zap group mishpati logo

לא מתאימים לשירות הצבאי או לתפקיד? כך תשמרו על זכויותיכם

מה יכולים לעשות אלה מהם שלא מתאימים לשירות, אך על פי חוק חייבים בו? סקירה

מאת: עו"ד אביעד רייפר
22.06.17
תאריך עדכון: 28.03.24
8 דק'
לא מתאימים לשירות הצבאי או לתפקיד? כך תשמרו על זכויותיכם

השירות הצבאי, בוודאי ביחידות קרביות, הנו קשה ותובעני, ולא מתאים לכל אחד. הוא כולל תנאים פיזיים לא קלים, שהות מרוחקת מן הבית, והתמודדות עם אתגרים לא פשוטים שאינם מוכרים מן החיים האזרחיים.

למרות העובדה, כי רבים מן המתגייסים אינם מתאימים לשירות, בין אם עקב חוסר יכולת בסיסי  להשתלב במסגרות או דפ"ר (דירוג פסיכומטרי ראשוני) מאוד נמוך, או עקב רישום פלילי או מכל סיבה אחרת, הצבא אינו ממהר לשחררם. באופן זה הוא גורם לנזק גדול הן לחיילים הללו והן לו.

מסע התלאות שצריך לעבור חייל שאיננו מתאים לשירות כדי להוכיח זאת לצבא, לרוב מוביל לנפקדות ולתקופות כליאה חוזרות וארוכות בכלא צבאי. אלא שסבל זה איננו מחויב המציאות, ודרך סיוע של גורמי מקצוע מתאימים ניתן למנוע אותו, ולשכנע את צה"ל כי החייל אינו מתאים לשירות, או לחילופין, למצוא תנאי שירות ו/או תפקיד אחר מזה המיועד לו ההולמים את יכולתו, קשייו וכישוריו.

יודגש, כי הגיוס לצה"ל איננו נתון לבחירה, ואי התייצבות לשירות היא עבירה פלילית. עם זאת, ראוי כי כשירותם של חלק מהמתגייסים תיבחן בצורה קפדנית יותר, כדי למנוע סבל מיותר לחייל עצמו ובזבוז משאבים למערכת הצבאית.

מסע התלאות שצריך לעבור חייל שאיננו מתאים לשירות כדי להוכיח זאת לצבא, לרוב מוביל לנפקדות ולתקופות כליאה חוזרות וארוכות בכלא צבאי. אלא שסבל זה איננו מחויב המציאות, ודרך סיוע של גורמי מקצוע מתאימים ניתן למנוע אותו, ולשכנע את צה"ל כי החייל אינו מתאים לשירות

תוכנית 'נערי רפול' - מקא"ם - (מרכז קיום אוכלוסיות מיוחדות) בחוות השומר: נקודת המפנה שהובילה לגיוס לכל

באופן מסורתי, צה"ל איננו מאפשר לכל המועמדים לשירות ביטחון להתגייס לשורותיו. עד שנות השמונים, 20% מבני הנוער (לערך) לא נקלטו לשירות צבאי. מועמדים שהסתבכו בפלילים, סבלו מבעיות התמדה במסגרות לימוד וסיום 12 שנות לימוד, או החזיקו בדירוג פסיכומטרי נמוך (דפ"ר) לא גויסו.

מועמדים אלו "זכו" לפטור מצה"ל תחת פרופיל 21, שגרם לאות קין צבאית, שיצרה לגביהם סטיגמה קשה, וגרמה לכך שספגו יחס מזלזל. רבים מאותם משוחררים לא הצליחו להשתלב בעבודה, וסבלו מדימוי עצמי נמוך, מה שהגדיל את הפער בינם לבין אלו ששירתו בצבא.

נקודת המפנה אירעה ב-1981, כאשר הרמטכ"ל דאז, רפאל איתן, הוציא לפועל פרויקט שנועד לאפשר לנוער שוליים להתגייס, ולהשלים 12 שנות לימוד. הפרויקט הביא לעלייה במספר המתגייסים, אבל גרם גם לזינוק במספר החיילים שנקלטו על אף שאינם מתאימים לשירות מבחינה אובייקטיבית.

למי הכוונה? לכמה מאות חיילים בכל שנה, אלה שלא משתלבים במסגרות, אשר אין להם 12 שנות לימוד, או שהם בעלי עבר פלילי, והם נעדרי כל מוטיבציה לשרת בצה"ל. למרות הסיכוי הקלוש שישתלבו בשירות מלא ויעיל, מתעקש הצבא לגייסם בכל שנה, ומתייחס בחשדנות לבקשותיהם לעבור אבחון אצל קצין בריאות נפש.

קבלת פטור רפואי על אי התאמה - פרופיל רפואי 21, פטור כללי שאיננו מפורט, (אלא בסעיף ליקוי המוכר רק לגורמים הרפואיים בצבא). הפטור לא מבחין בין מי שהשתחרר על רקע רפואי, הסתגלותי או נפשי, ואינו יוצר סטיגמה

באילו אופנים עשויים חיילים לא מתאימים להיפלט מהצבא? 

דרך אחת היא באמצעות קבלת פטור רפואי על אי התאמה - פרופיל רפואי 21, פטור כללי שאיננו מפורט, (אלא בסעיף ליקוי המוכר רק לגורמים הרפואיים בצבא). הפטור לא מבחין בין מי שהשתחרר על רקע רפואי, הסתגלותי או נפשי, ואינו יוצר סטיגמה. 

דרך שניה היא בהתאם למה שמכונה בצבא "פטור על רקע התנהגות רעה וחמורה". זהו פטור הניתן לאלו שאינם עומדים בתנאי המסגרת הצבאית, מפרים את כללי המשמעת או צברו ימי תב"ן (היעדרות+שהייה בכלא) רבים, מקביל לפיטורים ממקום עבודה אזרחי, ויוצר סטיגמה בדומה לפרופיל 21 מהעבר.

חייל שמפוטר על רקע "התנהגות רעה וחמורה" מאבד את כל זכויותיו, ממענק שחרור ועד עבודה מועדפת. לעומת זאת, פטור על רקע אי התאמה לא גורם לאיבוד הזכויות, ומאפשר לקבל חלק ממענק השחרור

מה ההבדל בין "פיטורים על רקע התנהגות רעה וחמורה" ופטור על רקע אי התאמה?

חייל שמפוטר על רקע "התנהגות רעה וחמורה" מאבד את כל זכויותיו, ממענק שחרור ועד עבודה מועדפת. לעומת זאת, פטור על רקע אי התאמה לא גורם לאיבוד הזכויות, ומאפשר לקבל חלק ממענק השחרור (בהתאם לתקופת השירות היחסית אותה כבר שירת עד מועד שחרורו).

קיימת סטיגמה לפיה פטור על רקע אי התאמה (נפשית) מוביל לשלילת רישיון הנהיגה, אולם סטיגמה זו אינה נכונה. במקרים קיצוניים מוזמן מקבל הפטור לאבחון על ידי משרד הבריאות ומשרד הרישוי, אך מספר אלה שרישיונם נשלל בפועל זניח.

לנשים דתיות, למשל, אין חובת גיוס

אילו פטורים נוספים משירות קיימים בצבא?

לנשים יש במקרים המתאימים זכות לפטור שאין לגברים: 

לנשים דתיות, למשל, אין חובת גיוס. 

אשה נשואה (שנישואיה הוכרו על ידי משרד הפנים) ושאינה מחויבת עקב לימודי עתודה או חובת שירות קבע אחרת על פי חוזה, מקבלת פטור מידי, וכך גם אשה שנמצאת בהריון (אף אם חייבת בקבע בהתאם למחויבות לעיל). 

לגברים אין עילות דומות. החריג לכך הוא הפטור הניתן לחרדים שמוכר בשם "תורתו - אמנותו". 

עורך דין העוסק בתחום יכול לסייע בקבלת הקלות בתנאי שירות (ת"ש)

מה החשיבות של היוועצות בעורך דין - לחיילים הסובלים מקשיים?

ראשית, עורך דין מקצועי יכול לסייע לקבל חוות דעת תומכת, שתאפשר שחרור מן הצבא במקרים מתאימים. גורמי הצבא לרוב נוהגים בחשדנות כלפי אלה הסובלים מקשיים, והסיכוי לקבל חוות דעת אוהדת אצל קצין בריאות הנפש הצבאי נמוך מאוד. עורך דין מקצועי ידע לכוון חייל לאיש מקצוע אזרחי, שיאבחן אותו ויערוך חוות דעת, שתבטא את מצבו באופן מאוזן יותר בפני רשויות הצבא.

שנית, עורך דין העוסק בתחום יכול לסייע בקבלת הקלות בתנאי שירות (ת"ש). כדי לזכות בהקלות, לחיילים הזקוקים להקלות והמעוניינים בכך, הם צריכים להימצא תחת תנאים מאוד קיצוניים, ללמד על כך את רשויות הצבא, ולעבור דרך ייסורים עד לקבלת ההקלות - ועורך דין יכול לקצר את התהליך.

שלישית, עורך דין יכול להמתיק את הגלולה המרה ולסייע לחייל שאיננו מתאים לזכות בפטור על רקע אי התאמה במקום להיות מפוטר על רקע "התנהגות רעה וחמורה", ולפעמים אחרי הסתבכויות רבות, חוזרות ונשנות עם גורמי הצבא, בעיות משמעת ואף שהיות בבתי המאסר הצבאיים בגין כל אלה.

אחרי הגיוס - במקרים אלה ניתן סיוע לחיילים שלא הסתגלו לשירות או שובצו בתפקידים לא מתאימים. בדרך כלל החיילים מופנים לאבחון אזרחי באשר למידת התאמתם לתפקיד ובמקרים המתאימים זוכים להמלצות

באילו שלבים של השירות הצבאי ניתן ייעוץ לחיילים הסובלים מקשיים?

* לפני הגיוס - במקרים אלה ניתן ייעוץ למועמדים שאינם מתאימים לשירות כיצד לנהוג. בדרך כלל, מהצו הראשון ועד הגיוס יש פער של לפחות חצי שנה. ככל שמסבירים לצבא מוקדם יותר שיש אי התאמה אובייקטיבית, גדל הסיכוי שהגורמים הרלוונטיים ישתכנעו, שאין מקום לגיוסו של החייל שאיננו מתאים. 

* אחרי הגיוס - במקרים אלה ניתן סיוע לחיילים שלא הסתגלו לשירות או שובצו בתפקידים לא מתאימים. בדרך כלל החיילים מופנים לאבחון אזרחי באשר למידת התאמתם לתפקיד ובמקרים המתאימים זוכים להמלצות, בין אם על שירות במסגרת אחרת או תפקיד שונה מזה המיועד להם, תנאי שירות או מתן פטור. ההמלצות מועברות לגורמי הצבא הרלוונטיים.

* עריקים או חיילים בכלא - הייעוץ ניתן לחיילים לאחר שערקו או ביצעו הפרות משמעת, הן לפני ההסגרה או המעצר, והן במסגרת המעצר.  במהלך ייצוג בבית הדין -  בית הדין הצבאי מתבקש לאפשר ביצוע של אבחון נפשי אלטרנטיבי לחיילים על ידי גורמים אזרחיים, ואלה בתיאום גורמי הכליאה מגיעים למתקן הכליאה לערוך בו אבחון לחייל.

רבים מהמתגייסים לא מודעים לכך שאם יתמקדו באבחון במצב הסוציו-אקונומי שלהם במקום באי ההתאמה ובהיעדר המוטיבציה שלהם, הם יכרו לעצמם בור

טיפים חשובים לחיילים הסובלים מקשיים

ראשית, לא לדחות טיפול בבעיות, בין אם זה לפני או במקביל לצווי גיוס, ובין אם טיפול בבעיות שמתעוררות לאורך השירות. יש להקדים תרופה למכה, ולהגיע להיוועץ בעורך דין כמה שיותר מהר כדי להתאים את תנאי השירות או לבדוק את האפשרות לקבל פטור על רקע אי התאמה. 

שנית, לא ללכת לבד לאבחון פרטי או לפסיכיאטר ולהיוועץ בעורך דין קודם לכן, כדי לא לעשות טעויות שיעלו ביוקר, כולל לפני הצווים. 

רבים מהמתגייסים לא מודעים לכך שאם יתמקדו באבחון במצב הסוציו-אקונומי שלהם במקום באי ההתאמה ובהיעדר המוטיבציה שלהם, הם יכרו לעצמם בור. 

מתגייסים לצבא - אבל לא כולם

דוגמאות לחיילים שקיבלו פטור משירות

* חיילת שנישואיה בחו"ל לא הוכרו - עתודאית שהתחתנה בחו"ל, אך מאחר שבעלה לא היה יהודי, משרד הפנים לא הכיר בנישואין, והצבא דרש שתתגייס. בסופו של דבר, היא קיבלה פטור לא על רקע נישואיה, אלא עקב המצב הנפשי הקשה שאליו הידרדרה והוביל למתן פטור על אי התאמה.

* עתודאי בטכניון שסבל מאלכוהוליזם - סטודנט להנדסת אווירונאוטיקה שטען כי אינו יכול לשרת היות שהוא סובל מאלכוהוליזם. הצבא התנגד לשחרור משירות, וטען כי השקיע בו כספים רבים במהלך לימודיו. לאחר תהליך אבחון שעבר האיש, הבין הצבא שאין ברירה אלא לשחררו משירות.

* נערה בת העדה הקווקזית - משפחתה של הנערה הצהירה שאם תגויס היא תנודה, אך הצבא סירב להכיר בכך. מחוסר ברירה היא הצהירה שהיא דתייה, אולם הצבא גילה שהדברים אינם נכונים ואיים להכניסה לכלא. לבסוף הסכים הצבא להעניק לה פטור על רקע ההווי המשפחתי המסורתי שלה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • התאמת שירות המיועד לגיוס

    התאמת שירות המיועד לגיוס

    לא כל נער בן 18 מתאים לשירות צבאי - מה ניתן לעשות?
    1 דק'
  • פנסיית גישור מצה"ל: המטמון שמסתתר בין השורות

    פנסיית גישור מצה"ל: המטמון שמסתתר בין השורות

    יצאת לגמלאות משירות קבע בצה"ל? ייתכן שמגיעים לך מאות אלפי שקלים נוספים (!) בגין פנסיית גישור. מומלץ לבדוק בהקדם את הנתונים בעזרת עו"ד שמתמחה בתחום
    7 דק'
  • חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

    חקירת מצ"ח – כל מה שחשוב לדעת

    חקירת מצ"ח היא לא עניין פשוט כלל ועיקר. חוקרים צבאיים הם חיילים מיומנים מאוד, שעברו הכשרות אצל השב"כ ואצל משטרת ישראל. חשוב לדעת את הפרטים הבאים כדי לדעת איך להתנהג בחקירת מצ"ח
    6 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה