לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
צביה

בניין משותף הרשום כאגודה שיתופית

אני בעלת דירה בבניין משותף ברחוב לאון בלום 2 בחיפה אגודה שיתופית לשירותים של בית רב קומות א רמת הדר בע"מ 570016634 בבניין 140 דירות הוצאתי היום נסח טאבו וראיתי שהמרתף ואחת הדירות רשומה על שם עיריית חיפה לפי הידוע לי המרתף והדירה הזאת שייכים לכל בעלי הדירות מה ההסבר למצב הזה.?

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! בין אם מדובר בשאלה על אגודה שיתופית לשיכון, ובין אם מדובר באגודה לשירותים בלבד – אין להתפלא על זכויות הרשומות באחת הדירות בשמה של רשות מקומית, אשר יתכן כי הותירה לעצמה, עוד משלב ההקמה, דירה ושטח-נילווה נוסף; למשל - לצורך מתן שירותים לציבור הדיירים, כגון שירותי ספריה, מועדון, אירועי-תרבות, מחסן וכיו"ב. נסח-הטאבו שבידי השואלת אמור לתת תשובה חלקית, לפחות לפי מועד הרישום בשם העירייה. השאלה הראשונית שיש לברר, ואשר לא הובהרה בשאלה: מי מחזיק בפועל בדירה ולמה היא משמשת? אם בדירה מתגורר משתכן מהדיירים – יתכן כי רכש את הדירה מהעירייה, ולא דאג עדיין להעביר את רישום הזכויות לשמו; אפשרות זו מוטלת בספק, באשר מדובר בשאלה ברישום זכויות גם במרתף. אם הדירה משמשת לצרכי האגודה, או לצרכי וועד-הבניין, או אם הדירה ריקה מדיירים זמן רב – ניתן לפנות לעירייה לבירור המצב, ולבחינת האפשרות של העברת רישום הזכויות לאגודה. במקרה כזה, ומכיוון שעל ניהול בית-דירות כמדובר חלות חובות השתתפות בהוצאות החזקה, תחזוקה וניהול לפי הוראות "חוק המקרקעין" הנוגעות ל"בתים משותפים" ( אף אם איננו רשום ככזה בטאבו! ), יתכן כי גם טעם מעשי זה יילקח בחשבון ע"י העירייה.

צביה

תודה רבה על תשובתך המהירה והמפורטת 1 .הדירה הנוספת מושכרת ושכר הדירה משולם לקופת ועד הבית על פי נסח הטאבו הדירה נרשמה על שם עיריית חיפה בשנת 1966 ואילו הבניין הוקם והאגודה הוקמה ב1961 2 .כיום רשומים על שם העיריה בנסח הטאבו: 2 מרתפים משמשים את הדיירים לאספות ואחסון חפצים של הבניין דירה שמושכרת על ידי הועד דירה נוספת בכניסה לבניין בית כנסת לתושבי האיזור. 3 .שם האגודה האגודה שיתופית לשירותים..... 4 . התקנון משנת 1961 מונח לפני בתקנון רשום בסעיף1(ז) הרכוש המשותף שמפרט את החלקים המשותפים. בין היתר רשום המרתף 5 .שאלתי היא האם 2 המרתפים הדירה המושכרת וובית הכנסת הוא רכוש של בעלי הדירות או של העיריה אם הרכוש הוא של העיריה למה שהיא תותר על רכוש בבניין באיזור מעולה.? האם העיריה אמורה להשתתף באחזקה ולשלם מס ועד.? ...

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! האמור בתשובה הקודמת עומד בעינו ( לרבות בנוגע לחובת ההשתתפות של העירייה כבעלת-דירה, אלא אם יתברר שמדובר ברישום פורמאלי, הכפוף לחוזה המקנה זכויות שימוש בלעדי לאגודה ). מוצע כי הנושא בכללו יועלה בפני וועד-ההנהלה של האגודה, לבדיקה ולהתייחסות, במיוחד לגבי הדירה המושכרת ע"י האגודה, על אף שהבעלות בה רשומה בטאבו בשם העירייה. לאגודה המנהלת בניין של 140 דירות, ואף משכירה לפחות אחת מהן – יש וודאי יועץ משפטי המסייע לה, וראוי להפנות אליו כל שאלה בנושא, לפחות לבדיקה ולייעוץ בשלב ראשון. השאלה בדבר אינטרס העירייה לשמר בידיה את הבעלות, עמדה גם מתחילה; בעלות העירייה עשויה להימצא ככפופה לחוזה שבינה לבין האגודה. מאידך, יתכן כי בקרקע, עליה הוקם בניין כה גדול, היו זכויות גם לעירייה, ואזי בעלותה בדירה ( ובכל תוספת קיימת ) עשויה לשקף "תמורה" לזכויות כאלה. מכל מקום, אין טעם בהעלאת השערות בפורום זה – יש לבדוק את העניין לעומקו: במסמכי האגודה, בתיקי-הטאבו ואף אצל העירייה עצמה, ורצוי – בליווי של עו"ד.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות