לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
ענר לב

הגבלת מכירה על נכס בקיבוץ

אנחנו בתהליך הקמת שכונת בנים בקיבוץ. בחוזה הוכנסו סעיפים שאם הבנים (אשר כולם יהיו חברי קיבוץ) ימכרו את הנכס תוך חמש שנים ממועד קבלת טופס 4 הם יצטרכו לשלם 'קנס' לקיבוץ בסך 500,000 שח. הקנס הוא ללא קשר לכך שהקונה יצטרך להתקבל לחברות בקיבוץ. בנוסף, ישנה מגבלה נוספת דומה בעניין השכרת הנכס במשך חמש שנים מאותו מועד, כך שמי שישכיר (לאדם אשר גם אותו הקיבוץ יצטרף לאשר) אז ישלם קנס חודשי בגובה 10,000 שח לכל חודש השכרה. לאחר חמש שנים הגבלות אלו יוסרו. האם אין זו פגיעה בזכות הקניין והאם מותר להם להכניס סעיפים אלו להסכם?

ענר לב

רציתי להוסיף שהגבלות אלה קיימות רק לקבוצה הזו. על חברים ותיקים וחדשים שהצטרפו בשנים האחרונות אין את ההגבלות הללו.

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! קרקע-לבנייה בשטחו של קיבוץ איננה מיועדת להשקעה ולעשיית רווח ( ע"י מכירה או השכרה ), אלא להתיישבות עצמית של הרוכש ומשפחתו ולהשתלבותם במסגרת הקהילתית. כאשר מדובר בהקמת שכונה לקליטת בנים-חוזרים, כאמור בשאלה, מתווסף עוד טעם מוצדק: להבטיח סביבה אנושית מוכרת לבנים-המשתכנים עצמם, לפחות לתקופה של 5 שנים - תקופה הידועה כבר מזמן מהתניות-הגבלות דומות שקבע "מינהל מקרקעי ישראל" לגבי מגרשים ב"הרחבות-למגורים" בהתיישבות. הדברים יקבלו משנה-תוקף, אם קליטת בנים-משתכנים בשכונה המדוברת נעשית בתנאים נוחים יותר מאלו שנקבעו למשתכנים אחרים ( על כך חסרים פרטים בשאלה ). ככלל, ניתן לקבל בהבנה תנאים מגבילים הבאים להבטיח את המטרות הנזכרות לעיל, בגבולות תקופה של 5 שנים, אם כי אכיפתם בעתיד עשויה להתברר כנתונה לחריגים מוצדקים, תולדת המציאות; למשל: אם שינוי נסיבות בלתי-צפוי יעמיד משתכן בפני צורך להעתיק מגוריו למקום אחר - עשוי גורם שיפוטי להתיר לו מכירה או השכרה, גם מול סירוב של הקיבוץ, ובמיוחד אם הרוכש-החליף או השוכר יענה על תנאי ההשתכנות בשכונת-הבנים. בהקשר: תנאי חוזי המתיימר לקבוע סכום פיצוי מופרז, עלול להימצא ע"י בית-המשפט כקובע "קנס" שאין לאכפו, ובית-המשפט עשוי אזי לבחון את שאלת צידוקו של פיצוי וכן שאלת היקפו הראוי בנסיבות המקרה והצדדים. מכל מקום: טרם חתימת חוזה לרכישה, עומד הרוכש ללא כל זכויות בקרקע, וממילא ללא "קנין" העלול להיפגע; הזכויות בחוזה-מכר עשויות לכלול הגבלות, וביניהן - הגבלות על עבירותו של הנכס הנרכש, הנפוצות לגבי מקרקעי-הלאום. מי שאינו מעוניין בהתקשרות חוזית כמוצע לו, גם לאחר ייעוץ של עו"ד, יוכל להסתייע בייעוץ המשפטי לניהול משא-ומתן עם הקיבוץ כדי להביא לגישה גמישה ו"מתונה" יותר, או לפחות להבהרות אשר ימנעו רתיעת בנים מחזרתם לקיבוץ-הוריהם - חזרה שהיא גם מעניינם של אלה.

ענר לב

תודה על המענה. אוסיף ואומר שהבנים לא מקבלים שום תנאים מועדפים למעט הזכות עצמה לקנות את המגרש בעדיפות על אנשים שהם לא בני המקום. מעבר לכך, כל שאר התנאים בהסכם הינם קשים יותר עם הבנים מאשר עם מכירות בתים קודמות שהיו באגודה. קבוצת הבנים גם רוצה בכך שהשוכר או הקונה יאושר ע"י הקיבוץ, אך הקנסות מוציאות הוראות אלה מתוכן כי לא תהיה אפשרות להשכיר או למכור עם הקנסות הללו. בנוסף, מובהר בסעיפים שהם חלים על כל מקרה מכירה או השכרה, ללא התחשבות בנסיבות חריגות או מוצדקות.

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! עומדת בעינה, אף במשנה-תוקף, ההצעה אשר בסיומת התשובה הקודמת: להסתייע משפטית בעו"ד, וציבורית בהורים-הוותיקים - להגמשת עמדת הקיבוץ וניסוחיו.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות