zap group mishpati logo

נדחתה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מכללת רמת-גן והאוניברסיטה הפתוחה

בית משפט מחוזי מרכז דחה בקשה לאישור תביעה ייצוגית על סך 7 מיליון ₪ שהוגשה נגד מכללת רמת גן והאוניברסיטה הפתוחה, בה נטען כי שני הגופים הנ"ל גבו דמי הרשמה בניגוד לאמור בחוק זכויות הסטודנט

מאת: מערכת משפטי
27.12.11
תאריך עדכון: 31.05.18
3 דק'
נדחתה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד מכללת רמת-גן והאוניברסיטה הפתוחה

לבית המשפט המחוזי מרכז הוגשה בקשה לאישור תובענה ייצוגית ע"י סטודנטית שלמדה במכללת רמת גן במסלול לימודים לתואר ראשון של האוניברסיטה הפתוחה. באי כוחה של הסטודנטית טענו בשמה, כי מכללת רמת גן והאוניברסיטה הפתוחה גבו מהסטודנטים שנרשמו ללימודים במכללה דמי הרשמה בסכום הגבוה מהמותר בחוק זכויות הסטודנט, אשר מתיר למוסדות להשכלה גבוהה לגבות דמי הרשמה בסכום של עד כ-350 ₪.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תביעות ייצוגיות

בבקשה לאישור התובענה הייצוגית טענה המבקשת, כי מי שמעוניין להירשם ללימודים לתואר ראשון של האוניברסיטה הפתוחה בקמפוס של מכללת רמת גן צריך לשלם בעת ההרשמה סכום של 300 ₪ לאוניברסיטה ועוד סכום של 450 ₪ למכללת רמת גן.

לטענת המבקשת, הסכום הנ"ל במצטבר עולה על הסכום שמוסד להשכלה גבוהה יכול לגבות בעת הרשמה ללימודים לפי חוק זכויות הסטודנט.
באי כוחה של המבקשת העמידו את סכום התביעה הייצוגית על סך של 7 מיליון ₪, הסכום הכולל של התשלומים העודפים ששילמו הסטודנטים ופיצויים בגין עוגמת נפש.
האוניברסיטה הפתוחה, טענה להגנתה , בין היתר, כי ניתן ללמוד במסלול לקבלת תואר של האוניברסיטה בקמפוסים רבים של האוניברסיטה ברחבי הארץ, ואין כל חובה ללמוד דווקא במכללת רמת גן,  כמו כן נטען, כי האוניברסיטה אינה מקבלת כל תשלום נוסף מסטודנטים הבוחרים ללמוד באמצעות מכללת רמת גן.

הטענה: אין להחיל את חוק זכויות הסטודנט
עוד נטען ע"י עוה"ד, כי האוניברסיטה גובה מסטודנטים סכום של 300 ₪ בלבד בהתאם לחוק זכויות הסטודנט, ואין היא קשורה בגביית התשלומים למכללה.  מכללת רמת גן טענה, כי אין להחיל את חוק זכויות הסטודנט עליה משום שהיא אינה עונה על אף אחת מהקטגוריות שקיימות בחוק בנוגע להגדרה של מוסד להשכלה גבוהה, וזאת מאחר שהמכללה לא קיבלה מעולם רישיון להעניק תואר ראשון, ועל כן התואר שמוענק הוא של האוניברסיטה הפתוחה.
בנוסף, נטען כי התשלום למכללה עבור הרישום אינו "דמי רישום" של מועמד לקבלה ללימודים כאמור בחוק זכויות הסטודנט, אלא תשלום חד פעמי בגין הרישום האדמיניסטרטיבי של הסטודנט לקבלת שירותי המכללה, הכוללים מתן שיעורי עזר פרונטאליים ושירותים חוץ אוניברסיטאיים אחרים של המכללה כמו כן שימוש במתקניה.

בית המשפט: מכללת ר"ג לא עונה על הגדרות מוסד להשכלה גבוהה בחוק
השופטת אסתר שטמר דחתה את הבקשה, כאמור, וקבעה  כי אין מחלוקת שמכללת רמת גן לא עונה על אף אחת מההגדרות של מוסד להשכלה גבוהה בחוק זכויות הסטודנט לעניין לימודים לתואר ראשון, וזאת מאחר שהיא אינה אוחזת ברישיון להעניק תארים ראשונים.

בנוסף, קבעה השופטת כי מאחר שניתן ללמוד לתואר ראשון של האוניברסיטה במגוון של קמפוסים ברחבי הארץ, אין לקבל את הטענה של המבקשת כי די שהאוניברסיטה עונה על הגדרה "מוסד" ושלא ניתן להירשם ללימודים במכללת רמת גן מבלי לשלם גם למכללה וגם לאוניברסיטה דמי הרשמה.
בהחלטה נקבע עוד, כי מאחר שהאוניברסיטה הפתוחה גבתה מהנרשמים לתואר ראשון במכללה דמי הרשמה בסך של 300 ₪ בלבד, סכום הנמוך מן התקרה הקבועה בחוק, המבקשת אינה אוחזת בעילת תביעה כנגד האוניברסיטה.

לאור האמור, נדחתה הבקשה להכרה בתובענה כייצוגית, והמבקשת חויבה בהוצאות מכללת ר"ג והאוניברסיטה הפתוחה בסך של 20,000 ש"ח.


(ת"צ 10250-03-10 אליהו נ' מכללת רמת-גן ואח')

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה