי תביעה וגבייה כספית, לאחר דרישה והתראה בכתב, ניתן לנקוט כנגד חייב כזה, תוך הסתייעות במועצה האזורית או אף ישירות ביועץ המשפטי של המועצה. אם גם רעייתו של החייב שותפה עמו בחובות, כמקובל – יינקטו הצעדים גם כלפיה. (ב) הואיל והמועצה כבר החלה בצעדים חוקיים כנגד פעולות הבנייה – יש לבחון עמה צעדי-המשך בנושא, בעזרת כל גורם מוסמך במערכות הרשמיות הקיימות. יש לזכור ולהזכיר, כי נכס שנבנה ללא בסיס חוקי, מה גם בניגוד לצו מחייב – עלול לעמוד בפני צו-הריסה, או נתון לפחות לצו-מניעה לגבי השימוש בו. (ג) בצד הצעדים דלעיל, ואולי אף מעליהם – מוצע לבחון אפשרות של פנייה לאישיות תורנית או ציבורית, אשר בכוחה להשפיע על החייב שלא להוציא עצמו מהכלל, ולכבד את מחוייבותיו כלפי שכניו הקרובים וכלפי חברי-קהילתו בכללם.

מויישה

תודה על תשובתך המלומדת. המבנה שנבנה בחצרו של התושב ממומנת מכספי אחרים. יתרה מכך הוא פנה לאחרונה בתביעה נגד הישוב לאחר שלא קיבל את דעת הרוב באסיפה הכללית. זאת ועוד, היה מגשר בהמלצת בית המשפט שלא הצליח להביא את הצדדים לעמק השווה. מדובר בתושב שעושה ככול העולה על רוחו. כשהחוק לצידו הוא תובע..ובאין חוק הוא פשוט מציב עובדות בשטח. השאלה האם כאשר הוא נניח יודח מחברותו ביישוב- האם ניתן יהיה להכריח אותו לפנות את המקרקעין שלו ולא תגבר במקרה זה זכותו הקניינית (מדובר בבר-רשות- כך שממילא אין בעלות). תודה מקרב לב

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! אם להקיש מאדמות-הלאום בתחומי "הקו הירוק", הרי "מינהל מקרקעי ישראל" ( כיום – "רשות מקרקעי ישראל" ) ויתר כבר מזמן על עמדתו בעבר הרחוק: להתלות את זכויות המתיישב במקרקעי מגוריו - בחברותו הנמשכת באגודת-ההתיישבות של היישוב; לא נראה כי עמדה שונה תתקבל במקרה כמתואר בשאלה, במיוחד לאור הכרתם של בתי-המשפט ב"חופש הפרישה מהתאגדות" ובאיסור כפיית-התאגדות. מכל מקום: אם ממילא קיימים כבר הליכי משפט, ויש להניח כי אגודת-היישוב מיוצגת ע"י עו"ד – ניתן לנצל מסגרת זו לבדיקת מעמדו וזכויותיו של המתיישב ביישובכם, ובדבר הדרכים לאכיפת מחויבויותיו; זאת – בשילוב עיון נדרש במסמכים שביסוד קבלתו והתיישבותו של החבר ביישוב. מכיוון שמקרים כאלה הינם מעניינם של תושבי יישובים אחרים באזור, ובגדר נושא ציבורי – יש מקום להתייעצות גם עם המועצה האזורית ועם ארגוני-ההתיישבות. עם זאת, מוצע שוב לבחון את הפתרונות שהוצעו בתשובה הקודמת – תשובה העומדת בעינה גם לאחר שאלת-ההמשך הנוכחית.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות