לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
רוני

תשלום מיסי ועד לאגודה

במושב שיתופי ישנם 2חשבונות מיסים ועד מקומי וועד מתיישבים היות ומקומי ניתן לגביה על פי מ"ר בלבד פתחו חש נוסף לגביה ששם השמים הם הגבול מספיק שבאסיפה מאשרים ברוב להעלות את סכום הגביה ומעלים..הועד גובה לפי בית אב..שאלתי באיזה סמכות גובים לפי בית אב ולא לפי חבר אגודה..היות ויש לא מעט יחידים כמו אלמנות ואלמנים גרושים לעומת משפחות..מדוע שחבר יחיד ישלם כמו משפחה..אשמח להבין מהו החוק או התקנה כי הרי בתקנון האגודה זה לא כתוב

item.Author מנהל הפורום עו"ד מרדכי שחם

שלום רב! על-פי השאלה, גם במושב המדובר הוקמה ופועלת אגודה קהילתית, אשר דורשת כספים מתושבי היישוב, בצד דרישות דמי-חבר מהאגודה ההתיישבותית ( מול חבריה ) ודרישות תשלומי-ארנונה מהמועצה האזורית ו/או הוועד המקומי. כנהוג במקרים כאלה, דרישות האגודה הקהילתית מוצאות לתושבים על-פי החלטות האסיפה הכללית של אותה אגודה, בחלוקה המקובלת – לפי "בית-אב". דרישת-תשלום "קהילתית" כאמור, החייבת להיות מגובה בהחלטת אסיפה כללית או בהוראת-תקנון של האגודה, חייבת לעמוד גם בקני-המידה המשולב של הגיון והגינות ( עקרון "תום-הלב" במשפט הישראלי ), אשר איננו מתיישב עם דרישה בלתי-סבירה מבחינת מהותה או סכומה או דרך חישובה. אמנם כל מקרה חייב להיבחן על-פי נסיבותיו, אך ככלל ניתן להזכיר כאן "אבני-בוחן" אלה: 1) האסיפה הכללית איננה בעלת סמכות מחוקקת, ואף לא סמכות שיפוטית או מעין-שיפוטית – גם תקנון-האגודה איננו אלא חוזה שבין האגודה לחבריה, הכפוף לעקרון המשפטי הנזכר לעיל. 2) סבירות של דרישת-תשלום במקרה הנדון, עם החלטת האסיפה שבבסיסה, נבחנות על-פי ההסכמה העקרונית ( "הסכמה מכללא" ) שניתן לייחס לתושבי היישוב השיתופי, בכל הנוגע למתן שירותים חיוניים ולמתן מענה לצרכים אובייקטיביים כללים של ציבור המתיישבים במקום, בתור שכאלה ( כדוגמה בולטת: תיגבור צרכי ביטחון, עקב נסיבות המקום והזמן ). 3) לגבי מתן שירות חיוני או מתן מענה לצורך כללי כאמור – כאשר אין האגודה יכולה לחסוך בהוצאות-המימון ע"י ויתור מצד התושב, נותר בעינו מבחן-החלוקה לפי "בית-אב", אלא אם יוכח אחרת עקב נסיבות מיוחדות של העניין או של הצדדים. כמבחן-עזר בהקשר זה: האם מוצדקת דרישת-התשלום, אילו הופנתה לתושב שאיננו חבר האגודה הקהילתית, ואיננו כפוף להחלטות מוסדות-האגודה ( אך עשוי להיות חייב בתשלום כנהנה משירות כאמור לעיל )? 4) דרישה לתשלום "קהילתי" אמורה להיפסל, אם יתברר כי הינה ניסיון מוסווה של הגדלת תשלומים מוניציפאליים ביישוב, בחריגה ממה שאושר כדין ע"י המועצה האזורית. מכיוון שלכל כלל עשויים להימצא חריגים מוצדקים - מופנית תשומת הלב לתשובות שניתנו בפורום זה לשאלות דומות ( גם אם אינן זהות ), לרבות תשובות לשאלות מהתאריכים 29/8/18 (רומי ), 31/7/18, 24/6/18 (ברוך ), 29/4/18, 15/4/16, עם התשובות הנוספות הנזכרות שם. יצויין עוד, כי כעולה מהשאלה הנוכחית – הקושי העיקרי נוגע לקיפוח-לכאורה הנוצר כלפי בעלי יחידות-מגורים, אשר "בית האב" שלהם מצומצם משמעותית מהאחרים. במקרים כאלה, יתכן שיש מקום להתחשבות, ע"י הפחתה מתאימה, אשר תעשה צדק במקרים אחדים ראויים, מבלי לפגוע במסגרת הכללית; זאת - במיוחד אם רוב גדול של הציבור ( באישור בכתב או בהצבעה באסיפה ) יסכים "לספוג" תוספת זניחה של תשלום, תוך שילוב של הכרה ביכולת המימון שלו בד-בבד עם הרצון להפגין הגינות ואנושיות.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום אגודות שיתופיות