לוגו אתר משפטי - הפורטל המשפטי לקהל הרחב
נגישות
ערן

שאלה קצת בעייתית לעניין פירוק שיתוף

נניח נעשה פירוק שיתוף עם תשלומי איזון. מנגנון תשלומי איזון מיושם כך שכל אחד מקבל את חלקו בבעלות בדיוק. מגיעה רשות מס שבח וטוען שהוא לא מקבל את החלוקה ויש מס שבח על המזומן שעבר (הבנתי שעד 4% חריגה בבעלות לא יהיה תשלום מס ובכל זאת נניח שיש מס שבח). אם הפירוק נעשה בשנת 2018 והלאה האם יחול שיעור מס לפי מס מוטב (כלומר לפי משך החזקה של הדירות בבניין כלומר עד 2014 ומ-2014) למרות שמדובר במס על מזומן ולא על מכירת דירה? או ששיעורי המס הם גבוהים הרבה יותר? תודה

;

התייחסות עוה"ד יגאל מירון לעניין פירוק שיתוף עם תשלומי איזון: השאלה אינה מובנת. אם מדובר במגרש/חלקה - הפירוק נעשה לפי חלקים ואין מנגנון איזון כספי. אם מדובר בחלקוה של דירות בבית משותף ותשלומי איזון, אמור להיות רק צד אחד שמקבל תשלום. התשלום מהווה איזון ולכן למעשה לא מתבצעת עזקה ואין עליה מס. מאידך - אם מבקשים לבצע עסקה במקרקעין תוך סטייה מהחלקים יחסיים של השותפים, צפוי להיות מס על החלק העודף (במקרה כזה הן מס שבח והן מס רכישה).

ערן

תודה על התשובה. אני מדבר על בניין עם דירות בבעלות משותפת בו נעשה הליך של פירוק שיתוף בהסכמה. אם תוכל לבדוק שוב את תשובתך. אני הבנתי שכל תשלום של מזומן כתשלום איזון יגרור מס שבח גם אם אין חריגה מאחוז הבעלות. כלומר 2 אחים עם 2 דירות שונות בבעלות משותפת. לצורך חלוקה דירה לכל אחד- אח העביר לשני 80 אלף שח. לפי מה שהבנתי על ה-80 אלף יהיה מס שבח גם אם יוכח למס שבח שאין סטיה מהחלקים של שניהם (וגם יחול מס רכישה). כנראה מדובר בסעיף 67 לחוק מקרקעין. לכן שאלתי הייתה לגבי מס ליניארי מוטב החל מ-2018 האם יחול על העברת המזומן. כי אז המס על אותם 80000 שח יהיה נמוך ביותר אם הבניין בו 2 דירות נרכש לפני עשרות שנים.

forum moderator שלום, מה השאלה המשפטית שלך?
close the form שליחה
חזרה לפורום מקרקעין